وزیر راه و شهرسازی خبر داد

استفاده از ریل تولیدداخل برای اولین‌بار درپروژه‌های زیرساختی ریلی

تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی از امضای قرارداد ذوب‌آهن با قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای تولید و استفاده از ریل ملی در پروژه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۲۵۴۱۹
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از ریل تولیدداخل برای اولین‌بار درپروژه‌های زیرساختی ریلی

محمد اسلامی صبح امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «توانمندی‌های فنی و مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)» این نمایشگاه را فرصت مناسبی دانست که تأثیر سیاست‌های کلان نظام در اجرا را می‌توان در این نمایشگاه مشاهده کرد.

وی گفت: بحث مهم در این حوزه، خودباوری است؛ از زمان پیروزی انقلاب تاکنون استکبار جهانی این پیروزی را نپذیرفته و برای از بین بردن آن، تمام ظرفیت‌های خود را به کمک ارتجاع منطقه فعال کرده که مهم‌ترین ابزار آن، تحریم با هدف متوقف و تسلیم کردن ملت ایران بود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، مهم‌ترین هنر تحریم این بود که مسیرهای رسمی داخلی را به بندر و مسیرهای غیررسمی که فسادآور است، باز بگذارد تا وجاهت و مقبولیت جمهوری اسلامی را به چالش بکشد. تمام اعضا و جوارح تحریم برای ناتوان‌سازی جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شد اما این انقلاب که انقلاب ایمان‌ها و ارزش‌ها است، هیچ‌گاه متوقف نشد و مردم برای ایستادن آن، حتی از خون خود نیز گذشتند.

اسلامی ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد رشد خودکفایی و خودباوری بودیم و توانسته‌ایم تمام ریشه‌های وابستگی سیاسی را قطع کنیم اما لازمه قطع وابستگی اقتصادی، افزایش قدرت اقتصادی است که رونق تولید، یکی از جلوه‌های آن است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بالقوه را باید هم‌راستا کنیم، گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی با این نگاه توانسته‌ایم در سال جاری در همه حوزه‌ها تلاش خود را صرف تولید کنیم. به طور مثال در بخش ریلی چه در حوزه زیرساخت و چه ناوگان، اتفاقات خوبی رخ داد و برای اولین‌بار در پروژه‌های ریلی از ریل و سوزن ملی استفاده کردیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه راه‌آهن چابهار زاهدان یادآور شد: پس از آنکه تأمین مالی این پروژه با عنایت رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی انجام شد، قرار است طی قراردادی با ذوب‌آهن که با قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) به امضا می‌رساند، برای روسازی آن از ریل ملی استفاده شود.

اسلامی به تولید لوکوموتیو و واگن در داخل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی داریم و ۱۴ هزار کیلومتر ریل دیگر در دست ساخت یا مطالعه است؛ اتصال پنج مرکز استان به ریل محقق شده و چهار استان دیگر در دستور کار قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه تا پایان دولت دوازدهم ۵۸۰ کیلومتر آزادراه احداث می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه داریم و ۲۴۰۰ کیلومتر دیگر در دست ساخت است ضمن آنکه کنسرسیوم شرکت‌های ساختمانی برای تأمین مالی پروژه‌های ریلی را راه‌اندازی کردیم؛ این الگو قبلاً در بخش آزادراه اجرا شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار