زهرا مظفر تشریح کرد: جزئیات فرایند انتخاب برگزیدگان جشنواره شهید رجایی

تهران (پانا) -مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، جزئیات فرایند انتخاب برگزیدگان جشنواره شهید رجایی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۷۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد
زهرا مظفر تشریح کرد: جزئیات فرایند انتخاب برگزیدگان جشنواره شهید رجایی

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، زهرا مظفر با اشاره به اینکه هرساله جشنواره شهید رجایی به‌منظور شناسایی و تقدیر از تلاشگران عرصه خدمت به‌نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت شریف برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره در راستای نهادینه کردن فرهنگ ارتقا و بهبود عملکرد دستگاه‌های اجرایی در سطوح مختلف از طریق تقدیر و تشویق آن‌ها به‌منظور پایش اجرای اصلاح امور اداری دوره دوم و به استناد آیین‌نامه اجرایی مواد ٨١ و ٨٢ قانون مدیریت خدمات کشوری است که دستورالعمل‌های مربوط به ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی هرساله طی بخشنامه به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

او افزود: دستگاه آموزش‌وپرورش که در فرایند جشنواره یکی از دستگاه‌های زیرمجموعه‌های سازمان امور اداری و استخدامی است پس از ابلاغ بخشنامه جشنواره شهید رجایی، آن را به همه واحدهای وابسته؛ حوزه‌های ستادی، استان‌ها، ادارات کل نوسازی و تجهیز مدارس، دانشگاه‌ها و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارسال می‌کند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با این اینکه ارزیابی سال ٩٧ در دو بعد شاخص‌های عمومی و اختصاصی انجام‌شده است، گفت: این جشنواره در دو سطح ملی و غیر ملی است که برای اولین بار در سال ٩٧در سطح غیر ملی جشنواره، شاخص‌ها تا سطح مدرسه برش خورد و مدارس مورد ارزیابی قرار گرفتند.

برای اولین‌ بار در سال ٩٧در سطح غیر ملی جشنواره، مدارس مورد ارزیابی قرار گرفتند

او در ادامه اضافه کرد: سطح و گستردگی ارزیابی شاخص‌ها تا کف مدرسه می‌تواند یکی از نکات مهم در راستای ارزیابی فعالیت‌ها و اقدامات لازم آموزش‌وپرورش باشد که از کف مدرسه طراحی کرده و بر اساس تفاهم‌نامه با معاونت‌ها در سطح ستاد اجرایی می‌شوند و درنهایت برای فرایند تقدیر و تشویق مدارس، مناطق و استان‌ها ارزیابی می‌شوند.

مظفر اشاره کرد: شاخص‌ها در دو بعد عمومی و اختصاصی از سازمان امور اداری و استخدامی ابلاغ می‌شوند و تا واحد‌های ذی‌ربط تا سطح استان‌ها در سامانه تسما ابلاغ می‌شود.

شاخص‌های غیر ملی تا سطح مدرسه و منطقه ورود پیدا کردند

او افزود: شاخص‌های غیر ملی تا سطح مدرسه و منطقه ورود پیدا کردند و با روش خودارزیابی، ارزیابی شدند که مدرسه مستندات را در سامانه نظارت بارگذاری و منطقه آن را صحت سنجی می‌کرد و شاخص‌ها از منطقه به استان منتقل می‌شد و مجدداً توسط سطح بالاتر مورد بررسی و تائید قرار می‌گرفت.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اذعان کرد: درنهایت این شاخص‌ها در سطح غیرملی به سامانه نظارت ارسال می‌شد که در سطح وزارت آموزش‌وپرورش توسط کارشناسان اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مورد ارزیابی قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه اقدامات و فعالیت‌ها در سطوح مختلف مدرسه، منطقه و استان بررسی و نمره نهایی شاخص‌ها از سطح کشوری تا مدرسه مورد ارزیابی قرارگرفته است، گفت: شاخص‌ها ملی تا سطح استان‌ها قابلیت داشتند و توسط واحدهای ستادی و مرتبط استانی مورد تائید قرار می‌گرفت و درنهایت اداره کل ارزیابی عملکرد شاخص‌ها را مورد رصد قرار داده و ارزیابی کرده است.

مظفر بابیان اینکه مجموع شاخص‌های ملی و غیرملی نمره‌ای شده است که واحدها بر مبنای آن ارزیابی شدند، گفت: با توجه به ٨ محور اولویت‌های وزیر آموزش‌وپرورش که برگرفته از سند تحول بنیادین است و محور چهارم آن‌که بهبود مدیریت بوده است، شاخص‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج در ستاد دستگاهی جشنواره مورد بررسی و مصوب شده است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به تعداد شاخص‌های ارزیابی‌شده در دو بعد عمومی و اختصاصی، افزود: جمع شاخص‌های عمومی در سامانه تسما ٣٣٠٠شاخص است که شاخص‌های عمومی مربوط به شاخص‌های عمومی کلان سازمان‌های وابسته، دستگاهی، آموزش‌وپرورش استانی، نوسازی و تجهیز مدارس و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است.

او در ادامه اضافه کرد: شاخص‌های عمومی در سامانه نظارت ١٩هزار و ۵٩۴ شاخص در تمام سطوح بودند با تفاوت اینکه شاخص‌های سامانه نظارت در٧٣٠منطقه با ٢۵ شاخص مورد ارزیابی قرار گرفتند.

مظفر بیان کرد: درمجموع شاخص‌های عمومی و اختصاصی در سامانه تسما ٢٢هزار و ٨٩۴ شاخص است که در سطوح مختلف مورد ارزیابی قرارگرفته‌اند.

او بابیان اینکه تعداد زیر شاخص‌های عمومی صرفاً در سامانه نظارت و تسما ١٠هزار و ٩٩۶ بوده است، گفت: تعداد شاخص‌های اختصاصی در سامانه تسما ٣١٠١شاخص در سطح ملی بوده که در تمام سطوح مورد ارزیابی قرار گرفتند.

مظفر ادامه داد: شاخص‌های اختصاصی در سامانه نظارت به تعداد ١میلیون و ٨٨۵ هزار و ٩٠۵ شاخص در تمام سطوح ارزیابی شدند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات گفت: نظارت در ١١۶ هزار و ٣٨٢مدرسه با ١۵ شاخص انجام‌گرفته است.

او با اشاره به فرایند اجرایی ارزیابی عملکرد در سال ٩٧ گفت: پس از ابلاغ شاخص‌های عمومی و اختصاصی، شاخص‌ها در سامانه نظارت و تسما بارگذاری می‌شود، در ارزیابی اولیه که توسط اداره کل ارزیابی عملکرد انجام می‌گیرد تائید زمان و اعلام فرصت به همه حوزه‌ها داده می‌شود، دریافت مستندات تکمیلی، بررسی و ارزیابی نهایی، انتقال اطلاعات به سامانه دولت و درنهایت دفاع از عملکرد حوزه‌ها با حضور رابطان ستادی در سازمان اداری و استخدامی به‌منظور دریافت نتایج نهایی ارزیابی انجام می‌گیرد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به رویکرد و ملاک‌های انتخاب واحد‌های برتر، اذعان کرد: به‌منظور ارتقای انگیزه از طریق تشویق‌های بیشتر در چهار حوزه توسط ستاد جشنواره مطرح‌شده است که درمقایسه عملکرد معاونت‌ها، سازمان‌ها و دانشگاه‌های وابسته، مراکز و ادارات کل و دفاتر انجام می‌گیرد.

او تاکید کرد: ملاک‌های واحد‌های برتر بر اساس میزان تحقق اهداف عملیاتی سال٩٧، رشد، افت و ثبات درصد تحقق اهداف نسبت به سال گذشته، رتبه هر واحد در سال ٩٧، رشد، افت و ثبات رتبه هر واحد نسبت به سال گذشته سطح ارزیابی در سال ٩٧بر اساس عالی خوب متوسط و ضعیف، رشد، افت و ثبات سطح ارزیابی، تعداد کل شاخص‌های ارزیابی در سال٩٧، داشتن شاخص‌های ارزیابی عمومی و اختصاصی، داشتن شاخص‌های ارزیابی در سطح ملی، گستره شاخص‌های دستگاهی، ملی، شهرستانی، مدرسه‌ای، واقعی بودن نتایج خودارزیابی، تعامل و همکاری حوزه‌ها با این اداره کل و سازمان‌های اداری و استخدامی کشور است.

مصادیق بخشنامه

مظفر با اشاره به مصادیق بند ١بخشنامه جشنواره شهید رجایی، افزود: این بند مربوط به دانشگاه‌ها و سازمان‌های وابسته است که سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی رتبه اول، سازمان نهضت سوادآموزی رتبه دوم و سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی رتبه سوم را کسب کردند.

او با اشاره به مصادیق بند ٢بخشنامه جشنواره، گفت: این بند مربوط به انتخاب استان‌های برتر در ابعاد شاخص‌های عمومی و اختصاصی است که استان آذربایجان شرقی رتبه اول، استان کرمانشاه رتبه دوم و استاناصفهان رتبه سوم را کسب کردند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات گفت: در مصادیق بند ٢ بخشنامه جشنواره، نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان آذربایجان شرقی رتبه اول، استان گلستان رتبه دوم و استان تهران رتبه سوم را کسب کردند.

او افزود: در مصادیق بند ٢بخشنامه جشنواره، در انتخاب کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ استان اردبیل رتبه اول، استان گیلان رتبه دوم و استان گلستان در بین کانون‌های سراسر کشور حائز رتبه‌های برتر شدند.

مظفر با اشاره به بند ٣ بخشنامه جشنواره شهید رجایی، اذعان کرد: در این بند معاونت‌ها ارزیابی شدند که معاونت تربیت‌بدنی حائز رتبه اول و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع رتبه دوم را کسب کردند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات ادامه داد: مصادیق بند ٣ مربوط ادارات کل و دفاتر منتخب است که دفتر انجمن اولیا و مربیان رتبه اول را کسب کرد و اداره کل امور شاهد و ایثارگران و اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات منتخب شدند.

مظفر با اشاره به مصادیق بند ٣قسمت «ب» بخشنامه جشنواره، بیان کرد: در این بند معاونت آموزش متوسطه و معاونت آموزش ابتدایی منتخب شدند و همچنین از بین استان‌ها؛ استان گلستان رتبه اول، استان هرمزگان رتبه دوم و نوسازی و تجهیز مدارس استان گیلان جز واحد‌های منتخب استانی می‌باشند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت توفیق به‌دست‌آمده از نتایج ارزیابی عملکرد سال ٩٧را مرهون زحمات جامعه فرهنگی کشور اعم از معلمان، مدیران و عوامل اداری از سطح مدرسه تا ستاد دانست و گفت: تقویت خودارزیابی با توکل بر خودباوری در نیروی انسانی آموزش‌وپرورش همراه با تلاش برای تقویت و افزایش انگیزه نیروی انسانی در مدارس و رفع محدودیت‌های حداقلی سیستم آموزشی نقش آن‌ها در ارتقای نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور را از ثمره نتایج ارزیابی عملکرد سال ٩٧ محسوب می‌شود.

استفاده از نتایج ارزیابی عملکرد ٩٧را به‌عنوان دستور کار خود قرار می‌دهیم

مظفر بابیان اینکه به همه دست‌اندرکاران جامعه تعلیم و تربیت دست‌یابی به نتایج مثبت ارزیابی عملکرد سال ٩٧ را تبریک می‌گوییم، گفت: از جامعه تعلیم و تربیت درخواست می‌کنیم علیرغم محدودیت‌های منابع مالی و ویژگی‌های ساختاری و نیروی انسانی استفاده از نتایج ارزیابی عملکرد ٩٧را به‌عنوان دستور کار خود قرار داده تا بتوانیم در اصلاح شاخص‌های عمومی نظیر؛ اصلاح ساختار سازمانی، توسعه دولت الکترونیک، مدیریت سرمایه انسانی، شفافیت و مدیریت مالی، ارتقا سلامت اداری، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی را محور استقرار نظام مدیریتی عملکرد قرار دهیم.

او ادامه داد: در بهبود عملکرد این محورها به‌عنوان زیرساخت تحقق سایر اهداف، توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا در ارزیابی سال ٩٨بتوانیم در همه ابعاد شاخص‌های و اختصاصی شاهد بهبود در عملکرد، ارتقای اثربخشی و افزایش عملکرد در برنامه‌ها، اقدامات و فعالیت‌ها از سطح ستاد تا مدرسه باشیم.

مظفر با اشاره به انتظارات، افزود: با توجه به مصوبات ستاد دستگاهی جشنواره شهید رجایی امید داریم که بتوانیم در اسرع وقت نسبت به برگزاری جشنواره در سطح ستاد اقدام کنیم چراکه در حال حاضر با توجه به مشکلات پیش‌آمده از شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری همایش یا هر گردهمایی را نداریم،

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات افزود: مناطق و ادارات کل استان‌ها نیز در شرایط زمانی مناسب نسبت به تقدیر و تشویق کارکنانی که در ارزیابی سال ٩٧ موفق بوده‌اند اقدام کنند.

او در پایان گفت: به امید روزی که از کاربرد نتایج جشنواره شهید رجایی بتوانیم در بهبود دستورات و برنامه‌های آتی دستگاه آموزش‌وپرورش بهره‌برداری کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار