اقبال به خرید اوراق با افزایش تسهیلات جعاله مسکن

تهران (پانا) - مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس از افزایش اقبال به خرید اوراق تسه در میانه زمستان خبر داد و یک عامل اصلی موثر بر این موضوع را افزایش سقف تسهیلات جعاله دانست.

کد مطلب: ۱۰۲۷۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد
اقبال به خرید اوراق با افزایش تسهیلات جعاله مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، ندا بشیری با اشاره به اینکه با تصمیم شورای پول و اعتبار، بیش از یک ماه است که سقف تسهیلات جعاله تعمیرات مسکن از ۲۰ به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است، افزود: رشد ۱۰۰ درصدی این تسهیلات که در ازای خرید اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات (تسه) پرداخت می‌شود، سبب افزایش شمار مشتریان اوراق مذکور در فرابورس شده است.

وی با بیان اینکه سقف تسهیلات خرید مسکن از محل این اوراق نیز در حالت زوجین در تهران دو برابر شده و از ۱۲۰ به ۲۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: شماری از خریداران اوراق نیز متقاضی دریافت این تسهیلات هستند، اما پیش‌بینی می‌شود استفاده‌کنندگان از تسهیلات جعاله در ازای خرید اوراق، به مراتب بیشتر از متقاضیان تسهیلات مذکور باشد.

بشیری با اشاره به کاهش حضور موثر تقاضای مصرفی مسکن در بازار، اظهار کرد: یک گروه از متقاضیان مصرفی، کسانی هستند که قصد تبدیل به احسن آپارتمان خود را دارند، این در حالی است که با وجود فاصله و گپ شدید بین قدرت خرید آنها و سطح فعلی قیمت مسکن، نمی‌توان انتظار بازگشت آنها به بازار معاملات در کوتاه‌مدت را داشت.

وی ادامه داد: در این شرایط طبعا آنها ناگزیر به سکونت به مدت طولانی‌تری در مسکن فعلی خود هستند و در این شرایط، احتمال اینکه به بازسازی آپارتمان خود روی بیاورند، بسیار زیاد است. از طرفی سقف جدید تسهیلات جعاله به حدی است که برای بازسازی متوسط یک واحد آپارتمان مناسب ارزیابی می‌شود. بنابراین بعید نیست در آمارهای جدیدی که توسط بانک عامل بخش مسکن منتشر خواهد شد، شاهد افزایش محسوس تعداد استفاده‌کنندگان از تسهیلات جعاله و نیز پیشی گرفتن باشیم.

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس درباره آینده بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز که در هفته‌های گذشته با نوسان افزایشی قیمت همراه بوده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه رکود یک سال پیش‌روی بازار مسکن در صورت عدم تغییر متغیرهای اقتصاد کلان، بسیار محتمل است، در بازار اوراق تسه نیز شاهد افزایش شدید قیمت نخواهیم بود و قطعا این بازار، گزینه مناسبی برای سوداگران نیست؛ به این معنا که نمی‌توانند در کوتاه‌مدت بازدهی قابل توجهی از این اوراق داشته باشند.

وی تاکید کرد: در عین حال آن‌دسته از متقاضیان بالقوه خرید مسکن که قصد ورود به بازار در بهار سال آینده را دارند، می‌توانند از هم‌اکنون که بازار اوراق به لحاظ قیمتی شرایط آرامی دارد، اقدام به خرید اوراق به تعداد مورد نیاز کنند.

به گفته بشیری، هر فقره اوراق مذکور که در حال حاضر در اغلب نمادها عمدتا بین ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان مبادله می‌شود، امتیاز استفاده از ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات مسکن یا جعاله را به خریدار اوراق اختصاص می‌دهد. به این ترتیب هزینه خرید اوراق برای دریافت جعاله ۴۰ میلیونی در حال حاضر حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برای تسهیلات خرید مسکن زوجین به انضمام جعاله ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار