ربات نوازنده و خواننده‌ای که تور کنسرت می‌گذارد

تهران (پانا) - "شیمون"(Shimon) یک ربات موزیکال است که "ماریمبا" می‌نوازد، آواز می‌خواند، شعر می‌گوید و ملودی تنظیم می‌کند. این ربات در شرف عرضه اولین آلبوم خود است و می‌خواهد تور کنسرت بگذارد.

کد مطلب: ۱۰۲۶۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد
ربات نوازنده و خواننده‌ای که تور کنسرت می‌گذارد

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، به طور کلی فرض بر این است که ربات‌ها برای کارهای دستی آماده می‌شوند، اما اخیراً به نظر می‌رسد که تلاش‌های خلاقانه‌تری برای ساخت آنها انجام می‌شود. "شیمون" یک ربات موسیقیدان است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ ساخته شد و اکنون یاد گرفته است که ماریمبا بنوازد، آواز بخواند، برقصد، شعر بسراید و ملودی‌های خودش را بسازد و به زودی هم کنسرت خواهد گذاشت تا اولین آلبوم خود را به گوش مردم برساند.

"ماریمبا"(marimba) نوعی ساز کوبه‌ای است که با ضربه زدن با مضراب‌های مخصوص بر روی صفحات چوبیِ این ساز، صدا تولید می‌شود.

"شیمون" از چندی پیش روی نواختن ماریمبا تمرکز کرده بود و آهنگ‌های ساده را خودش ساخته است. اکنون به نظر می‌رسد که او پیشرفت کرده و نتیجه کار او در حال بیرون آمدن است. در حقیقت باید گفت که اولین تک آهنگ "شیمون" با نام "در ذهن تو"(Into Your Mind) دور از انتظار و واقعاً بسیار شنیدنی است که می‌توان آن را در فیلم انتهای خبر مشاهده کرد.

"شیمون" کار خود را به همان روشی که سایر ربات‌ها یاد می‌گیرند، با آموزش مقادیر زیادی از داده‌های نمونه انسانی آموخته است که در این مورد، بدان معناست که ۵۰ هزار متن آهنگ از موسیقی سبک جاز، پراگ راک و هیپ-هاپ را دیده است.

"شیمون" بر اساس این آموزش‌ها اکنون می‌تواند شروع به شعر سرایی و ساخت ملودی کند. اما "شیمون" به همین محدود نشده است، بلکه تیم سازنده اطمینان حاصل کرد که "شیمون" برخی از عوامل دیگر را که موسیقی را بسیار جذاب‌تر می‌کند، درک می‌کند.

"ریچارد ساوری"، محقق این گروه می‌گوید: سیستم‌های زیادی وجود دارند که از یادگیری عمیق استفاده می‌کنند، اما اشعار متفاوت هستند. معنا در اشعار متفاوت است. همچنین بدیهی است که قافیه و ریتم برای شعر بسیار مهم هستند. بنابراین ما همراه با یادگیری عمیق از دانش معنایی برای تولید اشعار استفاده می‌کنیم.

پروفسور "گیل وینبرگ" خالق "شیمون" و استاد فناوری موسسه جورجیا است.

"ساروی" می‌گوید: این ربات ارتباط میان کلمات را می‌داند، به عنوان مثال وقتی کلماتی مانند طوفان را دریافت می‌کند، کلمات مرتبط با آن مانند باران را ذکر می‌کند و بر این اساس تصمیم می‌گیرد که چه کلماتی برای بکار بردن در شعر خوب است.

متن ترانه‌های حاصل مانند چیزی است که هوش مصنوعی آن را به وجود آورده است. آنها از کلمات و عباراتی ساخته شده‌اند که مانند جملات بداهه و لحظه‌ای به نظر می‌رسند، اما معنای خاصی ندارند. البته خب بسیاری از آهنگ‌های نوشته شده توسط انسان‌ها نیز این روزها پر از شعرهای بی‌معنی اما آهنگ‌های جذاب است، بنابراین شاید "شیمون" خیلی هم بیراهه نمی‌رود.

"شیمون" در زمینه نواختن ماریمبا نیز حرفه‌ای شده است و با توانایی خاصی آن را می‌نوازد.

از همه بهتر اینکه "شیمون" اکنون شعری که خودش سروده را خوانده است. گروهی در دانشگاه "پمپئو فابرا" با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، صدای منحصر به فردی را برای او ایجاد کرده‌اند.

به ظاهر "شیمون" نیز رسیدگی شده است و اکنون به جای اینکه فقط یک توپ فلزی بدون احساس با بازوهای ربات باشد، ابروهایی دارد که تکان می‌خورند، دهانی که همگام با آواز خواندن او حرکت می‌کنند و حرکات سر که به او اجازه می‌دهد احساسات را بهتر منتقل کند. "شیمون" سرش را در قسمت‌های هیجانی آهنگ روی ماریمبا خم می‌کند یا به دوستان نوازنده خود نگاه می‌کند.

این همکاری ربات و انسان در موسیقی تازه شروع به کار کرده است. این گروه می‌گوید "شیمون" و گروه موسیقی همراهش یک آلبوم در چند ماه آینده دارند که از ۸ تا ۱۰ آهنگ تشکیل شده است و بعد از آن یک تور کنسرت در برنامه دارند.

"وینبرگ" می‌گوید: فکر می‌کنم ما به جایی رسیده‌ایم که انتظار دارم مخاطب از موسیقی "شیمون" لذت ببرد. این نوعی از موسیقی است که انسان‌ها ننوشته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار