رئیس مرکز امور هماهنگی حوزه وزارتی در سومین نشست وزیرآموزش و پرورش با مدیران کل حوزه ستادی خبرداد؛

ثبت رکوردجهانی آموزش اتباع خارجی توسط جمهوری اسلامی ایران

تهران (پانا) - رئیس مرکز امور هماهنگی حوزه وزارتی در سومین نشست وزیرآموزش‌وپرورش با مدیران کل حوزه ستادی از ثبت رکورد جهانی آموزش اتباع خارجی با آموزش بیش از۵۴٠ هزار دانش آموز اتباع خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۶۵۱
لینک کوتاه کپی شد
ثبت رکوردجهانی آموزش اتباع خارجی توسط جمهوری اسلامی ایران

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، علی باقر زاده در سومین نشست وزیرآموزش‌وپرورش با مدیران کل حوزه ستادی، با تبریک ایام میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و هفته بزرگداشت مقام مادر و زن، گفت: اگر تمامی اسناد فرادستی ملی و بین‌المللی را مرور کنیم، دو مأموریت اصلی برای آموزش‌وپرورش احصا می‌شود که ویژگی‌های نظام آموزشی خوب است.

او افزود: این ویژگی‌ها تضمین می‌کند که افراد واجب التعلیم به مدرسه دسترسی پیدا کنند و همچنین کیفیت آموزشی و یادگیری محقق شود.

رئیس مرکز امور هماهنگی حوزه وزارتی اشاره کرد: درگذشته دسترسی به مدرسه مسئله بوده است اما در حال حاضر کشورها به عدد قابل ‌قبول رسیده‌اند و درکشور ما پوشش دوره ابتدایی به ٩٨،١٨ درصد و دوره اول و دوم متوسطه نیز به نرخ قابل قبولی رسیده است.

باقرزاده گفت: در آموزش اتباع خارجی با آموزش بیش از۵۴٠ هزار دانش‌آموز به یک رکود در جهان دست پیداکرده‌ایم.

او در ادامه اضافه کرد: ماه گذشته میلادی در مجلس کره جنوبی تصویب ‌شده است که تحصیل در دوره متوسطه نیز رایگان باشد درحالی‌که چهل سال قبل در قانون اساسی، تحصیل تا پایان دوره متوسطه را رایگان در نظر گرفته‌ایم و این نشان می‌دهد که در این مورد در چهل‌سال گذشته چه فکر و همت بلندی داشته‌ایم.

رئیس مرکز امور هماهنگی حوزه وزارتی با اشاره به اینکه در مطالعات تطبیقی بانک جهانی دو مسئله در کیفیت پایش شده است، افزود: مسئله اول آنکه پایه تحصیلی افراد با میزان یادگیری تعریف ‌شده در آن پایه انطباق ندارد و نتایج پژوهش یک موسسه مردم‌نهاد در هند نشان داده است که مهارت‌های پایه در سواد خواندن و نوشتن تحقق پیدا نکرده است و البته این ضعف در ایران نیز وجود دارد.

او ادامه داد: مسئله دوم غیبت جهانی از مدرسه است که زمانی جنبه فیزیکی بوده است اما در حال حاضر زمان مرده آموزش را محاسبه می‌کنند که از زمان واقعی کاسته می‌شود و گفته می‌شود مقدار زمانی که معلم درگیر آموزش است کاهش ‌یافته است.

باقرزاده گفت: دبیرخانه تیمز و پرلز برای کشورهایی که سفارش پروژه داده بودند، گزارش داده است که به‌طور میانگین هر معلم یک روز از پنج روز موظفی خود را در مدرسه حضور نداشته است.

او با بیان اینکه اگر نظام آموزشی بخواهد بهبود پیدا کند، باید بر چهار مسئله متمرکز شود، گفت: اول اشاره به جدی گرفتن توزیع فرصت‌های برابر یادگیری است که باید بین مخاطبین در تمام طبقات اجتماعی برابر توزیع شود چراکه نخبه‌پروری آفتی برای نظام آموزشی است.

او در ادامه اضافه کرد: نکته دوم، اصلاح نظام بازخورد به معلمان است که باید از جنس بالینی باشد و نه از جنس ارزیابی و ارزشیابی تا انگیزه را در معلمان ایجاد کند.

رئیس مرکز امور هماهنگی حوزه وزارتی اشاره کرد: مسئله بعدی ضرورت ثبات بخشی به‌نظام آموزشی و کتب درسی است چراکه اگر ثبات نباشد مهارت‌های لازم به معلمان برای انتقال مفاهیم آموزشی منتقل نمی‌شود و مسئله چهارم حذف وجوه مختلف تعارض منافع است.

باقرزاده گفت: باید به سمت هماهنگ‌سازی منافع حرکت کنیم و در این گزارش از دو مسئله آخر به‌عنوان مادر مسائل نامبرده شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار