سواحل جنوبی دریاچه ارومیه میزبان نخستین دسته از غازهای مهاجر

ارومیه (پانا) - کارشناسان اداره محیط زیست مهاباد در پایش‌های خود از تالاب‌های جنوبی دریاچه ارومیه در حوزه استحفاظی این شهرستان چند کُلنی از غاز خاکستری مهاجر و دیگر پرندگان آبزی و کنارآبزی را مشاهده کردند.

کد مطلب: ۱۰۲۷۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
سواحل جنوبی دریاچه ارومیه میزبان نخستین دسته از غازهای مهاجر

فاروق سخنور؛ رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اظهار کرد: این پرندگان مهاجر مدتی در تالاب‌های سواحل جنوبی دریاچه ارومیه به منظور استراحت و تغذیه توقف می‌کنند و سپس کوچ خود را به مناطق شمالی‌تر ادامه می‌دهند.

او اضافه کرد: بارندگی‌های خوب امسال و احیای تالاب‌های این شهرستان و نیز وجود امنیت زیست محیطی، شرایط مناسبی را برای مهاجرت انواع پرندگان مهاجر و بومی به تالاب‌های این شهرستان به وجود آورده است.

«سخنور» از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌های حاشیه جنوبی دریاچه ارومیه به ویژه روستاهای «داشخانه» و «گروس» خواست در صورت مشاهده شکارچیان سودجو در منطقه، موضوع را به محیط زیست و محیط‌بانان این اداره اطلاع دهند.

غاز خاکستری پرنده‌ای با ۸۳ سانتی‌متر طول بوده و بزرگترین نوع پرنده در منطقه است. منقار این پرنده ضخیم و به رنگ صورتی و سر و گردنش خاکستری و پاهایش صورتی رنگ است.

بدن زیرتنه این گونه غاز به رنگ خاکستری با رگه‌های کوچک سیاه است و در بیشتر موارد به صورت دسته جمعی از منطقه‌ای به منطقه دیگر کوچ می‌کند؛ این پرنده در مناطق تالابی، باتلاق‌ها، دشت‌های سیلابی، ساحل دریاچه‌ها و رودخانه‌ها به سر می‌برد و در کنار اراضی باتلاقی و روی زمین آشیانه می‌سازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار