رخساره فضلی: بچه‌ها را از کرونا نترسانید

تهران (پانا) - مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی به خانواده‌ها توصیه کرد تعطیلی مدارس و حضور کودکان در خانه را به یک فرصت تربیتی تبدیل و ارتباط با فرزندان‌شان را قوی تر کنند.

کد مطلب: ۱۰۲۷۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد
رخساره فضلی:  بچه‌ها را از کرونا نترسانید

به گزارش روابط عمومی دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش، رخساره فضلی، مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی، در یادداشتی خطاب به خطاب به خانواده‌های دانش‌آموزان به بیان توصیه‌هایی درباره رفتار با دانش‌آموزان در محیط خانه در ایام تعطیلی مدارس پرداخت.

فضلی در یادداشت خود نوشت:

«به نام حضرت دوست

این روزها کودکان محیط پر تنشی را تجربه می کنند؛ صحبت افراد خانواده و رسانه‌ها درباره ویروس بدشکلی است که بچه ها تصویرش را دیده اند(البته زشت به نظر می‌رسد) و ذهن آن‌ها را مشغول می‌کند. لطفا بچه‌ها را از ویروس کرونا نترسانید و بی دلیل آن‌ها را دچار استرس و اضطراب نکنید.

بهتر است در خانه بمانیم و رعایت نکات بهداشتی را به زبان کودکانه و در قالب قصه و بازی برای بچه‌ها بیان کنیم و خودمان هم عامل اجرای دستورات بهداشتی باشیم؛ مطئمن باشید بچه‌ها می پذیرند و رعایت می‌کنند.

این روزها کودکان کمتر فرصت هم صحبتی و بازی با دوستان خود را دارند و ناچارند در خانه بمانند؛ اگر با آن‌ها همراه نشوید ممکن است بخش زیادی از زمان خود را با دیدن تلویزیون و بازی در فضای مجازی بگذرانند؛ به عنوان یک معلم و دانش آموخته روانشناسی تربیتی از شما والدین عزیز و مسئولمی خواهم؛ تهدیدی که سلامت روان بچه‌ها و بزرگترها را تهدید می‌کند؛ به فرصت تربیتی تبدیل کنید.

این روزها بچه‌ها به دلیل شرایط خاصی که در کشور وجود دارد؛ در کلاس‌ها حضور ندارند؛ از آموزش رو در روی مربیان و از بازی با همسالان در کلاس، مدرسه، پارک و...کم بهره اند؛ مهمانی نمی‌روند و بچه‌های اقوام و دوستان را نمی‌بینند؛ مسافرت و خرید نمی‌روند و با محدودیت‌هایی مواجه شده اند که برای بزرگترها هم وجود دارد. در این شرایط سخت، فرصت مناسبی برای با هم بودن فراهم شده؛ فرصت دوست داشتنی برای بچه‌ها؛ که ساعات بیشتری را با بزرگترها بگذرانند، با آنها باشند؛ با آن‌ها بازی کنند، به خاطرات و قصه‌های دوران کودکی آن‌ها گوش کنند و...

والدین عزیز لطفا از این فرصت استفاده کنید و ساعاتی در روز را به بازی با فرزندتان اختصاص دهید. به حرف بچه‌ها و احساسات و پیام‌های آن‌ها توجه کنید و در صدد این باشید پاسخ مناسب تربیتی به درخواست‌های آن‌ها بدهید.

مهارت گوش دادن از مهم ترین مهارت‌هایی است که بچه‌ها به آن نیاز دارند .برای تقویت این مهارت درکودکان، آن‌ها باید شنیده شوند و شنونده فعال بودن‌ را با شنیدن شعر و داستان‌های جذاب تمرین کنند. به همان میزان که به بچه ها فرصت می‌دهید اظهار نظر کنند، داستان تخیلی بسازند، تصاویر را وصف کنند و شما با دقت به حرف آن‌ها گوش می‌کنید؛ تلاش کنید با بچه‌ها ارتباط برقرار کنید، با آن‌ها حرف بزنید، برایشان خاطره و قصه تعریف کنید، قصه‌ها را به نمایش تبدیل کنید، باهم بازی کنید؛ کاردستی درست کنید، آزمایش کنیدو در هر لحظه با یاد خدا آرام بگیرید.

با این کار فضای خانه شاد تر می‌شود و کودکان احساس بهتری دارند و با همراهی و درایت شما جریان آموزش و تربیت تداوم دارد .همراهی اعضای خانواده در انجام فعالیت‌های جذاب، متنوع و خلاق؛ شادی وآرامش را افزایش داده و سیستم ایمنی بدن همه اعضای خانواده را تقویت خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار