دبیر کارگروه تنظیم بازار در نشست تخصصی ایجاد راهکارهای جدید جهت مدیریت تقاضا مطرح کرد:‌

کالاهای مورد نیاز شب عید بیش از نیاز بازار تامین شده است

تهران (پانا) – دبیرکارگروه تنظیم بازار می‌گوید هیچ کالایی در هیچ جای کشور با کمبود همراه نیست و بیش از نیاز مورد پیش‌بینی کالاهای اساسی برای بازار شب عید تامین شده است.

کد مطلب: ۱۰۲۴۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد
کالاهای مورد نیاز شب عید بیش از نیاز بازار تامین شده است

عباس قبادی درنشست تخصصی ایجاد راهکارهای جدید جهت مدیریت تقاضا و آئین رونمایی از کتاب بازداریابی در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد:‌ اقتصاد و مجموعه فعالیت‌های بازرگانی کشور دوران ویژه‌ای را طی می‌کند که می‌تواند هم فرصت و هم تهدید و به گفته رئیس جمهور در هیچ برهه‌ای از تاریخ هیچ کشوری این سطح از تحریم‌ها را متحمل نشده است.

وی به سفر انجام‌شده به ترکیه اشاره کردو افزود: در این سفر وزیر بازرگانی ترکیه اذعان داشت که اگر این تحریم‌ها به ترکیه تحمیل شده بود مشکلات متعدد و بیشتری از ایران را تجربه می‌کردند و حال این پرسش مطرح است که چه شده است که اقتصاد ایران این سطح از تا‌ب‌اوری را به دست آورده است.

وی به بروز بیماری کرونا در چین و تاثیرات منفی آن بر اقتصاد چین و کشورهای جهان اشاره کرد و افزود: شرایط غیرطبیعی می‌تواند بر اقتصاد کشورها تاثیر گذار باشد همانطور که تجربه چین نشان داده است بروز حوادث غیر قابل پیش‌بینی تاثیرات منفی بر اقتصاد این کشور داشته است.

قبادی با تاکید براینکه هیچ کالایی در هیچ جای کشور با کمبود مواجه نیست، اظهار کرد: نفت نیز عملکردی دو گانه در اقتصاد ایران داشته است از یک سو موجب ایجاد زیرساخت‌ها شده است و از سوی دیگر دسترسی به منابع جدید را محدود کرده است.

وی ادامه داد:‌ باید از وضع موجود و ایجاد محدودیت در صادرات نفت بهره برد و تلاش کرد زمینه‌های تولید صادراتی بیشتر را فراهم کرد.

قبادی عنوان کرد:‌ بیش از 70 درصد قطعات خودرو که در گذشته به کشور وارد می‌شد اکنون در داخل کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به کتاب بازداریابی گفت:‌ سرانه بالای مصرف در برخی از کالاها از جمله روغن و شکر موجب شده است تا وابستگی 80 درصدی به واردات روغن خام وجود داشته باشد و تنها با کمی صرفه‌جویی در مصرف شکر می‌توان به جای مصرف‌کننده بودن شکر را صادر کرد.

وی در جمع خبرنگاران نیز گفت: در ۷۰ درصد کالاهای کشور، تولید داخلی کفایت لازم را برای تأمین نیاز مردم دارد؛ به نحوی که در گوشت قرمز، مرغ، نهاده‌های دامی و گندم هیچ مشکلی به لحاظ تولید داخلی وجود ندارد، ولی در مورد برخی کالاها از جمله شکر، مصرف کشور بیش از نرم جهانی و استانداردهای سلامت‌محور است که باید این شرایط را اصلاح کنیم.

دبیر کارگروه تنظیم بازار افزود: باید با آگاهی رسانی به مردم مدیریت مصرف را نیز صورت داد، چراکه علاوه بر اتلاف منابع کشور، اسراف نیز به شدت در برخی از کالاها زیاد است؛ در حالی که با فرهنگ سازی می‌توان شرایطی را به وجود آورد که اسراف کاهش یافته و مردم به تناسب نیاز خود خرید کنند.

قبادی با بیان اینکه در موضوع خودرو، آنچه که در بازار هم اکنون اتفاق می‌افتد، به هیچ عنوان منطبق بر نیاز واقعی مصرف‌کنندگان در بازار نیست و بیشتر تلاش شده تا جنبه‌های مرتبط با تقاضاهای سفته‌بازانه در کشور، وضعیت را تحت تأثیر قرار داده و بازار را ملتهب کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد که باید شرایط و وضعیت کشور را درک نموده و بستری را مهیا نمود تا مصرف‌کنندگان واقعی وارد بازار خودرو شده و نیاز خود را تأمین نمایند.

قبادی ادامه داد: در برخی از کالاها همچون لبنیات نیز باید شرایط را به نوعی پیش برد که مصرف بالاتر رفته و شرایط را به نفع سلامت بازار پیش برد.

وی از برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا خبر داد و گفت: در سراسر کشور ۱۹۹ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در ایام پایانی سال برگزار خواهد شد که در کنار آن، حراج‌های فوق‌العاده نیز برگزار خواهد شد؛ این در حالی است که به میزان کافی و مورد نیاز بازار، میوه شب عید شامل سیب و پرتقال تأمین شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بالای ۱۰۰ هزار تن شکر، روغن، برنج، گوشت و مرغ به بازرگانی استان‌ها تحویل داده شده است و در شبکه‌های مطمئن، توزیع شده‌اند؛ قیمت نیز کاملاً مصوب بوده و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد؛ ضمن اینکه از ابزارهای نظارتی نیز به میزان لازم بهره خواهیم گرفت تا با گرانفروشی و تخلفات در بازار برخورد شود.

وی افزود: توزیع کالاهای اساسی در میادین میوه و تره بار نیز در ایام پایانی سال سرعت خواهد گرفت، ضمن اینکه برنامه شب عید تا پایان ماه مبارک رمضان نیز ادامه خواهد داشت و برای کالاهای پرمصرف این ماه مبارک نیز تدارکات کافی دیده شده است و توزیع در شبکه‌های توزیعی مطمئن ادامه خواهد یافت.

در ادامه این مراسم امیرعباس کائینی مترجم کتاب بازداریابی گفت:‌ همیشه صحبت از بازاریابی به معنای افزایش مبادله و مصرف‌گرایی تعبیر می‌شود و دانش‌آموخته‌های بازاریابی نیز با این پرسش روبه رو هستند که مصرف بیشتر با چه هدفی است.

وی تاکید کرد:‌ بازداریابی به دنبال افزایش مبادله نیست بلکه به دنبال مدیریت تقاضا است. همواره این نگاه به بازاریاب‌ها وجود دارد که دنیا محل خرید و فروش است و نگاه سرمایه داری به دنبال آن است در حالی که جفا است که ابعاد دیگر بازاریابی مورد توجه قرار نگیرد و بازاریابی تنها افزایش مصرف نیست و مدیریت تقاضا نیز یک مبحث مهم است.

کائینی تصریح کرد:‌ بازاریابی به دنبال از بین بردن تقاضا نیست بلکه مدیریت تقاضا است و تقاضا ممکن است در برخی از پروسه‌های زمانی کاهش یا افزایش داشته باشد.

وی افزود: بحثی که شاکله اصلی کتاب بازداریابی است درباره مدیریت تقاضا و مخاطبان آن دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند.

سعید جلالیان مشاور در حوزه بازاریابی و کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز گفت:‌ باید براساس مدیریت تقاضا به بازاریابی نگاه کرد و این کتاب به دنبال آن است که تفکیک لازم بین شیوه‌های مختلف بازاریابی را تفهیم کند.

گفتنی است نشست تخصصی ایجاد راهکارهای جدید جهت مدیریت تقاضا و آئین رونمایی از کتاب بازداریابی با حضور جمعی از کارشناسان و دست ‌اندرکاران در محل موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار