کشاورزان فارس خطر حمله ملخ صحرایی را جدی بگیرند

شیراز (پانا) -رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با توجه به اینکه هجوم دسته‌های ملخ صحرایی به این استان در سال ۹۸ با گستردگی و تعداد بیشتر از سال گذشته شروع شده، کشاورزان باید این موضوع را جدی بگیرند.

کد مطلب: ۱۰۲۵۵۷۷
لینک کوتاه کپی شد
کشاورزان فارس خطر حمله ملخ صحرایی را جدی بگیرند

محمد مهدی قاسمی، شنبه در نشست ستاد بحران ملخ صحرایی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در شیراز افزود: هم اینک مرحله رشد محصول مزارع گندم، کلزا و محصولات کشاورزی زمستانی (شتوی) این استان است و امکان دارد این آفت، خسارت بسیار زیادی به مزارع وارد کند از این رو همه بهره‌برداران و کشاورزان باید خطر حمله ملخ را جدی بگیرند و به محض رویت آن بی‌درنگ از طریق شماره تلفن ۰۹۰۱۸۳۹۶۷۴۴ اطلاع‌رسانی ‌کنند تا کارکنان حفظ نباتات این سازمان سریعا در محل حضور یابند و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: ملخ های صحرایی روز دوم اسفند ۹۸، هجوم گسترده‌ای از کشور عربستان به استان بوشهر داشتند و با توجه به اینکه این هجوم نسبت به سال ۹۷ بسیار گسترده‌تر و استان فارس همجوار با استان بوشهر است، نیاز به فراهم کردن تمهیدات لازم برای مقابله با ملخ داریم و همچنین به استان بوشهر به سبب اینکه در خط مقدم قرار دارد، کمک خواهیم کرد.

به گفته وی، ملخ صحرایی در حال حاضر به سه شهرستان جنوبی استان فارس شامل، مُهر، لامرد و بخشی از لارستان حمله کرده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به تجربه خوب سال ۹۷ استان فارس در مبارزه با ملخ صحرایی، اظهار داشت: این سازمان آمادگی کامل برای مقابله با ملخ را دارد و چارچوب کلی کار، وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط، کارشناسان، مدیران معین و امکانات شهرستانی نیز به خوبی پیگیری شده است.

قاسمی گفت: سم لازم برای مبارزه اولیه با ملخ صحرایی خریداری شده و به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت از سوی دیگر انتظار داریم همانند سال ۹۷ کشاورزان با انسجام و عزم جدی از تمام امکانات در اختیار برای مبارزه با این آفت بهره گیرند.

وی همچنین به هماهنگی با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با هدف تامین سوخت مورد نیاز تراکتورداران اشاره و بیان کرد: همه دستگاه‌های وابسته به جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌هایی که عضو ستاد بحران شهرستان‌ها و استان‌ها هستند همکاری لازم را با کشاورزان در امر مبارزه خواهند داشت.

آمادگی مبارزه با ملخ را داریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: افزون بر سه شهرستان یاد شده که به طور ویژه پایش می‌شوند، در ۱۴ شهرستان دیگر این استان که سال ۹۷ دسته‌های ملخ صحرایی در آنها مشاهده شد، آمادگی لازم برای مبارزه با این آفت را دارند.

وی اظهار داشت: ۲ آمادگاه مبارزه با ملخ سال ۹۷ در لامرد و شیراز مهیا شده و همه امکانات اعم از ماشین‌های شاسی‌دار و سمپاش‌ها در این مکان‌ها متمرکز شده که به فراخور نیاز در اختیار شهرستان‌های مختلف قرار می‌گیرد.

قاسمی اضافه کرد: فرودگاه‌های سمپاش از سال گذشته آماده شده بود که در صورت امکان مبارزه هوایی نیز انجام می‌شود اما ملخ‌ها غالبا در مناطق سخت‌گذر ریزش دارند که با استفاده از تراکتور و ماشین‌های شاسی‌بلند، سمپاشی را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: بیشترین پهپاد سمپاشدر استان فارس وجود دارد که در صورت نیاز برای مبارزه با ملخ استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: برای مبارزه با ملخ ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای سال ۹۹ پیش‌بینی شده است که با توجه به ضرورت مبارزه با این آفت، از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تقاضا داریم این اعتبار تامین شود.

ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آنها به ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد و در زمره مضرترین حشرات به شمار می‌آیند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار