وزیر صنعت اعلام کرد:

صدور مجوز برای واردات ماسک تنفسی

تهران (پانا) - وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صدور مجوز برای واردات ماسک تنفسی صورت گرفته است، می‌گوید ارز مورد نیاز تامین شده و در کنار آن، مجوز موقت برای تغییر خطوط تولیدی برخی کارخانجات صادر شده است.

کد مطلب: ۱۰۲۶۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
صدور مجوز برای واردات ماسک تنفسی

به گزارش مهر، رضا رحمانی در نشست هماهنگی طرح نظارت و بازرسی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان گفت: ظرفیت‌های تولیدی بسیاری مناسبی در حوزه کالاها و صنایع غذایی رشد کرده و در ده ماهه تولید مواد غذایی ۲۰ درصد رشد تولید را شاهد هستیم؛ ضمن اینکه بخشی از کالاهای اساسی که وارداتی است، بسیار بالاتر از سال‌های قبل واردات صورت گرفته است.

وزیر صنعت گفت: شیوع کرونا به دو حالت در بازار اثرگذار بوده است، به این معنا که تحت تاثیر کرونا و فضاسازی‌های رسانه‌ای، قیمت برخی کالاها افزایش یافته است؛ این در حالی است که مصرف برخی اقلام بهداشتی نیز به شدت افزایش یافته است که این امر، طبیعی است.

رحمانی با بیان اینکه فضاسازی های رسانه‌ای اهداف مختلفی را پشت سر خود دارد، تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا برای برخی دشمنان فکر فرصت طلبی را ایجاد کرد که می توانند بازار را به هم بریزند، البته برخی از فروشندگان نیز از این موضوع به عنوان یک فرصت یاد کردند و کالا را احتکار یا گرانفروشی کردند.

وی از استان‌های کشور درخواست کرد که جلسات ستاد تنظیم بازار را به صورت مستمر با حضور استانداران برگزار نمایند؛ این در حالی است که تلاش داریم بتوانیم تولید این اقلام که این روزها بیشتر مورد توجه و نیاز مردم هستند، افزایش دهیم و همه باید پای کار باشند.

به گفته رحمانی، کمبودی در شکر نداریم اما اگر عرضه با وقفه ایجاد شود، برخی به سمت احتکار می کنند؛ شکر به اندازه کافی در کشور وجود دارد و البته ما متهم به این بودیم که چرا به میزان کنونی، شکر ذخیره سازی شده است؛ پس باید این کالا در بازار عرضه شود.

وزیر صنعت گفت: مردم دنیا می دانند که کرونا شیوع یافته است؛ این درحالی است که ۱۴ واحد فعال بزرگ داریم که مواد ضدعفونی کننده تولید می کنند؛ پس اکنون مشکلات این افراد و واحدها در حال برطرف شدن است و هم اکنون نمایندگان وزارت صنعت در این کارخانه ها مستقر شده اند تا مشکلاتشان را رفع کنند؛ پس این واحدها مشکلی برای تولید ندارند و ما هم برای کالارسانی در بازار نداریم.

وی اظهار داشت: با وزارت بهداشت هماهنگی های لازم انجام شده تا به برخی از واحدهای تولیدی، مجوزهای کوتاه مدت داده شود تا برخی از واحدها تغییر خط تولیدی داده و محصولات مورد نیاز پزشکی را تولید کنند؛ این در حالی است که ۷۰ واحد تولیدی مواد شوینده داریم که ۲۵۰ هزار تن ظرفیت تولید دارند؛ در حالیکه مواد اولیه نیز داخلی است و سال گذشته هم نیمی از این رقم را تولید کرده اند.

رحمانی گفت: وزارت بهداشت تدبیر کرده که ماسک در اختیار مراکز بهداشتی و درمانگاهها بدهند تا به صورت رایگان توزیع شود؛ این در حالی است که فضاسازی های بی مورد نیز نباید صورت گیرد.

وی معتقد است که کسانی که احتکار مواد شوینده، بهداشتی و ماسک را صورت می دهند، در حق مردم خیانت می کنند و با برخوردهای سخت تعزیرات، دادستانی و قوه قضاییه مواجه خواهند شد. هر چقدر لازم است باید عرضه را تقویت کرد.

رحمانی گفت: ما از مردم تقاضا می کنیم که با توجه به اینکه وفور کالا داریم و هیچ جای نگرانی برای تامین مایحتاج مردم وجود ندارد، به مرور تقاضای خود را وارد بازار کنند. این در حالی است که مجوز واردات ماسک نیز صادر شده و با بانک مرکزی نیز برای تامین ارز مورد نیاز آن انجام شده است؛ ضمن اینکه در واحدهای بزرگ نیز بازرس مقیم، مستقر کرده ایم.

وی اظهار داشت: بازار شب عید به شدت تحت نظارت دولت و وزارت صنعت است، این در حالی است که ذخایر کافی برای شب عید و ماه مبارک رمضان وجود دارد و جای هیچگونه نگرانی نیست.

رحمانی با بیان اینکه تلاش بانک مرکزی این است که قیمت ارز کاهش یابد، گفت: اتفاقات اخیر سبب شده تا قیمت ارز بالا رود؛ اما در ماههای آینده تلاش بر این است که بتوان قیمت را کنترل کرد؛ پس برای نوسانات نرخ ارز اگر قیمت پایین نیاید، سازمان حمایت اثر واقعی قیمت ارز را در قیمت کالاها خواهد پذیرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار