سایه کرونا روی فوتبال قاره کهن؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا مُهر تعویق و تعطیل را آماده کرد

تهران (پانا) – کرونا ویروس در قاره آسیا روز به روز بیشتر شایع شده و با قربانی گرفتن‌های بیشتر، فضای ترس و وحشت بیشتری را در بسیاری از کشورهای قاره کهن ایجاده کرده و همین موضوع روی فوتبال هم تاثیر گذاشته است.

کد مطلب: ۱۰۲۷۲۱۴
لینک کوتاه کپی شد
سایه کرونا روی فوتبال قاره کهن؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا مُهر تعویق و تعطیل را آماده کرد

تاثیر کرونا ویروس بر فوتبال آسیا از ابتدای مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا آغاز شد و کمیته برگزاری این رقابت‌ها، در اولین گام دستور داد که از 12 دیدار 4 نماینده چین در دور رفت لیگ قهرمانان آسیا تنها یک بازی برگزار شده و سایر بازی‌ها به زمان دیگری موکول شود، البته این دستور از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای زمانی بود که کرونا ویروس تنها در چین و به صورت نادر در کشورهای شرق قاره کهن دیده شده بود و تصور اینکه به صورت فعلی گسترده شود، وجود نداشت.

اما با گذشت زمانی کوتاه، کرونا ویروس در قاره آسیا شروع به گسترش کرد و علاوه بر درگیر کردن کشورهای شرقی، به غرب قاره آسیا و به ویژه ایران هم رسید و امروز 23 کشور آسیایی با این ویروس دست به گریبان هستند و برنامه آنها برای مهار کرونا ویروس ادامه دارد.

فوتسال قهرمانی آسیا روی هوا رفت

رسیدن کرونا ویروس به کشورهای زیادی در قاره آسیا و احتمال شیوع بیشتر این ویروس در سطح قاره کهن، پس از اینکه دیدار چینی‌ها در دور رفت لیگ قهرمانان آسیا را لغو کرد، باعث شد تا مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا که قرار بود به میزبانی ترکمنستان در اسفند ماه سال جاری برگزاری شود هم لغو شود و کنفدراسیون فوتبال آسیا بدنبال این باشد که میزبان جدیدی برای مسابقات معرفی کند و در همین راستا بود که فدراسیون فوتبال ایران هم برای کسب میزبانی این رقابت‌ها اقدام کرد.

اما رسیدن کرونا ویروس به ایران، پیشنهاد میزبانی از مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا را لغو کرد و حالا در شرایطی که کمتر از 6 ماه تا آغاز مسابقات جام جهانی 2020 کلمبیا باقی مانده است، در آسیا کشوری پیدا نمی‌شود که شرایط میزبانی از مسابقات را داشته باشد و اصولا مشخص نیست این دیدارها برگزار خواهد شد یا خیر.

هر چند شاید روی کاغذ برگزار نشدن مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا موضوع چندان مهمی تلقی نشود، اما با توجه به اینکه این مسابقات انتخابی جام جهانی است و 5 نماینده آسیا در جام جهانی 2020 کلمبیا از دل همین رقابت‌ها خارج خواهند شد، لغو آن می‌تواند کار سختی را پیش روی فیفا قرار دهد. این احتمال وجود دارد که در صورت لغو مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا، فیفا 5 تیم برتر قاره آسیا در رنکنیگ جهانی که احتمالا تیم‌های ملی فوتسال ایران، ژاپن، تایلند، ازبکستان، استرالیا یا لبنان باشند را به جام جهانی بفرستد.

بحران عجیب لیگ قهرمانان آسیا؛ تعطیلی شاید آخرین راه باشد

پس از اینکه دیدارهای دور رفت تیم‌های چینی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به صورت تقریبا کامل لغو شد، در حالی که دور رفت این رقابت‌ها به پایان نرسیده است، 6 دیدار دیگر از هفته سوم این مسابقات که قرار بود در غرب قاره آسیا برگزار شود، لغو شد و کمیته برگزاری این رقابت‌ها اعلام کرد در تاریخ جدید مسابقات این هفته برگزار خواهد شد، بدین ترتیب هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا در حالی پیگیری خواهد شد که از 16 بازی این هفته، تنها 6 بازی برگزار خواهد شد.

اما داستان لیگ قهرمانان آسیا زمانی پیچیده‌تر خواهد شد که براساس سیر روند صعودی کرونا ویروس در قاره آسیا، اصولا امید کمی وجود دارد که حداقل تا 2 الی 3 ماه آینده این ویروس از قاره آسیا ریشه‌کن شود و همین موضوع باز هم لغو دیدارهای مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا و ای‌اف‌سی کاپ را در پی خواهد داشت و برنامه این مسابقات را بیشتر از زمان فعلی برهم خواهد زد.

همین موضوع باعث خواهد شد تا عملا برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا با چالش بزرگی روبرو شود و همانطور که برخی رسانه‌های عربی هم خبر دادند، این احتمال وجود دارد که طی روزهای آینده کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت رسمی اعلام کند که مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2020 نیمه تمام خواهد ماند و ادامه این مسابقات انجام نخواهد شد. وضعیتی که باعث خواهد شد تا الهلال عربستان یکبار دیگر نماینده قاره کهن در جام باشگاه‌های جهان شود.

انتخابی جام جهانی بحرانی شد

علاوه بر فوتسال و فوتبال باشگاهی، مسابقات ملی در قاره آسیا هم تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. هر چند تا به امروز خبری رسمی درباره ادامه رقابت‌های دور اول انتخابی جام جهانی 2022 در قاره آسیا منتشر نشده است، اما با توجه به اینکه در دیدارهای هفته هفتم و هشتم از این مرحله که قرار است روزهای 7 و 12 فرودین سال 99 برگزار شود، 19 کشور از 23 کشور آسیایی که درگیر کرونا هستند، میزبانی خواهند شد، شاید کنفدراسیون فوتبال آسیا با هماهنگی فیفا وارد به تغییری گسترده در برنامه مسابقات شود.

این احتمال وجود دارد که دیدار برخی تیم‌های که قرار بود در روزهای 7 و 12 فروردین برگزار شود، لغو شده و در تاریخ جدیدی که احتمالا تابستان 2020 خواهد بود، برگزار خواهد شد اما بر خلاف لیگ قهرمانان آسیا، خبری از تعطیل شدن کامل این رقابت‌ها وجود ندارد و فیفا روی برگزاری این مسابقات تاکید دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار