موسوی‌زاده،روانشناس در گفت‌وگو با پانا

کنترل «هیجانات منفی» جامعه در برابر کرونا به آموزش و «حمایت روانی» نیاز دارد

گردش ارائه اطلاعات درست موجب افزایش اعتماد اجتماعی و تاب‌آوری مردم می‌شود/شایعات سبب افزایش نگرانی و پرورش افکار منفی در جامعه می شود

تهران (پانا) - یک روانشناس بالینی درباره شیوع ویروس کرونا در کشور گفت افراد برای دور کردن ترس و نگرانی ناشی از شیوع این ویروس باید دانش و آگاهی خود را افزایش دهند.

کد مطلب: ۱۰۲۶۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد
کنترل «هیجانات منفی» جامعه در برابر کرونا به آموزش و «حمایت روانی» نیاز دارد

حمیده موسوی‌زاده در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: با شیوع کروناویروس، شایعاتی درباره آمار ضدونقیض این بیماری در فضای مجازی مطرح شد که اولین پیامد این شایعات، اضطراب و نگرانی و پرورش افکار منفی در ذهن افراد است. در این شرایط، کنترل هیجانات منفی مردم در برابر کرونا به آموزش و حمایت روانی نیاز دارد.

این روانشناس بالینی افزود: با توجه به هشدارهای جدی در مورد این ویروس، باید به ابعاد روانشناختی آن نیز توجه داشت و نگرانی بیش از اندازه در جامعه را به خوبی مدیریت کرد تا دچار بحران‌های شدید روانی نشویم چون هنگام بحران، سطح هیجانات منفی افزایش پیدا می‌کند و مردم با هیجاناتی چون ترس، اضطراب و غم روبرو می‌شوند و ممکن است این هیجانات بر روی منطق آنها نیز تاثیر بگذارد.

هیجانات منفی سبب ضعف سیستم ایمنی می‌شود

وی با بیان اینکه اگر هیجانات به خوبی کنترل نشود منجر به ضعف سیستم ایمنی در دراز مدت می‌شود، گفت: وقتی هیجانات مهار نشود، اگر در فضاهایی مانند فضای مجازی به صورت منفی بزرگ و گسترده شود موجب بروز شایعات و نگرانی‌های بیشتر می‌شود و وقتی شایعات گسترش پیدا کند مردم به دلیل نگرانی، دچار ترس و اضطراب می‌شوند که رفتارهای غیرمعقول از خود نشان می‌دهند و این رفتارها تبعات منفی دارد.

موسوی‌زاده خاطرنشان کرد: برخی مردم در برابر ویروس ممکن است از رویکرد دوری جویی استفاده کنند و بدون رعایت بهداشت، زندگی عادی را دنبال کنند که این شیوه مناسبی برای مقابله با کرونا نیست چون در موقعیتی هستیم که با ویروس کرونا به عنوان پدیده‌ای مواجه هستیم که باید رعایت شود و اگر رعایت بهداشت صورت نگیرد به خود و دیگران لطمه می‌زنیم.

مردم با آگاهی از کرونا از استرس خود بکاهند

وی افزود: برخی هم در برخورد با ویروس کرونا ممکن است زندگی خود را تعطیل کنند و با دوری گزیدن از اجتماع با این بیماری به مقابله بپردازند و بیش از حد دچار وسواس شوند در حالی که این روش نیز کارآمدی نیست و سلامت روان را به خطر می‌اندازد. بنابراین توصیه ما این است که از مردم بخواهیم به منابع علمی مراجعه کنند و با این ویروس و علائم و تبعات آن آشنا شوند و بتوانند استرس خود را مدیریت کنند.

این روانشناس با بیان اینکه استرس، اضطراب و نگرانی به شدت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد، گفت: زمانی که مردم اخبار و اطلاعات نادرستی را برای یکدیگر ارسال می‌کنند یا در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند، به آستانه تحمل افراد هجوم می‌آورند و باعث تولید استرس، اضطراب، نگرانی و ناراحتی‌های فراوانی برای یکدیگر خواهند شد. در این شرایط مسئولان وزارت بهداشت باید با شفافیت اطلاعات دقیق را در زمینه این ویروس در اختیار مردم قرار دهند تا مردم این احساس کنند مسئولان اطلاعات درست را به مردم می‌دهند و موجب اعتماد مردم می‌شود.

گردش ارائه اطلاعات درست موجب افزایش اعتماد اجتماعی و تاب‌آوری مردم می‌شود

وی با بیان اینکه چرخه ارائه اطلاعات درست موجب افزایش اعتماد اجتماعی، تاب‌آوری و تحمل مردم می‌شود، گفت: وقتی فردی از بیمار شدن خود می‌ترسد و نگران است در زمانی که حتی دچار سرماخوردگی ساده‌ هم بشود، درمانش طولانی‌تر خواهد شد حال اینکه نگرانی، اضطراب و انتقال آن به خانواده، دوستان و جامعه لطمه وارد می‌کند. بنابراین مدیریت رسانه و کنترل رفتار و هیجانات مسئولیت اجتماعی بزرگی است که افراد باید به آن توجه کنند و این کار را با افزایش دانش و آگاهی لازم برای خودمراقبتی از خود و خانواده مد نظر قرار دهند.

موسوی‌زاده با تأکید بر اینکه هرچقدر آگاهی افراد نسبت به موضوع پیرامون ویروس کرونا افزایش یابد بالطبع دانشی را کسب می‌کنند که این دانش منجر به زندگی بهتر برای آنها خواهد شد، گفت: ورزش و تفریح از جمله راه‌های کنترل استرس بوده و همچنین افراد باید مطالعات لازم در خصوص راهکارهای کنترل استرس را مورد توجه داده و در صورت نیاز از روانشناسان و روانپزشکان کمک بگیرند و افرادی که اختلالات اضطرابی دارند اگر احساس کنند که به خاطر شیوع کرونا ویروس میزان اضطرابشان تشدید شده، باید حتما از متخصصان بهداشت روان کمک بگیرند.

وی به مردم توصیه کرد: باید در مصیبت‌ها و بحران‌ها و شرایط سخت، یکدیگر را ناامید نکنیم و با شایعات و سخنانی که صحت ندارد، آرامش فکری و روحی و جسمی خود را به مخاطره نیندازیم. ما اکنون که جامعه با بحران ویروس کرونا روبرو شده است باید با تدبیر و توکل به خدا و رعایت مواردی که بهداشت جسمی و روحی را به همراه دارد، اجازه ندهیم که اضطراب و نگرانی بر ما پیروز شود و ناامید شویم.

والدین نگرانی را از خانه دور کنند و اجازه دهند کودکان و نوجوانان واقعیت را بدانند

این روانشناس همچنین درباره مدیریت رفتاری در مواقع بحران در حوزه کودکان و نوجوانان گفت: در شرایطی که اکنون قرار داریم، نقش خانواده‌ها به ویژه والدین برای مدیریت رفتاری و دوری از شایعات بسیار اهمیت دارد. بهترین راه برای برقراری یک ارتباط امن، صحبت کردن درباره اخبار نگران کننده به صورت روشن، و با ذکر حقیقت است. والدین باید سعی کنند نگرانی را از خانه دور کنند و اجازه دهند کودکان و نوجوانان واقعیت را بدانند.

وی در پایان تاکید کرد: بنابراین همانگونه که از جسم خود مراقبت می‌کنیم باید مراقب سلامت روان خود نیز باشیم و با توصیه‌‌های آگاهی‌بخش اضطراب و نگرانی مردم را کاهش دهیم، این گفته به آن معنا نیست که در برابر چنین اتفاقی خنثی باشیم، بلکه موضوع جدی است و باید به آن بپردازیم. لذا باید با اطلاع‌رسانی صحیح از طریق رسانه‌‌های رسمی به ویژه صدا و سیما ترس و نگرانی مردم را مدیریت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار