یارمحمدی: در امر تربیت نقش مربی متخصص فوق العاده اهمیت دارد

تهران (پانا) - یارمحمدی، معاون پرورشی منطقه 3 از اهمیت جایگاه حوزه پرورشی در امر تعلیم و تربیت سخن گفت.

کد مطلب: ۱۰۲۷۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد
یارمحمدی: در  امر تربیت نقش مربی متخصص فوق العاده اهمیت دارد

یارمحمدی، معاون پرورشی منطقه 3 ضمن تبریک هفته امور تربیتی، در خصوص کارکردهای پرورشی در حوزه آموزش و پرورش گفت: فلسفه خلقت انسان مقوله تربیت است و در قرآن هم به تربیت انسان توجه شده و حتی پرورش و تزکیه قبل از تعلیم مورد توجه بوده، آیه «ویزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» در واقع بیانگر این است که موضوع پرورش بایستی مقدم برامر آموزش باشد.

او افزود: ما در نظامی زندگی میکنیم که منبعث از آموزه ها ومبانی دین مبین اسلام است و قطعا دستگاه تعلیم و تربیت ما هم مأموریت و وظیفه اصلی خود را تربیت انسان طراحی کرده است. سند تحول بنیادین به خوبی گویای این موضوع است که هدف اصلی آموزش و پرورش رساندن انسان به درجاتی از حیات طیبه است.

یارمحمدی گفت: با نگاهی دقیق به سند تحول و بررسی ساحت های مختلف آن، متوجه این موضوع می شویم که تمامی این ساحت ها به نوعی زیر مجموعه ی بحث تربیتی قرار می گیرند و در واقع میتوان گفت کارکرد پرورشی پرداختن به تمامی ساحت های مطرح شده است. زیرا هدف همه ی ساحت ها تربیت انسان است،پس کار نهاد پرورشی در اولویت و اهمیت قرار دارد.بنابراین توجه همه ی متولیان و سیاستگذاران را میطلبد.

یارمحمدی در مورد نگرش نسبت به حوزه ی پرورشی گفت: با توجه به اهمیت آن و اینکه همه به این موضوع اذعان دارند، انصافا خدمات و اقدامات بسیار قابل توجهی در طول سالیان گذشته تا امروز در این حوزه انجام شده، اما بنظر میرسد هنوز این حوزه نتوانسته جایگاه اصلی خود را پیدا کند. متاسفانه هنوز بحث تربیت اولویتخاص سیاستگذاران و برنامه ریزان و حتی خانواده هاهم نیست و این یکی از چالش های حوزه ی پرورشی است.

بنابراین نوع نگرش ما باید عوض شود و ما هدف آرمانی زندگی را باید تربیت انسان و خصوصا دانش آموزان برای بهتر زندگی کردن در نظر بگیریم . اگر افق دید ما به این گونه طراحی شود میتوانیم که در آینده شاهد این باشیم که بحث تربیت و امورات مربوط به آن جایگاه خاص خود را پیدا کند.

او ادامه داد: در امر تربیت با توجه به پیچیدگی هایی که دارد نقش مربی متخصص فوق العاده اهمیت دارد، در بحث پرورشی موضوعات مختلف مطرح است از مباحث دینی و اعتقادی، هنری و امور ورزشی، بنابراین افرادی باید در این حیطه وارد شوند که خودشان تخصص لازم را داشته باشند و آگاهی لازم را کسب نموده باشند تا بتوانند با دانش آموزان ارتباط مؤثر برقرار کنند وآنها را با ترغیب و تشویق جذب این برنامه ها کنند.

معاون پرورشی منطقه 3 گفت: تنها درسی که الان بطور رسمی در ساعات آموزشی تدریس میشود و مستقیما مربوط به حوزه پرورشی است، درس تفکر و سبک زندگی است. این درس از این جهت می تواند کارساز باشد که زمینه ای فراهم می آورد برای شکوفایی استعدادها و علاقمندی های دانش آموزان ما در راستای فراگیری مهارت های لازم زندگی، پس باید به نقش محوری آن درتربیت توجه ویژه ای داشت.

او تاکید کرد: با توجه به حجم وسیعی از کارها که در حوزه پرورشی انجام می شود و اینکه گستره ی کاری آن بسیار وسیع است، ما گاها شاهد موازی کاری هایی هستیم که باعث شده حجم برنامه ها بیشتر نمود داشته باشد و این امر خود فرصت برنامه ریزی درست ودقیق را از متولیان امر، خصوصا در ادارات آموزش و پرورش که با تعداد زیادی مدرسه سروکار دارند گرفته میشود.امیدواریم تدابیری اندیشیده شود که ازین حجم وسیعی ازبرنامه ها و بخشنامه ها و کارهایی که شباهت زیادی با هم دارند جلوگیری شود، و با جمع بندی این برنامه ها بهترین و جامع ترین برنامه را انتخاب کرده برای اطلاع به مدارس ارسال شود.

یارمحمدی افزود: برای ارتباط و تمرکز بیشتر در این حوزه، چاره ای نداریم جز اینکه برنامه های جدید، جذاب و متفاوتی راطراحی کنیم با توجه به اینکه نسل جوان امروز ما الان پرسشهای جدیدی دارد و پاسخ های جدیدی را میطلبد وحتی روشهای کاری ما باید متناسب با شرایط روحی دانش آموزان باشد، استفاده از روشهای هنری و بیان نکات ظریف تربیتی و پرورشی به زبان هنر میتواند در این راستا اثرگذار باشد.

معاون پرورشی منطقه 3 تاکید کرد: همانطور که مستحضرید به منظور اعتلای شخصیت دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانش آموزان و شخصیت عاطفی وعقلانی آنها سازمانی غیردولتی به نام سازمان دانش آموزی ایجاد شده است.و دانش آموزان در هر مقطعی میتواند در برنامه های آن شرکت کنند و استعدادهای نهفته در وجودشان و علاقمندی هایشان را بروز دهند.برنامه های این سازمان به گونه ای است که بتواند جوابگوی نیاز دانش آموزان باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار