سرطان دهانه رحم، دومین سرطان شایع زنان در سراسر دنیا است

خبرگزاری پانا: دومین سرطان شایع زنان در سراسر دنیا سرطان دهانه رحم است و شواهد نشان می دهد بیشترین دلیل اختلاف در شیوع و مرگ و میر این سرطان در جوامع پیشرفته و جوامع در حال توسعه وجود برنامه های گسترده غربالگری دهانه رحم می باشد.

کد مطلب: ۱۰۲۷۷۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مدیر گروه سلامت، جمعیت و خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: سرطان دهانه رحم ضایعات پیش سرطانی شناخته شده ای دارد که با تشخیص، درمان و پیگیری این ضایعات، می توان از بروز سرطان فوق پیشگیری کرد.

میترا رضااف افزود: این سرطان یکی از سرطانهای قابل پیشگیری تلقی می گردد زیرا،روند پیش بدخیمی طو لانی دارد که با برنامه غربالگری موثر می توان ضایعات پیش سرطانی را تشخیص داد و درمان ضایعات پیش سرطانی موفقیت آمیز است

وی عوامل خطر سرطان دهانه رحم اینگونه بیان کرد: سطح اجتماعی و اقتصادی پایین و عدم رعایت بهداشت از عوامل مستعد کننده این سرطان است، شرکای جنسی متعدد و ابتلا به انواع بیماریهای مقاربتی،تعداد زایمانهای متعدد و غربالگری نامنظم و ازدواج در سن کم می تواند دلیل افزایش این خطر باشد.

مدیر گروه سلامت، جمعیت و خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: به همین منظور جهت ارتقای سطح آگاهی و افزایش اطلاعات علمی پرسنل شاغل در مراکز بهداشتی درمانی (کارشناسان و کاردانان مامایی و بهداشت خانواده) شهرستان نیشابور و شهرستان فیروزه به تعداد 130 نفر در دو روز 10 و 11 تیرماه 1392 به همت کارشناس برنامه میانسالان معاونت بهداشتی (خانم نوروزیان) کارگاه آموزشی غربالگری سرطان دهانه رحم و پاپ اسمیر در محل سالن اجتماعات معاونت بهداشتی تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: در این کارگاه آموزشی از اساتید مجرب متخصص زنان و زایمان و پاتولوژیست جهت بحثهای آموزشی استفاده شد.

در این کارگاه در خصوص نحوه انجام صحیح پاپ اسمیر و مراحل غربالگری دهانه رحم- علایم و ضایعات پیش سرطانی -پیشگیری و نحوه درمان این سرطان بحث و گفتگو شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار