احداث اولین شهرک صنعتی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان

اردبیل (پانا) - با احداث شهرک صنعتی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در مرز پارس آباد، بستر مناسبی برای اشتغال‌زایی، جذب سرمایه گذاری و افزایش صادرات فراهم می شود.

کد مطلب: ۱۰۲۴۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد
احداث اولین شهرک صنعتی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان

استاندار اردبیل از نهایی شدن طرح احداث شهرک صنعتی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه مرزی شهرستان پارس آباد خبر داد و گفت: با مسئولان جمهوری آذربایجان برای احداث این شهرک به توافق رسیده ایم.
اکبر بهنام جو تاکید کرد: قبل از احداث این شهرک بایستی کارهای کارشناسی دقیق صورت گیرد تا در این نواحی زیرساختها فراهم و فعالیت صنعتی و اقتصادی مقرون به صرفه باشد.
او با بیان اینکه محل مورد نظر برای احداث این شهرک صنعتی مشترک به دلیل نزدیکی به راه‌آهن پارس‌آباد - آذربایجان انتخاب شده است، افزود: محل احداث این شهرک صنعتی توسط هیئت صنعتی و اقتصادی جمهوری آذربایجان نیز تایید شده است.
بهنام‌جو با بیان اینکه از طریق این شهرک صنعتی می‌توانیم از امتیازات و تخفیفات دو کشور استفاده کنیم خاطرنشان کرد: احداث این شهرک صنعتی موجب تحول بزرگی در حوزه اقتصادی استان و کشور خواهد شد.
استاندار اردبیل به دو مشکل در مسیر رونق تجارت ایران و آذربایجان اشاره و تصریح کرد: با هدف به حداقل رساندن آثار تحریم‌ها و همچنین راه‌اندازی خط ریلی ایران - آذربایجان و انتقال دو میلیون تن بار در طول سال بین دو کشور از بین سه استان آذربایجان شرقی، گیلان و اردبیل، هیئت دولت اردبیل را به ‌عنوان استان متولی راه‌اندازی این شهر انتخاب کرد.
او بیان‌کرد: احداث این شهرک صنعتی مشترک موجب توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در این منطقه می شود و روند صادرات محصولات تولیدی استان به کشورهای آسیای میانه و روسیه تسریع و تسهیل خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل هم گفت: استان اردبیل تعهدات زیرساختی برای تامین آب، برق و گاز را برای این شهرک صنعتی مشترک تامین خواهد کرد، ما ظرفیت‌های خود از جمله فاصله مکانی با راه‌های اصلی و راه‌آهن، اینترنت، برق و آب و همچنین معافیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاران را به طرف آذری اعلام کرده‌ایم.
ارژنگ عزیزی با اشاره با بیان اینکه نیمی از ظرفیت نیروگاه ۱۲۰۰ مگاواتی موجود در منطقه آزاد بوده و برای استفاده در شهرک صنعتی مشترک اختصاص می یابد، گفت: فرودگاه پارس‌آباد و نیز فرودگاه بین‌المللی اردبیل در مرکز استان و نیز بزرگراه‌های در حال ساخت به مرکز استان مزیت و قابلیت بسیار خوبی برای این امر خواهد بود.
او همچنین به ساخت پایانه ریلی از محل تازه‌کند پارس‌آباد اشاره کرد و گفت: در نشست اخیر استاندار اردبیل و هیئت همراه با وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و رئیس راه‌آهن این کشور، درباره اجرای پایانه ریلی توافق شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل افزود: موافقت معاون رئیس‌جمهوری و وزارتخانه‌های مربوطه اخذ و راه‌آهن جمهوری اسلامی نیز به طور رسمی قرارداد طراحی را ابلاغ کرده و عملیات سایت بارانداز ریلی نیز در منطقه شروع شده است.
معاون وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز اخیرا اعلام کرد: هر نقطه از مناطق استان اردبیل برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک دارای ویژگی‌های خاص خود است که باید بیشتر مورد بررسی و توجه قرار گیرد.
صفراف عنوان کرد: شهرک صنعتی مشترک فصل جدیدی در روابط اقتصادی بین دو کشور دوست و همسایه است و جمهوری اسلامی ایران است و قطعا این همکاری باعث قوی‌تر شدن روابط اقتصادی بین ۲ کشور خواهد شد.
او افزود: این همکاری‌ها نه تنها خواست مسئولان بلکه مورد درخواست مردم نیز است، ما شاهد روابط حسنه و دوست بین دو کشور بوده و نمونه موفق کار اقتصادی مشترک در زمینه صنعت خودروسازی در منطقه نفت چاله جمهوری آذربایجان است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل نیزگفت: اتاق بازرگانی متولی راه‌اندازی شهرک صنعتی مرزی پارس‌آباد شده است.
حسین پیرموذن اظهار داشت: شهرک صنعتی مرزی پارس‌آباد به شکل خصوصی راه‌اندازی خواهد شد و اتاق بازرگانی متولی این امر است.
او افزود: اتاق اردبیل متولی و پیشنهاد دهنده راه‌اندازی شهرک صنعتی مشترک و مرزی بوده است تا در این شرایط سخت تحریم‌ها، اسباب رونق تبادلات مرزی با تدبیری شایسته فراهم آید.

مدیر کل گمرکات استان هم گفت: شرکت‌هایی که در شهرک صنعتی مشترک ایران و آذربایجان سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند از معافیت گمرکی ۳۶ درصدی برای ورود به بازار جمهوری آربایجان برخوردار شوند.
تقوی افزود: ارزش این کار با افزایش تولید و سرمایه‌گذاری کمتر از تصویب منطقه آزاد یا منطقه ویژه اقتصادی در اردبیل نبوده و هدف از آن فروش و عرضه با قیمت پایین محصول تولیدی سرمایه‌گذاران است.
او افزود: ۷۰ درصد صادرات استان اردبیل به مقصد جمهوری آذربایجان بوده و اغلب شامل صنایع غذایی، معدنی، شیمیایی، سلولزی و فولادی است.
مدیر کل گمرکات استان با بیان اینکه زمینه حضور شرکت‌های ایتالیایی در شهرک صنعتی مشترک ایران و آذربایجان فراهم می‌شود، افزود: پس از انتخاب استان اردبیل به‌عنوان مرکز ایجاد این شهرک از سفیر ایتالیا برای حضور در اردبیل دعوت شده تا با رایزنی‌های لازم برای زمینه حضور شرکت‌های اقتصادی این کشور در شهرک صنعتی فراهم شود.
پیرموذن عنوان کرد: امیدواریم با حصول شرایط و فراهم آمدن مقدمات کار شاهد حضور سرمایه‌گذاران سایر کشورهای اروپایی در شهرک صنعتی مشترک ایران و آذربایجان باشیم و با انجام اقدامات اساسی و ایجاد صنایع تبدیلی بتوانیم توان رقابتمان در بازار جهانی را ارتقا دهیم.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان نیز ایجاد خوشه های صنعتی مربوط به صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و لبنیات را از اولویت های سرمایه گذاری در شهرک صنعتی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد و گفت: منظور از ایجاد خوشه های صنعتی تکمیل زنجیره تولید و تجمیع واحدهایی که تولیدات مشابه دارند افزود: در خوشه های صنعتی هر واحد مواد اولیه یا کالای مکمل واحد صنعتی دیگر را تولید می کند و در نتیجه برای تولید محصول نهایی مشکل تامین به موقع مواد اولیه وجود نخواهد داشت و هزینه تولید کالاها پایین تر می آید و در نهایت با تشکیل کنسرسیوم صادراتی زمینه برای دستیابی به بازار خارجی و رقابت در آن فراهم می شود.
اهلی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه های حمایتی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ایجاد شرکت های مدیریتی صادرات است گفت: اولین شرکت مدیریت صادرات در استان اردبیل ایجاد شده است تا به صادرات محصولات تولیدی استان کمک کند.
استان اردبیل دارای ۳۸۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان است و دروازه کشور به بازارهای قفقاز، روسیه و اروپای شرقی محسوب می شود.
در صورت احداث و رونق گرفتن اولین شهرک صنعتی مشترک با کشور همسایه، می توان امیدوار بود همکاریهای مشابه اقتصادی در برخی دیگر از مناطق مرزی استان نیز آغاز شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار