بازار قدیمی بروجرد ثبت ملی شد

لرستان(پانا)- رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: بازار تاریخی و قدیمی این شهرستان با پنج کاروانسرا ثبت ملی شد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد
بازار قدیمی بروجرد ثبت ملی شد

حجت الله یاراحمدی گفت: بازار تاریخی بروجرد مجموعه ارزشمندی است که از نظر رونق اقتصادی در این شهرستان جایگاه ویژه ای داشته و دارای چندین سرا و کاروانسرا و راسته بازار است.

ویعنوان کرد: وجود بیش از پنج کاروانسرا از جمله کاروانسرای قیصریه ،حافظیه و دزفولی که اکنون از بین رفته نقش مهمی در رونق اقتصادی داشته است.

وی ادامه داد: در کنار این کاروانسراها و مجموعه های اقتصادی ارزشمند واحدهای خدماتی مانند حمام امام جمعه نیز دارای قدمت و ارزش تاریخی بالایی است.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد بیان کرد: محدوده بازار قدیمی بروجرد از خیابان جعفری، ۱۸متری، خیابان سیروس و صفا است.

یارمحمدی اضافه کرد: قدیمی ترین بخش بازار بروجرد مربوط به دوران صفویه، بخشی به دوران قاجار و پهلوی اول و لایههای تاریخی از بازار بروجرد نیز مربوط به دوران سلجوقی است.

وی ادامه داد: در اجرای بند ج ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۴ و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی-تاریخی در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذیربط پرونده بازار تاریخی بروجرد توسط استان تهیه و پس از تشریفات قانونی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: این اثر تاریخی به شماره ۳۲۷۲۲ مورخه ۱۰ اردیبهشت ماه در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی جرم محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: تا کنون ۲۰۰ آثار تاریخی در بروجرد ثبت ملی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار