نقوی: جای نتیجه کار مربیان پرورشی در کارنامه دانش آموزان خالی است

رقیه سادات نقوی، رییس اداره امور تربیتی آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو با پانا از وضعیت نیروهای انسانی و فراز و نشیب های طرح ترمیم سخن گفت. همچنین درباره ضرورت شکل گیری امور تربیتی در آموزش و پرورش و جایگاه پرورشی در سند تحول بنیادین مطالبی را مطرح کرد. 

کد مطلب: ۱۰۲۶۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد
نقوی: جای نتیجه کار مربیان پرورشی در کارنامه دانش آموزان خالی است

نقوی با تبریک هفته امور تربیتی راجع به ضرورت تشکیل امورتربیتی در حوزه آموزش وپرورش گفت: روند برنامه های آموزش و پرورش بیشتر الگوبرداری از کشورهای دیگر بود و با طلوع انقلاب اسلامی باید تغییراتی در این دستگاه داده می شد. از این جهت شهید رجایی و شهید باهنر که خود از متولیان آموزش و پرورش قبل از انقلاب هم بودند برای حفظ ارزش های تربیتی و دینی انقلاب اسلامی در این دستگاه مجموعه ای ایجاد کنند که این مجموعه بتواند آرمان ها را حفظ کند و برای توسعه و تقویت این نهاد مهم نهال امور تربیتی را در پهنه دستگاه آموزش و پرورش کاشتند. اکنون حدود چهل است که امور تربیتی ایجاد شده و در این سالها با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده از جمله در زمان دفاع مقدس که مربیان امور تربیتی هم سنگرداران آرمان های انقلاب بودند و در جبهه ها می جنگیدند و هم در مدارس زمینه تربیت دینی را در مدارس ایجاد می کردند و سربازان تعلیم و تربیت بودند و بعدها در دوران سازندگی سعی کردند این مسیر را بصورت علمی تر ادامه دهند.
وی افزود: سنواتی هم متولیان گفتند این موضوع مهم برای مردم جاافتاده است و همه اهداف نظام آموزش و پرورش با آرمان های انقلاب اسلامی همراستا شده وشاید نیازی به این مجموعه نباشد اما مجدد صاحبنظران پی بردند که این مجموعه مهم باید در بدنه آموزش وپرورش باشد. زیرا اصل مهمی که در بدنه آموزش وپرورش حاکمیت دارد، موضوع تربیت است. در نهایت در دهه هشتاد صاحبنظران دانشگاه، حوزه علمیه و سیاستگذاران آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدند که باید تحول مبنایی در آموزش و پرورش اتفاق بیافتد و رویکردشان این بود که با توجه منویان مقام رهبری ریل گذاری ما باید یک ریل گذاری مبتنی بر چشم اندازهای پیشرو باشد تا هدف گذاری آینده درست ترسیم شود. در نهایت مجموعه متخصصی جمع شدند و سند تحول بنیادین را به نگارش درآوردند و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این سند تصویب شد و مقام رهبری هم تایید کردند.
رییس اداره امور تربیتی شهر تهران گفت: با آمدن این سند که قرار شد نقشه راه تربیت باشد، معاون پرورشی دیگر تنها نبود و نهادهای دیگر نیز مسئولیت داشتند. سند تحول هدف از آموزش و پرورش را صرفا یک هدف آموزشی و حافظه محوری نمیداند بلکه همه ابعاد و شش بعد تربیت را دیده است و در این حالت نمی توان گفت فقط مربی پرورشی مسئول است. برای مثال مربی تربیت بدنی هم از مسیر ورزش و برنامه های ورزشی بچه ها را تربیت می کند. معلم کلاس درس هم اگر فیزیک و ریاضی و علوم می گوید، باید هدفگذاری نهایی اش تربیت باشد و در دل فرمول ها به بچه ها انسانی زندگی کردن را آموزش دهد.
وی افزود: بعد اول، اعتقادی اخلاقی و عبادی و بعد دوم، مسایل اجتماعی و سیاسی است. در مدارس انتخابات شورای دانش‌آموزی در راستای همین بعد است. وقتی دانش‌آموزان ما وارد مجلس دانش آموزی می شوند در واقع به نوعی تمرین مسئولیت پذیری دارند. بعد دیگر، تربیت زیستی و بدنی است. عقل سالم در بدن سالم است. بعد دیگر آشنایی بچه ها با فضای کار است و بعد اقتصادی شان تقویت شود و باید یادبگیرند چگونه می توانند با مهارت هایی که آموزش میبینند زندگی خود را بچرخانند. بعد دیگر زیبایی شناسی و هنری است و ما باید ذائقه لذت بردن از زندگی را برای بچه ها در مدرسه تقویت کنیم و بچه یادبگیرند از آفرینش خود و مخلوقات دیگر لذت ببرند و اعتماد به نفس پیدا کنند.
نقوی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش به بعد آموزشی بیش از سایر ابعاد پرداخته شده است گفت: آخرین بعد که علمی و فناورانه است و تقریبا این بعد بیشتر در آموزش و پرورش پرداخته شده است که همان در س های نظری است. اما با توجه به اینکه اکنون آموزش و پرورش نیازمند امر تربیت دانش‌آموز است نمی توان تربیت را صرفا از مربی تربیتی مدرسه انتظار داشت. سند تحول می گوید تربیت چهار رکن اساسی دارد. یک رکن آن خانواده است، دیگری حکومت است و رسانه ها و شبکه های مجازی و حقیقی هستند و همه باید کمک کنند تا تربیت همه جانبه تحقق پیدا کند و دانش آموز تمام بعدی تحویل جامعه دهیم، پس انسانی که فقط در یک بعد رشد کرده نیاز نداریم وهمه نهاد و دستگاه های بیرون از آموزش و پرورش باید همراهی کنند تا این مهم اتفاق بیافتد.
نقوی گفت: مربیانی اثرگذارند که خودشان الگوی کاملی برای تقویت بچه ها باشند و مربی تک بعدی فقط قشرخاصی از دانش‌آموز را اطراف خود دارد. وی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در حوزه پرورشی گفت: هر فعالیتی که در مدرسه می خواهد مبتنی بر سند تحول انجام شود، باید توسط مربیان پرورشی برای آن برنامه ریزی شود و شاکله اصلی این نوع فعالیت ها وجود نیروی انسانی قوی و متخصص است.
وی افزود: از سال ۷۶ به بعد بصورت رسمی استخدام نیروی پرورشی به نام مربی تربیتی نداشتیم. در اوایل دهه نود تعدادی نیروی قرآنی استخدام شدند و اکنون ما با همکارانی مواجه هستیم که بازنشسته شده اند یا نهایتا تا چند سال آینده بازنشسته می شوند. اکنون مجموع مربیان تربیتی و مربیان پرورشی و مشاوران و دبیران تفکر و سبک زندگی چیزی در حدود ۵ هزار نفر نیرو است و البته در هر مدرسه مربی تفکر و سبک زندگی و مشاوره و حوزه تخصصی پرورشی هرکدام نیروی جداگانه نیاز دارد. در این حالت وقتی موضوع ساماندهی نیروی انسانی مطرح می شود با موضوع کمبود نیروی انسانی در حوزه پرورشی روبرو می شویم و متاسفانه در بعضی مدارس نیروی تربیتی ندارند و ناخودآگاه در آن مدرسه فعالیت های اردویی یا اعتقادی یا اجتماعی برای دانش آموز وجود ندارد و بار سنگینی بر دوش مدیران مدارس است.
نقوی، رییس اداره امور تربیتی شهر تهران با اشاره به طرح ترمیم جهت ساماندهی نیروی انسانی در حوزه پرورشی گفت: پیشنهادهای مختلفی داده شده است. بخشنامه ای داده شد و در سال ۹۲ مربیان قرآنی آمدند و جذب حوزه شدند اما بازهم حوزه پرورشی فاقد تعداد حدنصاب لازم از نیروی پرورشی است. بخشنامه ای هم وزیر در سال گذشته دادند که نیروهای پرورشی نباید نسبت به سال گذشته کمتر شوند اما وقتی جذب نیرو نداریم که حتی ساعت حق التدریس را پر کنند قاعدتا مدارس از مربی پرورشی خالی می مانند. وی افزود: بخشنامه ای تحت عنوان ترمیم نیروی انسانی از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد و آقای فولادوند، مدیر کل آموزش و پرورش شهرتهران از این موضوع بخوبی حمایت می کنند و البته این حسن نظر ایشان به حوزه پرورشی است. ایشان وقتی برای ساماندهی نیروی انسانی به مناطق می روند، تاکید می کنند از حوزه آموزشی نیروهایی که معیارهای لازم را دارند در اختیار حوزه پرورشی گذاشته شوند و در بخش آموزشی تعدادی نیرو به عنوان حق التدریس گرفته شود و سعی شد این کمبود نیرو در حوزه پرورشی به نوعی جبران شود. البته بازهم با مدیریت معاون پرورشی شهر تهران و گفتگوها و پیگیری هایی که داشتند تا حدودی آمار جذب مربیان پرورشی را در این حوزه افزایش داده ایم و معلمان پرورشی بصورت حق التدریس جذب شدند ولی بازهم هنوز مربی پرورشی کم داریم.
نقوی گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر خبرهای خوبی از حوزه ستادی مطرح شد مبنی بر اینکه آقای کاظمی، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفته اند در دانشگاه فرهنگیان رشته کارشناسی برنامه ریزی امور تربیتی را تصویب کردند و انشاله اگر سال آینده این نیروها جذب دانشگاه فرهنگیان شوند خلا نیروی انسانی در سال های آینده بخوبی تامین می شود.
نقوی با اشاره به اینکه مسئولیت تدریس کتاب رسمی تفکر و سبک زندگی برعهده حوزه پرورشی است و این مهم را از آبروهای حوزه پرورشی عنوان کرد و گفت: یکی از مسئولیت های مهم در حوزه پرورشی تدریس یکی از کتاب های رسمی آموزش و پرورش با عنوان تفکر و سبک زندگی است. این مهم از آبروهای حوزه پرورشی است که پیشبینی برنامه های مرتبط با این درس برعهده پرورشی است. خوشبختانه شهر تهران چندسالی است دبیرخانه کشوری گروههای آموزشی درس تفکر و سبک زندگی است و تا سال گذشته جشنواره برتر این درس برعهده شهر تهران بود. به زعم مولفین این کتاب، (که یکی از مولفین اصلی کتاب آقای کریمی، معاون پرورشی شهر تهران هستند) شاید به جرات بتوانیم بگوییم مهمترین کتاب برای زندگی بچه هاست زیرا موضوع تفکر و زندگی عقلانی را به دانش آموزان آموزش می دهد. همچنین انتخابگری و حل مساله در مواجه با مسایل اجتماعی و هویت عقلانی بچه ها را شکل می دهد و بخش دیگر آداب زندگی اجتماعی و رفتارهای اجتماعی و کنترل خشم و هیجان دانش‌آموز است که آموزش داده می شود. برای تدریس این کتاب دوره های توانمند سازی برای معلمینش گذاشته ایم و البته یک درس میان رشته ای است و معلم تخصصی ندارد. مشاورین ما این کتاب را تدریس می کنند و همین که این کتاب درسی نمره ای در کارنامه دارد جای امیدواری است. متاسفانه سایر فعالیت های پرورشی علی رغم تمام تلاش همکاران پرورشی در یکسال تحصیلی دانش آموزان در کارنامه ثبت نمی شود و در کارنامه ردپایی از اینکه بچه ها چقدر مسئولیت پذیر شده اند یا هویت ملی شان تقویت شده نمره ای در کارنامه نمی بینیم. امیدوارم به مرحله ای برسیم که وقتی کارنامه دست خانواده می دهیم زحمات معلمین پرورشی ما در آن نمود پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار