استرس احتمال ابتلا به «کرونا» را افزایش می‌دهد؛ مردم وحشت نکنند

«کرونا ویروس» جدید تا ۳ روز روی سطوح، زنده می‌ماند

تهران (پانا) - یک متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه مردم نباید نسبت به بیماری کرونا وحشت کنند، توصیه‌هایی را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مطرح کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۶۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد
استرس احتمال ابتلا به «کرونا» را افزایش می‌دهد؛ مردم وحشت نکنند

احمد موسوی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به شیوع ویروس کرونا در برخی نقاط کشور و در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین علائم بیماری کرونا چیست، گفت: تب، سرفه خشک، تنگی نفس، درد عضلات و خستگی و بی‌حالی مهم‌ترین علائم معمولی است که ویروس کرونا با خود دارد. در موارد نادر حالت تهوع و استفراغ، سردرد، سرفه خون آلود و اسهال نیز جزو علائم این بیماری تلقی می‌شود و معمولا آبریزش بینی و گلو درد جزو علائم این بیماری محسوب نمی‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا نیز گفت: در سرماخوردگی ساده، معمولا خارش گلو، آب ریزش بینی و سرفه وجود دارد. چند روز طول می‌کشد که علائم گلو درد، آب ریزش بینی، سرفه بلغم‌دار یا سرفه‌های خشک، تب و سردرد ظاهر شود و بهبود یابد، در این روزها فرد مبتلا احساس ضعف و وزوز گوش دارد اما آنفولانزا فرد را به یکباره گرفتار می‌کند و علائم آن بروز می‌کند. فرد مبتلا دارای بدن درد، سرفه‌ و خشکی گلو است. در آنفولانزا تب فرد بیمار تا ۴۱ درجه سانتیگراد بالا می‌رود، خستگی شدید و حالت تهوع هم از دیگر علائم ابتلا به آنفولانزا است. بنابراین علائم مشترک این دو شامل سرفه، گلودرد و سردرد است.

وی افزود: اما درباره ویروس کرونا نیز علائمی مشابه با آنفولانزا وجود دارد با این تفاوت که سرفه‌های افراد مبتلا به ویروس کرونا، سرفه‌هایی خشک است و تنها ۵ درصد مبتلایان به این ویروس، با آب ریزش بینی و گلودرد مواجه می‌شوند. ویروس کرونای جدید همانند ویروس آنفولانزا توانایی ایجاد عفونت در بخش تحتانی دستگاه تنفسی را دارد و سرفه خشک و تب بالا علائم مشترک این بیماری با آنفولانزا است.

اصلی‌ترین راه‌های انتقال ویروس چیست

این پزشک درباره روش‌های انتقال ویروس کرونا گفت: انتقال این ویروس از انسان به انسان شبیه بیماری آنفولانزا از طریق سرفه و عطسه است و موارد انتقال انسان به انسان به این نحو است که فرد سالم به مدت طولانی در کنار فرد مبتلا باشد و از طریق سرفه و عطسه فرد مبتلایی که بر روی سطوح باقی مانده باشد، مبتلا شود.

وی ادامه داد: اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا روی دستش سرفه کند و سپس چیزی را لمس کند، آن سطح آلوده می‌شود. دستگیره درها، کلید برق، درب‌های ورودی، کلید آسانسور مثال خوبی از سطوحی است که این خطر را دارند. بنابراین بهترین کار این است که افراد در دوران اپیدمی، دست‌های خود را به طور مرتب بشویند تا خطر ابتلا و گسترش ویروس را کاهش دهند. لذا اگر ماسک بزنید و دست خود را نشویید فایده‌ای در پیشگیری ندارد.

دوره نهفتگی ویروس کرونا چند روز است

این پزشک در پاسخ به این سوال که دوره نهفتگی ویروس کرونا چه مدت است، گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که دوره نهفتگی بیماری، یعنی پیش از بروز نشانه‌های بیماری بین ۲ تا ۱۰ روز است.

آیا استفاده از ماسک برای مقابله با ویروس مفید است

موسوی درباره استفاده از ماسک تاکید کرد: برای رعایت بهداشت، شستن مرتب دست‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد، البته استفاده از ماسک برای افراد سالم توصیه نمی‌شود و فرد بیمار باید ماسک استفاده کند آن هم نیاز به استفاده از ماسک N95 نیست و با ماسک‌های معمولی کاغذی هم مشکل حل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا باید ماسک بزنیم، گفت: چنانچه علائم تنفسی (سرفه یا عطسه) دارید، برای محافظت از دیگران استفاده از ماسک پزشکی توصیه می‌شود. اگر فرد علائمی ندارد، نیازی به استفاده از ماسک نیست. در صورت استفاده از ماسک، برای اطمینان از اثربخشی آن و جلوگیری از افزایش خطر انتقال ویروس، باید از آن درست استفاده کرده و پس از استعمال نیز درست دفع کرد. بنابراین نباید فراموش کرد که استفاده از ماسک به تنهایی برای جلوگیری از عفونت کافی نیست و بایستی با شستشوی مکرر دست‌ها، پوشاندن دهان به هنگام عطسه و سرفه، و جلوگیری از تماس نزدیک با کسانی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند (سرفه، عطسه، تب) همراه باشد.

فرد متبلا به ویروس کرونا بعد از چند روز بهبود می‌یابد

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بسیاری از کسانی که مبتلا به این ویروس می‌شوند فقط نشانه‌های مختصری از این بیماری را تجربه می‌کنند و بیشتر آنها به طور کامل خوب می‌شوند. هر چند این بیماری برای افراد سالمند و کسانی که بیماری‌های دیگری مانند دیابت و سرطان دارند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خیلی خطرناک است اما بهبودی کامل از نشانه‌های خفیف ویروس کرونا 14 روز طول می‌کشد.

وی گفت: وظیفه ما حفظ سلامت خود و اطرافیان‌ است. اگر فردی دارای علائم بیماری بود باید به بیمارستان مراجعه کند. اگر فرد سرماخورده است باید در خانه بماند. توصیه می‌کنم به مطب پزشکان نروید و به بیمارستان‌های معین کرونا مراجعه کنید چون دستورالعمل رفتار با بیمار کرونایی در آنها مشخص است.

ویروس کرونا چه مدت بر روی وسایل و سطوح می‌ماند

وی با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت فردی و عمومی در راستای مقابله با فراگیری ویروس کرونا گفت: عمر این ویروس بسته به دمای محیط می‌تواند تا چند روز نیز باشد اما در واقع زنده ماندن کرونا ویروس جدید تا دو الی ۳ روز در محیط دور از ذهن نیست.

موسوی گفت: باید توجه داشت که افراد پرخطر مانند خانم باردار، بیماران قلبی عروقی، افرادی که پیوند اعضا داشتند یا دارای بیماری نارسایی اعضا هستند، افراد بالای ۶۵ سال، افراد دارای سرطان تحت درمان در معرض خطر بیشتری قرار دارند و اغلب فرد دارای بیماری زمینه‌ای است و بنابراین افراد با مشاهده علائم می‌توانند به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

آیا ویروس کرونا با گرم‌ شدن هوا از بین می‌رود

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا ویروس کرونا با گرم شدن هوا از بین می‌رود، گفت: بله دقیقا همینطور است و این ویروس با گرم شدن هوا از بین می‌رود و پرونده کرونا نیز بسته می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان خطر عفونت را کاهش داد، گفت: دست‌ها باید مرتب با آب و صابون یا ژل ضدعفونی الکل‌دار شسته شود، به هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج خم شده‌تان بگیرید، و دستمال را داخل سطح دربسته بیاندازید، از تماس نزدیک با کسانی که سرما خورده‌اند یا علائمی شبیه آنفولانزا دارند اجتناب کنید و اگر تب دارید، سرفه می‌کنید یا احساس می‌کنید مشکل تنفس دارید حتماً به دکتر مراجعه کنید.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای مقابله با کروناویروس

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که باید برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس مد نظر قرار داد افزایش و تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن از طریق تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی است، گفت: نقش ویتامین‌های E ،D، ریزمغذی‌ها، روی، آهن و سلنیوم در ارتقای ایمنی بدن اهمیت دارد و رژیم غذائی متعادل و تبعیت از هرم غذایی کامل شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی نیز موثر است.

این پزشک متخصص گفت: همچنین رعایت شرایط پخت غذای سالم و بهداشتی، خودداری از مصرف غذاهای نیمه پخته مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ عسلی، محدودیت جدی در استفاده از سرخ کردنی‌ها و خودداری از زمان‌های پخت خیلی طولانی برای حفظ ارزش مواد غذایی، توجه ویژه به صبحانه کامل مانند استفاده از عدسی، لوبیا، تخم مرغ، استفاده از سبزیجاتی مانند هویج و کدو حلوائی بیشتر از معمول همچنین حبوبات نیز در این حوزه موثر است. علاوه بر این مصرف سیر نیز در ارتقای سیستم ایمنی افراد موثر است و مصرف پیاز خام یا سالاد و سبزیجات و روغن زیتون، لیموترش یا نارنج همراه غذا توصیه می‌شود.

استرس، احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره تاثیر استرس بر احتمال ابتلا به کرونا نیز توضیح داد: در واقع استرس واکنش بدن در برابر تغییرها و چالش‌هاست و از نظر مدت‌ زمان و شدت، در افراد مختلف متفاوت است و قطعا استرس می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و توصیه ما این است که افراد با مراقبت و مدیریت استرس بتوانند از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنند. در بحران باید خونسردی خود را حفظ و دستورات بهداشتی را رعایت کرد.

مردم از کرونا وحشت نکنند

وی در پایان با تاکید بر اینکه مردم نباید بیش از حد نگران باشند، گفت: ابتدا هر اپیدمی، نگرانی‌هایی درباره آن بیماری به وجود می‌آید که نباید دامن زده شود بلکه باید ناراحتی‌های ایجاد شده را از بین برد و کنترل کرد. شیوع این بیماری به احتمال زیاد با پایان فصل سرد کاهش می‌یابد. توصیه ما این است که به هیچ وجه از دست دادن و در آغوش کشیدن و بوسیدن یکدیگر خودداری کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار