دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران خواستار شد:

مدیریت بازار برنج وارداتی بر اساس سیاست‌‌های ستاد تنظیم بازار

تهران (پانا) - دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران بر اهمیت توجه به امنیت غذایی کشور خصوصا در شرایطی که تحریم‌های خصمانه اقتصاد کشور را هدف قرار‌ داده‌است تأکید می‌کند و می‌گوید حمایت از تولید داخلی اولویتی مهم است، اما نباید از معیشت خانوار بالاخص سفره اقشار آسیب‌پذیر غافل شد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیریت بازار برنج وارداتی بر اساس سیاست‌‌های ستاد تنظیم بازار

مسیح کشاورز گفت: براساس آمار و مستندات موجود سالانه نیاز به یک میلیون و 500 هزار تن برنج داریم، اما تا کنون یک میلیون تن برنج وارد کشور شده‌است.

وی با یادآوری اینکه با فرارسیدن سال نو و ایام نوروز و پس از آن ماه مبارک رمضان با افزایش تقاضای برنج در بازار روبرو می‌شویم، مطرح‌کرد: باتوجه به مشکلاتی که پیش روی واردات برنج قرار داشته و سرعت واردات نسبت به تقاضای موجود در بازار کند شده، از ذخایر برنج استفاده شده و باید با جایگزین کردن و تأمین نیاز بازار از بروز مشکل جلوگیری کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران ادامه‌داد: در نگاهی به فهرست اقلام مصرفی تنها محصولی که طی دو سال گذشته و در جریان جهش قیمت‌ها، ثبات داشته و هیچ افزایش قیمتی نداشته برنج وارداتی بوده‌است و باید مراقبت کرد با اتخاذ سیاست‌ نادرست شرایط تغییر نکند.

وی با اشاره به این مهم که برنج به عنوان دومین محصول غذایی پرمصرف، سهم مهمی در سبد خرید و سفره خانواده‌های ایرانی دارد، تصریح‌کرد: دوگانگی در تصمیم‌گیری موجب شده تا در مسیر واردات این محصول اختلال ایجاد شود و در چنین شرایطی بی‌شک مصرف‌کنندگان خصوصا اقشار با درآمد پایین که امکان جایگزینی محصول دیگری ندارند، آسیب می‌بینند.

کشاورز با یادآوری اینکه پیش از آغاز دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج امسال، وزارت جهاد کشاورزی متولی واردات و بازار محصولات کشاورزی از جمله برنج بود، توضیح‌داد: براساس برآوردهای کارشناسان این وزارتخانه برنامه واردات برنج مشخص و تا پیش از آغاز دوره ممنوعیت در چهار ماه ابتدایی سال 800 هزار تن برنج واردشد.

وی با بیان اینکه با تصمیم دولت متولی این بخش تغییر و مسؤلیت به وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده شد، افزود: این وزارتخانه به دلیل اینکه متولی بازار و تجارت کشور است، امکان برآورد دقیق‌تری از نیاز، موجودی و کسری کالای بازار در اختیار دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران ادامه‌داد: براساس برآوردهای این وزارتخانه باید واردات برنج ادامه پیدا می‌کرد تا کسری بازار تأمین شود، اما متاسفانه وزارت جهادکشاورزی برآورد‌های اولیه خود را تغییر و میزان نیاز کشور به واردات را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

وی با بیان اینکه مواضع وزارت کشاورزی با تصمیمات و مصوبات ستاد تنظیم بازار منافات دارد، اظهارداشت: از آنجاییکه این ستاد با حضور نمایندگان تعداد زیادی از نهادها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی تشکیل شده، مصوبات آن براساس مستندات آماری دستگاه‌های تخصصی و قابل استناد است.

کشاورز گفت: اما متاسفانه مواضع سرپرست وزارت جهادکشاورزی موجب شد تا روند تخصیص ارز و ترخیص برنج کند شود و این شرایط خصوصا در آستانه فرارسیدن سال نو و ماه مبارک رمضان می‌تواند بازار را دچار مشکل کند.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های تجاری باید با در نظر گرفتن شرایط خاص کشور یعنی تحمیل تحریم‌های اقتصادی خصمانه علیه کشور اتخاذ شود، افزود: در این شرایط مراحل مختلف عملیات تجاری زمان بیشتری لازم دارد و اصلاح تصمیمات اشتباه زمان زیادی لازم دارد، از این رو باید با مراقبت بیشتری در مورد مدیریت بازار خصوصا اقلام اساسی تصمیم‌گیری کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران در پایان با اشاره به اینکه با این تفاسیر امید است مواضع وزارت جهاد کشاورزی با تصمیمات و سیاست‌های ستاد تنظیم بازار همسو شود، گفت: تداوم این شرایط نه تنها به بازار که به واردکنندگان نیز آسیب زده و باعث خدشه‌دار شدن اعتبار ایشان نزد طرف‌های تجاری در کشورهای صادرکننده برنج می‌شود و این اتفاق در شرایطی که کشور با تحریم‌های اقتصادی روبرو است به صلاح کشور نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار