تقابل جان و نان

لرستان(پانا) - زندگی بیشتر افراد جامعه درگیر بیماری کووید ۱۹ و چگونگی فرار از گرفتاری عواقب این بیماری شده، اما در این میان افرادی در تقابل جان و نان، تلاش برای دستیابی به لقمه ای نان را به ناچار برمی گزینند.

کد مطلب: ۱۰۲۷۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد
تقابل جان و نان

به گزارش پانا، ویروس کرونا بدون توجه به سطح اجتماعی، طبقاتی، تحصیلاتی افراد با پیمودن حرکتی بدون مرز گریبانگیر غنی و فقیر جوامع مختلف شده است و افراد سعی از پشگیری از ابتلا و رهایی از این بیماری دارند.

ایران یکی از کشورهایی است که متاسفانه آمار بالایی از ابتلا به این بیماری را به خود اختصاص داده و افزایش روزانه مبتلایان به این بیماری مردم را به تکاپوی تلاش برای غلبه بر این جدال نابرابر کرده است.

در این راستا افراد با انجام توصیه ها و پیشنهادهای متخصصان و کارشناسان امر، حذف رفت و آمدهای غیرضروری و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده سعی در حفظ سلامت خود و جامعه دارند اما در بین جامعه اقشاری کم درآمد و روزمزد زندگی می کنند که در روزها چاره ای جز تلاش برای کسب روزی روزانه ندارند و در تقابل بین جان و نان به ناچار تامین مایحتاج روزانه خود و خانوداه را ترجیح داده اند.

در این بازار پر التهاب نبود و گرانی ماسک و موادضدعفونی کننده تامین این مواد نیز دردی بر رنج های دیگر این افراد شده و شانه های خمیده از سختی روزگار را رنجور تر از گذشته و بغض گلوی آنان را سنگین تر کرده است.

اگرچه این روزها سرداران جبهه ویروس کرونا پزشکان و پرستاران هستند اما سرپرستان خانوارهای کم درآمد سرداران گمنام دیگری نیز در جامعه حضور دارند که جهاد در راه خانواده و تلاش برای کسب روزی حداقلی آنها کمتر دیده می شود، سردارانی که جان را برکف گرفته اند و با حضور در کوچه و خیابان به دنبال نان شب فرزندان و خانواده هستند.

در حالیکه افراد سعی در کاهش حضور در بیرون از منزل دارند اما چه بسیار افراد کم درآمدی که چاره ای جز حضور در محل کار و به نوعی جدال با مرگ برای زندگی و سلامت خانواده ندارند.

اما سوال اینجاست تامین سلامتی و جان این افراد در شرایط کنونی جامعه چگونه تضمین می شود و چه راهکاری برای جلوگیری از ابتلای این افراد به بیماری کرونا اتخاذ شده است؟

این افراد که غالبا از قشر ضعیف اقتصادی جامعه و ساکن در مناطق حاشیه ای شهرها هستند چه خدماتی را در راستای کسب آگاهی از روش های پیشگیری از ابتلا به کرونا و لزوم رعایت نکات بهداشتی دریافت کرده اند.

به نظر می رسد لزوم توزیع مواد ضدعفونی کننده و محلول های بهداشتی در مناطق محل سکونت و کار این افراد برای تامین سلامتی آنها و کل جامعه امری ضروری است و هرچه سریعتر مسولان باید طرح های خدمات رسانی به این افراد را اجرایی کنند.

سایه هراس آور ویروس کرونا این روزها اذهان همگان را به خود مشغول کرده که اما امید است این هراس با تدابیر مسولان مربوطه برای قشر ضعیف تر جامعه هولناک تر نشود.

اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم به موقع توزیع شود

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و همکاری در زمینه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باید اقلام بهداشتی مردم به موقع توزیع شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی بیان کرد: مردم از زبان مسئولان بهداشت و درمان مطالبی را می‌شنوند اما با مراجعه به مراکز بهداشتی خلاف آن را مشاهده می‌کنند که امیدواریم با هماهنگی سازمان صمت و تعزیرات حکومتی شاهد وقوع چنین مواردی نباشیم.

وی با تشکر از زحمات مجموعه کادر درمانی و اداری دانشگاه علوم پزشکی در مرکز استان و همه شهرها بیان کرد: روزهای اول شیوع ویروس کرونا در استان شاهد آشفتگی در سطح بازار و توزیع اقلام بهداشتی بودیم و مردم این پرسش را دارند که چرا در این استان هنوز نظام توزیع شکل صحیح خود را پیدا نکرده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی باید جامعه هدف خود را برای توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم مشخص کند که افراد سودجو نتوانند از این فرصت سو استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی عنوان کرد: علوم پزشکی با در نظر گرفتن اولویت‌ها، مکان‌های عمومی، حاشیه‌های شهرها و مساجد را ضد عفونی کند و همچنین زمینه‌های لازم برای تولید اقلام بهداشتی با احداث و راه اندازی کارگاه‌های تولید مواد بهداشتی را فراهم کند.

وی از مردم خواست نسبت به خرید اقلام بهداشتی مازاد بر مصرف خودداری کنند تا این لوازم مورد نیاز، به دست همه برسد، فروش این اقلام بالاتر از نرخ مصوب در این موقعیت حساس فعلی حرام و عملی ضد مردمی است.

وی عنوان کرد: مشکل اصلی کشور برنامه ۲۵۰ ساله نظام سلطه استکباری و فرهنگ مادی غرب بود که با لطف الهی و مجاهدت‌های امام راحل و حمایت و جانفشانی مردم مسلمان، متعهد و ولایت مدار در ۲۲ بهمن ۵۷ این برنامه‌ها از بین رفت و بقیه مشکلات هر چه باشند حل خواهد شد.

هشت نفر در استان مبتلا به بیماری کرونا شناسایی شده که از این تعداد تست کرونای یک کودک نیز مثبت گزارش شده است.

سن مبتلایان به این ویروس در لرستان ۲۰ تا ۲۲ سال است و یک نفر هم با سن بالای ۸۰ سال مبتلا شده، اکنون حال ۷ نفر مبتلای به کرونا در لرستان مناسب است.

از هشت بیمار مبتلا به کرونای استان یک نفر به دلیل بیماری سرطان فوت کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار