8 اسفند روز امور تربیتی و نقش مهم آن در شکل گیری شخصیت دانش آموزان

رشت ( پانا) - معاون پرورشی و امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به نقش مهم امور تربیتی در شکل گیری شخصیت دانش آموزان، گفت: گیلان با کمبود ۷۰۰ نیروی پرورشی مواجه است.

کد مطلب: ۱۰۲۶۶۹۷
لینک کوتاه کپی شد
8 اسفند روز امور تربیتی  و نقش مهم  آن در شکل گیری شخصیت دانش آموزان

به گزارش پانا ، به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، جمیل عباسی غریب به مناسبت 8 اسفند روز امور تربیتی با بیان اینکه نقش شهیدان رجایی و باهنر در تأسیس این نهاد بسیاری ارزنده و برای آموزش و پرورش باعث افتخار است، اظهار کرد: امروز ستاد امور تربیتی با مصوبه مجلس به یک معاونت در آموزش و پرورش تبدیل شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان گیلان با بیان اینکه استان گیلان دارای ۶۰۰ کارمند با رسته شغلی امور تربیتی و ۳۵۳ نفر نیز در رسته مشاوره است، اظهار داشت: با کمبود ۷۰۰ نیروی پرورشی و فرهنگی در سطح مدارس دولتی مواجه ایم که این یکی از آسیب‌ها و چالش‌ها آموزش و پرورش گیلان است.

عباسی غریب افزود: نیروهای پرورشی از دانشگاه فرهنگیان و فارغ التحصیلان دانشگاه بر اساس ماده ۲۸ آموزش و پرورش و آزمون جذب می‌شوند که متأسفانه میزان جذب با کندی انجام می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان گیلان ادامه داد: با توجه به تقارن تأسیس این نهاد با دفاع مقدس، امور تربیتی نقش مهمی در فرهنگ ایثار و شهادت و جهاد ایفا کرد و بسیاری از شهدای دانش آموز به واسطه این فرهنگ سازی و حضور مربیان پرورشی به فیض شهادت نائل شدند و در این میان خود مربیان نیز جز شهدا بودند که گیلان دارای ۱۷ شهید مربی پرورشی است.

عباسی غریب با اشاره به اینکه فعالیت‌های معاونت پرورشی در میانه سال‌های تأسیس با توجه به هشدار رهبری در زمینه شبیخون فرهنگی و تغییر سبک زندگی در ایران به این نتیجه رسد که نیازمند تشکیل هسته‌های مشاوره تحصیلی است، گفت: هسته‌های مشاوره در کنار هدایت تحصیلی و انتخاب رشته به موضوع مشاوره روانی و تربیتی به ویژه در میان دانش آموزان دارای مشکلات و معضلات طلاق، اعتیاد والدین و انواع بزه‌ها نقش آفرین بود. وی تصریح کرد: از سال 1394 نیز طرحی تحت عنوان نماد ( نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان ) به صورت کشوری در آموزش و پرورش تدوین و اجرا شد که با مشارکت 14 دستگاه اجرایی اهدافی نظیر « تقویت عامل محافظت کننده » و « کاهش عوامل مخاطره آمویز شامل: اعتیاد، فرزندان طلاق، خشونت دانش آموزان » در مدارس را دنبال می کند. معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان گیلان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از طرح هایی که توسط این معاونت دنبال می شود، اجرای طرح یاریگران زندگی است که در جهت پیشگیری و همچنین کاهش تمایل و خودداری از تجربه مصرف مواد مخدر آموزش های لازم را به دانش آموزان ارائه می دهد و هدف از اجرای این طرح آموزش و فرهنگ سازی پیشگیری از شیوع مصرف مواد مخدر است.

عباسی غریب با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش چهار تشکل دانش آموزی «اتحادیه انجمن‌های اسلامی، بسیج دانش آموزی، جمعیت هلال احمر و سازمان دانش آموزی فعال و شناسنامه دار زیر نظر این معاونت فعالیت می‌کنند، گفت: در حوزه بسیج دانش آموزی که زیر نظر سپاه به ویژه در زمینه اعزام کاروان‌های راهیان نور فعالیت می‌کند که امسال در همین راستا بیش از ۹ هزار دانش آموز دختر و پسر گیلانی مقطع متوسطه دوم به مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور اعزام شدند.

وی اجرای طرح فرمانده دل‌های ویژه دانش آموزان ابتدایی، اجرای برنامه شهید «بهنام محمدی» برای متوسطه اول و برای مدارس نزدیک مساجدی با محوریت خانه، دانش آموز و مسجد که در ۸۳ مدرسه استان گیلان اجرایی شده تنها بخسی از فعالیت‌های بسج دانش آموزی است.

معاون پرورشی و امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه تشکل جمعیت هلال احمر با هدف گسترش صلح و کمک به همنوع در قالب کلاس‌های طرح «دادرس» انجام می‌شود، ادامه داد: کانون جوانان هلال احمر در متوسطه اول آموزش کمک‌های اولیه، زندگی اردویی و مهارت‌های اجتماعی در دستور کار دارند و امکانات خوبی نیز از سوی این جمعیت به مدارس تحت پوشش داده می‌شود.

وی سازمان دانش آموزی را نزدیک ترین تشکل به آموزش و پرورش و به عنوان یک سازمان مردم نهاد دانست و گفت: بوفه، لباس، سرویس ایاب و ذهاب، فعالیت‌های درآمدزا و پیشتازان که دانش آموزان را با زندگی اردویی آشنا می‌کنند.

عباسی غریب با اشاره به همکاری معاونت پرورشی با دیگر نهاد و سازمان‌ها است، تفاهم نامه با شهرداری، ارشاد اسلامی، محیط زیست، میراث فرهنگی، امور قرآنی و سایر موارد است، گفت: یکی از نهادهایی که معاونت پرورشی و امور تربیتی همکاری‌های فراوانی با آن دارد حوزه‌های علمیه است.وی با بیان اینکه در راستای تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه طرح «امین» با حضور ۲۲۰ نفر از روحانیون در استان گیلان اجرایی می‌شود، افزود: اقامه نماز جماعت، پاسخگویی به شبهات دانش آموزان بخشی از فعالیت‌های این روحانیون است همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی و کلاس‌های توانمندسازی، حضور طلبه وظیفه‌های به ویژه در مدارس عشایری و روستایی نیز در همین راستا اجرا می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار