ایران جزو سه کشور برتر جهان در سدسازی

اردبیل (پانا) - مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: احداث سد در کشور رونق گرفته و ما در زمره سه کشور برتر دنیا در صنعت سدسازی هستیم.

کد مطلب: ۱۰۲۵۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد
ایران جزو سه کشور برتر جهان در سدسازی

محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در آیین کلنگ‌زنی شبکه آبیاری پایاب سد گیوی با بیان اینکه اگر تحریم ها نبود،کشور ما در سدسازی در رده نخست نیز قرارمی گرفت افزود: با این وجود در ۱۵ کشور جهان کارشناسان ایرانی در حال احداث سدهای بزرگ هستند.

وی اضافه کرد: قبل از انقلاب ۱۹ سد در کشور احداث شده بود که این تعداد پس از انقلاب به ۱۸۵ سد رسید، ضمن اینکه در بخش نیروگاه برق آبی هم ۱۰۰ هزار مگاوات برق تولید شده که این رقم قبل از انقلاب یک هزار و ۸۰۰ مگاوات بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: در کشور ۶۰۰ هزار هکتار شبکه آبرسانی قبل از انقلاب اجرا شده بود که این مقدار پس از انقلاب به ۲ میلیون و ۴۰ هزار هکتار رسیده است.

حاج رسولی ها همچنین از احداث پنج سد بزرگ در استان اردبیل خبر داد و گفت: همزمان با سفر دی ماه رییس‌جمهوری به این استان سه سد در این استان افتتاح شد و ۲ سد باقی مانده نیز تا پایان سال ۹۹ آبگیری خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل هم در آیین آغاز اجرای شبکه آبیاری پایاب سد گیوی با بیان اینکه به دلیل فصل‌کاری محدود در اردبیل بانک‌های عامل در تخصیص اعتبارات باید تعجیل کنند، افزود: در صورت تامین اعتبار مسوولان آب منطقه‌ای با کار جهادی این پروژه را به اتمام می‌رسانند.

آیت‌الله سیدحسن عاملی بیان کرد: راه اشتغال و تولید، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و مسوولان باید برای جذب و جلب سرمایه‌گذاران هر آنچه از دستشان بر می‌آید، انجام دهند.

او با تاکید بر افزایش حضور بخش خصوصی در حوزه آب گفت: هم اکنون سرمایه‌گذاری‌ها در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن مناسب است.

عباس جنگی مرنی ،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل هم در این آیین گفت: پایاب گیوی هفت هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در شهرستان کوثر را آبیاری می‌کند.

او افزود: بانک کشاورزی بر اساس تفاهم نامه‌ای ۲۲۰۰میلیارد ریال از منابع مالی پروژه سدگیوی را با مشارکت یک بانک دیگر تامین خواهد کرد.

جنگی مرنی بیان کرد: توسعه و بهبود اراضی دیم و باغات شهرستان کوثر (گیوی) ، کنترل سیلاب رودخانه گیوی ، ایجاد اشتغال ، جلوگیری از مهاجرت اهالی و افزایش جاذبه‌های توریستی شهرستان از اهداف احداث سد گیوی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار