آبشارها، گنج پنهان کوهستان در طبیعت شهرستان گرمی

اردبیل (پانا) - یکی از جاذبه‌های کمتر شناخته شده شهرستان گرمی واقع در استان اردبیل، آبشار‌های متعدد در دل کوهستان و در پیچ‌وخم صخره‌های سر به فلک کشیده آن است تا جایی که در گستره آن آبشار‌ها در دل طبیعت چیده شده‌اند.

کد مطلب: ۱۰۲۵۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد
آبشارها، گنج پنهان کوهستان در طبیعت شهرستان گرمی

به تعبیر گردشگران سفر کرده، زیبایی چشم‌نواز آبشار‌ها در اردبیل زمانی که بعد از پیاده‌روی طولانی در طبیعت در مقابل دیدگانت ظاهر می‌شود، قابل وصف نیست. تنها باید رفت و دید.

وجود ۱۴ قله با ارتفاع بیش از ۳ هزار متر چهره‌ای کوهستانی به اردبیل بخشیده و موجب شده تا این استان به سرزمین آبشار‌ها شناخته شود.

آبشار‌هایی که در زمستان و تابستان چهره تغییر داده و در تمامی فصول زیبایی کم نظیری را به رخ می‌کشند.

کارشناس کمیته‌های تخصصی گردشگری میراث فرهنگی استان با تأکید به اینکه در گستره استان اردبیل چه در شهرستان‌های شمالی و چه جنوبی آبشار‌های متعددی واقع شده است، گفت: اردبیل یکی از استان‌های برخوردار از جاذبه گردشگری آبشاری است.

علیرضا حسن‌پور افزود: در شمال استان و در دشت مغان آبشار‌های متعددی وجود دارد که به نظر می‌رسد به دلیل طولانی بودن مدت‌زمان فصل گرما در این منطقه وجود آبشار امری غیرممکن باشد، اما در دامنه صلوات داغی در محدوده دشت مغان آبشار‌های متعددی واقع شده است.

به گفته کارشناس کمیته‌های تخصصی گردشگری میراث فرهنگی استان در هفت کیلومتری جنوب شرقی شهر گرمی و در روستای قوزلو دره‌ای به طول ۴.۵ کیلومتر واقع شده که به شوله لر دره سی یا دره آبشار‌ها شهرت دارد.

حسن‌پور تصریح کرد: این دره در شعبه قوزلو چای یا خلیفه لو چای رودخانه اوجارلی واقع شده و آبشار‌های آن بیش از ۱۰ متر ارتفاع دارد.

او افزود: از جمله آبشار‌ها می‌توان به «جوما شوله سی» یا «یوخاری شوله» در ۳۰۰ متری جنوب شرقی روستای قوزلو با ارتفاع ۱۶ متر اشاره کرد.

به گفته این کارشناس آبشار دوم «سولدوز شوله سی» یا «بویوک شوله» مرتفع‌ترین آبشار دره با ارتفاع ۲۲ متر در سه کیلومتری شمال شرقی روستای قوزلو واقع شده است.

حسن‌پور ادامه داد: آبشار سوم «قیزیل قایاسی» در یک کیلومتری شمال شرقی قوزلو با ارتفاع ۱۴ متر واقع شده و همچنین «شوران شوله سی» با ارتفاع ۱۳ متر و «گئن دره شوله سی» با ارتفاع ۱۲ متر دیگر آبشار‌های این دره است.

اما آبشار‌های دشت مغان به دره ذکر شده محدود نمی‌شود. به گفته یکی از ساکنان گرمی در ۲۶ کیلومتری شرق شهر گرمی روستای «سالالا» واقع شده که آبشار زیبایی به همین نام دارد.

رحیم معتمد تصریح کرد: این آبشار در دامنه کوه میرو داغی واقع است و به دلیل اینکه در دره‌ای که اغلب کم آب بوده و بستر آن در فصول گرم سال خشک است، یکی از اعجاز‌های طبیعت محسوب می‌شود.

او افزود: همچنین در جنوب غربی گرمی مغان و در غرب روستای آللاه یارلو در انگوت آبشار «قاری قشلاقی» با ارتفاع نزدیک به ۱۲ متر واقع شده است.

معتمد گفت: این آبشار در دره‌ای تنگ با دیواره‌های صخره‌ای محاصره شده و زیبایی کم‌نظیری دارد.

این شهروند معتقد است گرمی یکی از شهرستان‌های با ظرفیت گردشگری است که متأسفانه به درستی شناخته نشده است.

علاوه بر آبشار‌های ذکر شده آبشار «افچه» در بخش موران، آبشار «میشیله و آلمالوی آلایلا» در روستای آلایلا در جنوب شرقی گرمی، آبشار «دوملو» در روستای دوملو در جنوب غربی بخش انگوت و آبشار مصنوعی «قیرخ پیله» در شهرک شهید غفاری مغان واقع در پارس‌آباد از دیگر جاذبه‌های گردشگری آبشاری دشت مغان است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: جاذبه‌های طبیعی متعددی در استان اردبیل گمنام است که می‌تواند به عنوان مقصد سفر تعریف شود.

صغری فرشی با اذعان به وجود آبشار‌های متعدد در دشت مغان گفت: انتظار می‌رود آژانس‌های مسافرتی و راهنمایان تور توجه ویژه به این جاذبه‌ها داشته باشند.

او افزود: یکی از برنامه‌های استان تعریف مسیر‌های جدید گردشگری است تا در قالب آن بتوان جاذبه‌های کمتر شناخته شده را در سطح گسترده معرفی کرد.

نه تنها دشت مغان بلکه در سایر مناطق استان اردبیل نیز آبشار‌های متعددی چشم نواز گردشگران است. جاذبه‌هایی که در بهار رویایی این استان برای گردشگران آغوش گشوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار