پانا گزارش می دهد؛

علمی: امور تربیتی نگهبان چندین میلیون قلب معصوم است

تبریز(پانا) : معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: امور تربیتی نگهبان چندین میلیون قلب معصوم است که وسواس وخناس به تباهی وسیاهی آنان دل بسته اند.امور تربیتی ناشر فرهنگ انقلاب اسلامی در مدرسه است.

کد مطلب: ۱۰۲۶۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد
علمی: امور تربیتی نگهبان چندین میلیون قلب معصوم است

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پانا ضمن تبریک فرا رسیدن هشتم اسفند، سالروز تشکیل امور تربیتی و آغاز هفته تربیت اسلامی و گرامی داشت یاد وخاطره شهیدان رجایی وباهنر که معماران نهاد مقدس امور تربیتی هستند، گفت: مربیان و مشاوران ومعاونین پرورشی مدارس وهمکاران امور تربیتی در ادارات آموزش وپرورش همواره در جهت رشد وبالندگی دانش آموزان تلاش می کنند و سربازان گمنام وجهادگران مجهول القدر در عرصه تعلیم وتربیت اند.

امور تربیتی نگهبان چندین میلیون قلب معصوم است

وی افزود: اگر وظایف امورتربیتی را خوب مطالعه کنیم، می‌بینیم تربیت دشوار است. اگر دشوار نبود خیلی از افراد به سنگر امور تربیتی پیوسته بودند . اگر عشق درونی به تربیت نباشد نمی‌توان در این سنگر خدمت کرد. حجم کار علوم تربیتی علاوه بر وظایف اداری و کلاسیک این است که فرد اول باید خودسازی کند و بعد به دیگر سازی بپردازد. معلم، روح تربیت در مدارس است. آنها با حجم بالای کار و زحمت در عرصه تربیتی با عشق عهده دار این مسئولیت شده اند.چرا که تربیت ابتدا ساختن و پیراستن انسان و آنگاه آراستن او به زیبایی ها وعظمت است.تربیت کاری دشوار و مستمر است و تربیت کنندگان با راهی بی مرز وبی پایان مواجه اند که وقفه ودرنگ در آن آسیب زا و آفت آفرین است.

علمی خاطر نشان کرد: هرکس مربی است باید در گوش خود زمزمه کند که مربی بودن عشق می خواهد و سوختن.امور تربیتی نگهبان چندین میلیون قلب معصوم است که وسواس وخناس به تباهی وسیاهی آنان دل بسته اند.امور تربیتی ناشر فرهنگ انقلاب اسلامی در مدرسه است وناشر خوبی ها وفضیلت ها وپاکی ها و معنویت هاست.

وی با اشاره به اینکه امور تربیتی در چارچوب تعالیم معارف وآموزه های بلند اسلامی ظرفیت زمینه سازی برای رشد وتعالی دانش آموزان و رسیدن آنها به مراتبی از حیات طیبه را دارد، افزود: امور تربیتی دانش آموزان را برای زندگی سرشار از طراوت و شادابی آماده می کند. امور تربیتی قادر است از طریق کاربست و هم افزایی همه ظرفیت های موجود و با خلاقیت ونوآوری در تحقق ساحت های فرهنگی وتربیتی انقلاب اسلامی نقش ممتازی را ایفا نماید.

خلاقیت دائمی در فعالیتهای پرورشی

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، گفت: در فعالیت های پرورشی خلاقیت دائمی است و شعار امسال بیشتر حول محور خلاقیت و نوآوری است که به گام دوم انقلاب در کنار سند تحول برای نسل جدید اشاره کرده است. برنامه های نوین و جذاب و شیرین ویژه دانش آموزان و ارزش‌های اسلامی و انقلابی، هماهنگ با فکر و اندیشه و عقلانیت آنها باشد.

وی افزود: معاونت پرورشی چند اداره دارد و هر اداره برنامه های مخصوص خود را دارد که این ادارات با حلقه هایی به هم وصل هستند و در ارتباط با برنامه های به روز و نوسازی و باید به وجود آید. اگر برنامه ها، بروزنبوده و نوسازی به وجود نیاید، جاذبه ای برای دانش آموزان بوجود نخواهد آمد. درست است که هر برنامه باید از وزارت کشور برای اجرا ابلاغ شود، ولی بعضی برنامه های بومی مثل نهضت نماز خانه سازی که در استان ما برای اولین بار در سطح کشور اجرا شد و ابتکاری بود که تلاش همکاران همراه با جذابیت را خواستار است و یا اجرای حفظ جزء سی که یک سوم دانش آموزان استان علی رغم سهمی که برای استان قرار داده شده بود و بسیار بیشتر اجرا شد یا بازی‌های بومی در کنار برنامه‌های کشوری اجرا می‌شود که نشان دهنده شایستگی استان و هماهنگی و همراهی استان در جهت تولید کیفی برنامه‌های می باشد.

علمی به برنامه های هفته امور تربیتی اشاره کرد و گفت: برنامه های امور تربیتی هم جمعی و هم فردی و یا منطقه‌ای است . ولی با توجه به موارد اخیر بیماری کرونا اگر اوضاع به حالت عادی برگردد تجلیل از مربیان، دیدار با خانواده شهدای امور تربیتی، حضور در مزار شهدای امور تربیتی ، سخنرانی ها در تقویت ارزش‌های اسلامی و دیدار پیشکسوتان امور تربیتی که سربازان گمنام امور تربیتی در اوایل انقلاب بودند انجام خواهد شد.

وی افزود:200 الی ۳۰۰ برنامه فردی یا گروهی در امور تربیتی داریم که باید در مدرسه اجرا شود. حتی بعضی مواقع برنامه‌های حاشیه ای نیز متوجه حوزه پرورشی می‌شود و انباشت برنامه ها نباید باعث شود از اصل مأموریت ما که همانا تربیت و جاری سازی تفکر اسلامی وسیستمی و بالابردن ارزش های اسلامی در مدارس و بین دانش‌آموزان است، غافل باشیم.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش یکی از راه‌های کاهش تراکم و دستورالعمل‌ها و بخشنامه ها که مانع اصلی برنامه‌های تربیت در مدارس است پرداختن به کارهای که فقط در راستای سند تحول و تقویت آن است دانست و گفت: در کمیته مستند سازی حجم نامه های اداری شده و موارد لزوم را به مدارس ارجاع می دهیم. برنامه های پرورشی و تربیتی باید مدرسه محور و دانش آموز محور باشد و رویکردهای تربیت اسلامی تمام ساحتی است نه تک ساحتی.

وی افزود: اگر سند تحول را خوب بررسی کنیم یک هدف در آن مشخص شده است که رساندن دانش آموزان به مراتب حیات طیبه است و برای رسیدن به آن عناصر علم، عمل، تفکر،ایمان و اخلاق را باید با هم پیش ببریم. رشدی که اتفاق می‌افتد زمینه ساز رشد اسلامی، فرهنگی، اجتماعی، عاطفی، اخلاقی و ایجاد شادی و نشاط در بین دانش آموزان است.

علمی با بیان اینکه،کار آموزش و پرورش رشد دادن است نه فقط رشد علمی گفت: سه ضلع تربیت مدرسه، خانواده و محیط است که با همراهی هم رشد خوب را نتیجه می دهد که اگر با شادابی معنوی همراه باشد، ایجاد انگیزه برای تحصیل خوب و آینده سازی دانش آموزان در تراز جمهوری اسلامی را فراهم می کند.

گزارش های صوری حذف و نظارت کیفی و حضوری بیشتر شود

وی به مشکلات امور تربیتی در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: تامین و نگهداشت نیروی انسانی متخصص از جمله مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم که لازمه آن توجه به افزایش جذب در انشگاه فرهنگیان است و مشکل دیگرد تامین منابع مورد نیاز فعالیت های پرورشی در جهت توسعه ، بازسازی، نوسازی و شاداب سازی فضاهای پرورشی است. درتوجه به توسعه حوزه‌های فناوری در راستای تقویت فعالیت‌های پرورشی چندان ورود خوبی نداشته ایم. باید توانمند سازی مربیان انجام شود و مربیان همواره در حال مطالعه روانشناختی دانش آموزان باشند تا از روح آنها باخبر شده و پیچیدگی تربیتی را آسان کنند. گزارش های صوری حذف و نظارت کیفی و حضوری بیشتر شود.

وی توجه به تشکل های دانش آموزی و مشارکت دادن آن در فعالیت های مدرسه را جدی تلقی کرد و گفت: مدیران در این جهت باید با این تشکلها همکاری کنند.باید بعضی از فعالیت های کم بازده حذف شود و فعالیت های نوین جایگزین آنها شود.نقش مربی تربیتی در مدارس از مجری فعالیت ها به راهبر تربیتی تبدیل شود. آنها باید در تربیت روحی دانش‌آموزان اثرگذار باشند.

علمی با بیان اینکه باید با کمک تمامی معلمان ساحت های تربیتی با برنامه‌های جدید پیش رود ، افزود: تامین نیروی انسانی ماهر برای آموزش و پرورش بسیار مهم است. زیرا اگر دانش آموزان با افراد ماهرکار کنند، خیلی از برنامه‌های پرورشی خوب اجرا می‌شود و اثربخشی بیشتری دارد. درسطح آموزش و پرورش، هم آموزش و هم پرورش به دنبال مهارت آموزی است و لازمه آن، آشنایی دانش آموزان با تکنولوژی و فناوری است .امکانات امروز قدیمی ولی توقع مخاطب بالاست. کانون‌های فرهنگی و تربیتی و یا پژوهشکده ها امکانات ضعیفی برای ارائه به دانش آموزان در جهت انجام فعالیت های جدید فناوری دارند. آموزش و پرورش نمی‌تواند دستگاه تک صدایی باشد و با امکانات محدود نمی‌توان کاری کرد. دستگاه‌های دیگر باید به کمک آموزش و پرورش بیایند تا فرزندان کشور که در حال تربیت دراین دستگاه هستند، بتوانند آینده ای روشن برای نظام ترسیم کنند.

مهمترین اقدامات ادارات معاونت پرورشی وفرهنگی استان آذربایجان شرقی

وی در پایان به مهمترین اقدامات ادارات معاونت پرورشی وفرهنگی استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: اداره قران وعترت ونماز، اداره فرهنگی وهنری، اداره مشاوره، اداره پیشگیری ومراقبت در برابر آسیب های اجتماعی از اداراتا امور تربیتی هستند. علمی افزود:در سال تحصیلی 99-98 در اداره قران وعترت موفقیتهایی چون انعقاد تفاهم نامه ساخت 65 نمازخانه خیرساز با مدیران آموزش و پرورش نواحی و مناطق استان، انتخاب استان آذربایجان شرقی به عنوان کمیته برتر کشوری همکاری آموزش و پرورش و حوزه ی علمیه، اجرای طرح ملی حفظ جزء سی ام قرآن کریم با جذب و مشارکت 213 هزار دانش آموز، کسب 15 رتبه برتر کشوری دانش آموزی و 2 رتبه برتر کشوری فرهنگیان در مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان و فرهنگیان و همچنین کسب رتبه دوم مسابقات همخوانی قرآن کریم در بین گروه های دارالقرآن های کشور، کسب رتبه اول در بین بیش از100 دستگاه اجرایی استان در ارزیابی عملکرد فعالیت های حوزه نماز توسط ستاد اقامه نماز استان را در کارنامه خود دارد.

وی از اقدامات اداره امور فرهنگی وهنری ومشاوره به کسب رتبه اول کشوری ثبت اوقات فراغت درسامانه همگام، برگزاری شورای دانش آموزی در 5165 مدرسه و انتخابات الکترونیکی شورا در پایلوت نواحی پنجگانه، اعزام 11206 نفر دانش آموزبه اردوی راهیان نور شمال غرب کشور و200 نفر به جنوب کشور درسال 98، برگزاری اولین جشنواره دستاوردهای کانون های فرهنگی - تربیتی در استان، 48 رتبه کشوری و36 اثر برگزیده در سی و هفتمین دوره جشنواره فرهنگی و هنری فردا سال تحصیلی 98-97، کسب رتبه اول کشوری در امر برگزاری نمایشگاههای سراسری کتاب ، کسب 2 رتبه کشوری درنوزدهمین دوره مسابقات پرسش مهر رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران، کسب رتبه برتر کشوری دربرگزاری جشنواره دانایی توانایی، عرضه 34 عنوان کتاب معلمان مولف استانی در جنب نمایشگاههای سراسری کتاب با هدف کمک به معلمان مولف استان، کسب رتبه ممتاز کشوری درمیزان ثبت نام دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات فرهنگی و هنری و پرسش مهر از طریق سامانه همگام اشاره کرد.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش اقدامات اداره مشاوره را به کسب رتبه برتر توسعه کمی و کیفی مرکز مشاوره استان ،اجرای آزمون های مشاوره ای سلامت روانی - رفتاری، توانایی و رغبت بر روی حدود 165000 نفر دانش آموز متوسطه دوره اول، راه اندازی میز نماد در نواحی و مناطق استان ،اجرای طرح فضیلت (توانمندسازی روانی - اجتماعی دانش آموزان)، تشکیل کارگروه تیم مداخله روانشناختی در بحران در مناطق زلزله زده ، بیان کرد.

وی خاطر نشان کرد: اداره امور تربیتی نیز با کسب رتبه اول کشوری درجذب نیروی انسانی حوزه معاونت پرورشی وفرهنگی، برگزاری دوره توانمند سازی مدرسین درس تفکر وسبک زندگی با حضور منتخبین نواحی ومناطق استان، تجلیل از برگزیدگان استانی جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تفکر وسبک زندگی، بازدید سرگروه های پرورشی ودرس تفکر استان در معیت کارشناسان مربوطه از مدارس نواحی ومناطق کارنامه ای درخشان از خود دارد.

علمی به نقش مهم اداره پیشگیری ومراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: اجرای طرح یاریگران زندگی در 20 درصد مدارس کل استان، اجرای طرح نماد در 6 مدرسه ناحیه3 و کل مدارس منطقه کلیبر-غربالگری طرح نماد در1200 مدرسه،

اجرای طرح های توانمندسازی والدین ،کارکنان ،دانش آموزان در 60 درصد مدارس کل استان، برگزاری جشنواره نوجوان سالم در 39 منطقه وناحیه و برگزاری جشنواره استانی، برگزاری نمایشگاه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس نواحی ومناطق، پیگیری موارد اورژانسی ؛اجتماعی در مدارس نواحی ومناطق استان جهت پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی،گرامیداشت هفته مبارزه با مواد مخدر (22-28 آبان ماه) در مدارس نواحی ومناطق استان از عملکردهای این اداره است.

وی در پایان به اقدامات باشگاه پرورشی اشاره کرد و افزود: اجرای برنامه سیل مهربانی ها، جذب کمک های نقدی وغیر نقدی برای سیل زدگان استان های خوزستان و لرستان (مبالغ نقدی در حدود پنج میلیارد ریال، کمک های غیر نقدی شامل 8 کامیون ده چرخ شامل پتو، مواد خوراکی،لباس ، آب معدنی و ...)، همکاری با ستاد بازسازی عتبات عالیات و موکب حسینی بابرگزاری مسابقه دلنوشته به ائمه اطهار در بین بیش از ششصد هزار دانش آموز و جذب کمک نقدی وغیرنقدی از فرهنگیان ، دانش آموزان واولیا تقریبا به ارزش یک ونیم میلیارد ریال ،اعزام معاونین پرورشی فعال در جذب کمک های نقدی و غیر نقدی به ستادبازسازی عتبات عالیات به کربلای معلی در اربعین حسینی، برگزاری دو مورد همایش معاونین پرورشی و تربیت بدنی استان ، یکی در منطقه آزاد جلفا به مدت دو روز و دیگری در باشگاه فرهنگی استان به مدت یک روز جزو برنامه های اجرایی این باشگاه می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار