ویروسی که هیاهوی پایان سال را ساکت کرد

لرستان(پانا)- شهر چهره اش را در پس ماسک های سفید رنگی پنهان کرده و همه سردر گریبان دارند و دیگر از آن هیاهوی دیرینه پایان سال خبری نیست و مردم نه تنها از دیگری که از دست های خود هم می ترسند.

کد مطلب: ۱۰۲۷۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد
ویروسی که هیاهوی پایان سال را ساکت کرد

افراد با تمام سختی هایی که در تهیه لوازم بهداشتی دارند سعی شان بر این است که در جاهای شلوغ ازدحام نکنند و خرید وسایل مورد نیاز را در کمترین زمان ممکن انجام می دهند و این را می توان از خیابان های خلوت شهر متوجه شد.

بقول یکی از شهروندان بروجردی علی رغم رعایت تمام نکات بهداشتی و تهیه وسایل بهداشتی پیشگیری و ضد عفونی کننده ولی مردم همچنان از همه چیز می ترسند.

در بروجرد نیز همچنان ماسک، الکل، ژل شست و شو، دست کش های یکبار مصرف، محلول های ضد عفونی و سایر اقلام بهداشتی از این خانواده، نایاب و یا اینکه کمیاب شده است و آنچه هم که هست با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی آنها بفروش می رسد.

همچنان مردم خواهان این محصولات هستند بخصوص با اعلام اینکه هفته جاری پیک انتقال و شیوع ویروس کرونا هستش تقاضا برای این محصولات پیشگیری بیشتر شده است.

برخی شهروندان معتقدند در شرایطی که ادارات تعطیل نشده اند و ما ناگزیر به بیرون آمدن از خانه هستیم باید خود را بیشتر مجهز به وسایل و اقدامات پیشگیری کنیم.

بنابراین افزایش قیمت این محصولات باعث کاهش تقاضا نشده است بلکه مردم همچنان با نگرانی بیشتری بدنبال تهیه و تامین اقلامی همچون ماسک، الکل و سایر مواد ضد عفونی هستند.

هر چند در این بازار سیاه ماسک و سایر وسایل پبشگیری، مردم به راهکارهای جایگزین هم پناه آورده اند از جمله اینکه با روش هایی که عموما هم در فضای مجازی آموزش داده می شود سعی در تهیه ماسک و محلول های ضد عفونی دارند ولی همچنان هم پیگیر تهیه ماسک و سایر تجهیزات هستند.

در اینخصوص بانوی میانسالی از بروجرد می گوید: ماسک هایی که هفته قبل با دردسر زیادی تهیه کرده بودیم در حال تمام شدن هستند و چند تایی بیشتر از آنها باقی نمانده است بعد از اینکه موفق به تهیه ماسک از داروخانه نشدم به ناچار با تکه هایی چند لایه از پارچه های قابل شست و شو برای خانواده ماسک هایی تهیه کرده ام.

این شهروند ادامه داد: این ماسک های دست دوز را در اختیار خانواده و اقوام و آشنایان گذاشته ام که دست کم در این شرایط به هم کمک کنیم تا جان سالم به در ببریم.

بانوی جوان دیگری در حالیکه دست های خشک و ترک برداشته اش را نشان می دهد می گوید: نتوانستم محلول یا ژل ضد عفونی تهیه کنم، با مقداری آب و وایتکس محلول ضد عفونی خانگی درست کردیم و شست و شوی هر روزه با آن دست هایمان را خشک کرده است.

این بانوی نگران ادامه داد: در کنار این محلول که بوی آزار دهنده ای هم دارد بطور مداوم خود و خانواده دست هایمان را می شوییم ولی باز هم از دست هایمان می ترسیم که نکند آلوده باشند؟!

مرد میانسالی که از نانوایی نان گرفته است نیز می گوید: ما اصلا نمی دانیم این نانی که تهیه می کنیم، میوه ای که می خریم و سایر اقلامی را که از فروشگاهها و سوپرمارکت ها می خریم و فروشنده برای ما داخل پلاستیک می گذارد ، با دست هایی آلوده نشده باشند.!

این شهروند ادامه داد: یا اینکه اصلا دست کشی که پوشیده چقدر تمیز هستش! اصلا هر چقدر فرد رعایت کند باز نگرانی وجود دارد آیا دیگری که در تعامل با او هستیم چقدر رعایت می کند.

شهروند دیگری در حالیکه به افزایش قیمت ها اشاره میکند می گوید: من خودم امروز سیر را کیلویی ۴۰ هزار تومان خریدم هیچ اعتراضی هم نکردم و فقط نگران دست های فروشنده بودم که از کجا معلوم سیر کیلویی ۴۰ هزار تومانی را آلوده نکرده باشد!

این شهروند افزود: ماسک هم که برخی فروشنده ها همانند آنهایی که یا اعتقاد به ماسک ندارند یا نتوانسته اند تهیه کنند ؛ ندارند پس احتمال آلودگی دست ها هم وجود دارد!

در راستای تامین ماسک مورد نیاز شهروندان در شهرستان بروجرد ؛ حمید آزاد بخت رییس اداره صنعت معدن و تجارت بروجرد گفت: یک واحد تولیدی محصولات بهداشتی در این شهرستان روزانه ۶ هزار عدد انواع ماسک تولید و روانه بازار می کند.

به گفته وی ؛ همچنین در همین راستا، ۲ شرکت مطرح کشور زاگرس فارمد و داملران از واحدهای صنعتی شهرستان بروجرد تولید انبوه ژل های ضد عفونی کننده را آغاز کرده است.

اما باید یادآوری کرد که؛ اولین تولیدات کارخانه های داخلی در لرستان برای مقابله با ویروس کرونا در حالی وارد بازار مصرف شده است که قیمت مصوب و مورد تایید آن مشتریان را شوکه کرده است.

بعنوان نمونه یک ژل ۶۰ میلی ضد عفونی کننده دست که قبل از کرونا بین ۲ تا ۳ هزار تومان قیمت داشت هم اینک و در اولین سری تولیدات با قیمت ۱۰ هزار تومان برای مصرف کننده نرخ گذاری شده است.!

در خصوص شست و شوهای به منظور محافظت در برابر ویروس کرونا نیز میزان مصرف روزانه آب شرب ۱۱۰ هزار مشترک بروجرد ۱۴ هزار متر مکعب افزایش یافته است.

در این خصوص حبیب اله حدادی مدیر آبفا شهری بروجرد گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و شست و شوهای مکرر مصرف آب شرب بروجرد از روزانه ۵۶ هزار متر مکعب به ۸۰ هزار متر مکعب افزایش یافته است‌.

به هر روی مردم این روزها با مشکلاتی اعم از کمیاب شدن ماسک و محلول و ژل و سایر اقلام بهداشتی و مشکلاتی در حوزه افزایش قیمت ها مواجه هستند و حتی افزایش مصرف آب در بروجرد منجر به مشکل افت فشار و یا قطعی آب شده است.

البته هنوز مردم اعتراضی چندان نسبت به این مشکلات از خود نشان نداده اند و با وسواسی مداوم نگران تمیزی دست هایشان هستند ولی مسوولان هم اقدامی درخور و شایسته در راستای کنترل قیمت ها نداشته اند.

آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور ۹۷۸ نفر است که ۱۷۵ نفر ظرف روزهای گذشته بهبود یافته و ۵۴ نفر هم فوت کرده‌اند.
بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۶۶۳ تن را گرفته است.
این ویروس دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا ۲ هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.
تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد آخر، تعداد آنها به هفت مورد رسیده‌ است؛ این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود؛ این ویروس در معمولی‌ترین حالت باعث سرماخوردگی می‌شود و نشانه‌های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.
کرونا مثل سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمن می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون بیشتر از سه درصد مبتلایان نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار