گارانتی بی‌گارانتی!

تهران (پانا) - گارانتی یا همان خدمات پس از فروش یکی از حقوق اولیه مصرف‌کنندگان و خریداران یک کالا است، بگونه‌ای که اگر بعد از مدتی استفاده، آن کالا دچار مشکل شد بتوانند به‌راحتی، در زمانی کوتاه و با هزینه کم کالا را تعمیر و یا حتی تعویض کنند.

کد مطلب: ۱۰۲۷۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد
گارانتی بی‌گارانتی!

به‌گزارش ایسنا، اگر چه در بسیاری از کشورها وضعیت خدمات گارانتی بسیار قوی است و حتی برخی شرکت‌ها تا زمانی‌که کالا را تعمیر می‌کنند عین همان کالا را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند تا در مدت تعمیر دستش خالی نباشد، اما در ایران خدمات پس از فروش به این شکل نیست.

کالاهای دارای خدمات پس از فروش معمولا قیمت بالاتری نسبت به انواع فاقد گارانتی دارند و مردم به امید آنکه در آینده خدمات بهتری دریافت کنند پول بیشتری می‌دهند، اما در اکثر موارد این گارانتی فاقد اعتبار است.

ناکارآمدی گارانتی به شیوه‌های مختلف خود را نشان می‌دهد، گاهی صریحا اعلام می‌شود یک مشکل خاص مشمول گارانتی نیست، برای برخی از مشکلات قطعه وجود ندارد و گاهی باید برای تعمیر برخی وسایل تا تهران ارسال شوند و تعمیر آنها تا چند هفته طول می‌کشد.

این مشکلات برای کالایی مثل تلفن همراه که بسیار حساس و پرکاربرد است و به‌سرعت دچار مشکل می‌شود، بیشتر خود را نشان می‌دهد، خصوصا حالا که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده گوشی بار خود را از ایران جمع کرده‌اند.

رئیس اتحادیه موبایل فروشان کرمانشاه با بیان اینکه نداشتن گارانتی یکی از مهمترین موارد شکایت مردم در این رسته صنفی است، گفت: اما این مشکل واقعا مربوط به واحدهای صنفی نیست.

شمس‌الله امیری، با بیان اینکه اکنون برای اکثر گوشی‌های موبایل موجود در بازار گارانتی وجود ندارد، اظهار کرد: این موضوع فقط به برندهای خاصی مانند سامسونگ، ال جی و ... محدود نمی‌شود و مربوط به همه انواع گوشی است.

وی ادامه داد: نداشتن گارانتی گلایه زیاد مردم را در پی داشته و در هفته نزدیک به 15 شکایت از نداشتن گارانتی موبایل به اتحادیه می‌رسد که بیشترین نوع شکایت را به‌خود اختصاص می‌دهد.

رئیس اتحادیه موبایل فروشان کرمانشاه با بیان اینکه مسئولیت این مشکلات بر عهده واحدهای صنفی نیست، خاطرنشان کرد: این خدمات باید از مرکز ارائه شود و کوتاهی از مراکز ارائه گارانتی است.

به‌گفته امیری، در بسیاری از موارد نبود قطعه باعث می‌شود امکان ارائه خدمات پس از فروش برای گوشی‌های موبایل وجود نداشته باشد.

وی یادآور شد: گاهی باید گوشی به تهران ارسال شود و تعمیر آن آنقدر زمان می‌برد که مصرف کننده از تعمیر انصراف می‌دهد.

رئیس اتحادیه موبایل فروشان کرمانشاه با اشاره به اینکه در گذشته واحدهای صنفی در کرمانشاه وجود داشت که خدمات پس از فروش برندهای گوشی را ارائه می‌داد، تاکید کرد: اکنون این واحدها قادر به ارائه خدمات نیستند.

امیری معتقد است، با وجود همه این مشکلات، قیمت گوشی همچنان به‌دلیل دشواری در وادرات بالا است و مردم هم راهی بجز خرید این گوشی‌های گران و بدون گارانتی ندارند و ضرر این شرایط فقط برای مصرف کننده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار