در نشست خبری جشنواره اکبر رادی مطرح شد

جشنواره اکبر رادی جایزه مادی نخواهد داشت

تهران (پانا) - نشست خبری جشنواره تئاتر اکبر رادی امروز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه ۹۸ در ساختمان شماره یک خانه تئاتر برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره اکبر رادی جایزه مادی نخواهد داشت

در ابتدای این نشست، بهزاد صدیقی دبیر جشنواره با ابراز امیدواری از اینکه دوره دوم جشنواره بهتر از دوره نخست آن برگزار شود، گفت: دوره نخست در ۶ بخش برگزار شد و امسال به دلیل محدودیت های بودجه تنها ۴ بخش خواهیم داشت. متاسفانه به دلیل کمبود بودجه ناچار شدیم بخش بیت الملل را حذف کنیم.
وی همچنین با اشاره به این مطلب که این جشنواره تا زمانی که مورد حمایت قرار نگیرد هیچ جایزه مادی به برگزیدگان اهدا نخواهد کرد، اظهار کرد: تنها نشان اکبر رادی همراه با دیپلم افتخار و لوح سپاس به برندگان تقدیم خواهد شد.
دبیر جشنواره اکبر رادی همچنین درباره بخش های چهارگانه این دوره از جشنواره، افزود: جشنواره شامل بخش‌های نمایشنامه نویسی، مقالات پژوهشی رادی شناسی، بخش صحنه ای و بخش رادیو رادی است.
وی ادامه داد: رادیو رادی در واقع بخش نمایش‌های رادیویی است که امسال شامل دو اثر از آقای ایوب اقاخانی و یک اثر از بهزاد فراهانی است که تولید و پخش شده اند.
صدیقی با ذکر این مطلب که هدف ما حضور نمایشنامه‌نویسان حرفه ای در جشنواره اکبر رادی است، تصریح کرد: نمایشنامه ها باید اورجینال باشد و تا امروز چاپ و اجرا نشده باشد. امسال ۵۳ اثر در جشنواره شرکت کردند که در نهایت ۳ اثر برای اجرا در جشنواره انتخاب شدند.
دبیر جشنواره اکبر رادی همچنین درباره نشان اکبر رادی، افزود: این نشان به یک پژوهشگر، نمایشنامه نویس یا مترجم اهدا خواهد شد. همچنین اگر کسانی حمایت ویژه ای از جشنواره داشته باشند مدال اکبر رادی به آنها اهدا خواهد شد.
روح الله جعفری دبیر بخش مقالات و پژوهش های رادی شناسی نیز درباره مقالات ارسالی به جشنواره، گفت: ۱۸ چکیده مقاله به جشنواره رسید که در هیئت داوران بررسی شد و از میان آنها ۷ چکیده مقاله برای نوشتن انتخاب شدند. سپس از میان مقالات نوشته شده ۳ مقاله برای ارائه در مراسم برگزیده شدند.
وی درباره بخش غیررقابتی مونولوگ جشنواره تئاتر اکبر رادی، افزود: برای جشنواره دوم ۵ مونولوگ از محمد چرمشیر، مهدی میرباقری، مژگان خالقی ابراهیم پشت کوهی و مهسا طالبی رستمی در کتاب رادی‌نامه چاپ شده است. از این ۵ اثر ۳ مونولوگ در ایام برگزاری جشنواره در عمارت نوفلوشاتو روی صحنه خواهد رفت.
جعفری خاطرنشان کرد: احیاء سرمایه های فرهنگی و اجتماعی یکی از اهداف این جشنواره است که معیار داوری آثار نیز قرار گرفته است. در این دوره در مقالات نوشته شده به ارتباط میان تفکرات اجتماعی امروز ایران و تفکرات اکبر رادی توجه شده است. بنیاد اکبر رادی در مقابل دخالت های مستقیم بعضی دستگاهها که معمولا در برگزاری جشنواره های مهمی مثل جشنواره فجر دخالت میکنند مقاومت کرده و این جشنواره استقلال خود را حفظ گروه است که امیدواریم این رویه تا آخر حفظ شود.

دبیر جشنواره اکبر رادی به کتاب رادی نامه که دفتر دوم آن فردا در تئاتر شهر باحضور محمد رحمانیان برگزار می شود اشاره کرد و گفت: نشر عنوان حامی جشنواره این کتاب را منتشر کرده است.
وی افزود: سه جلد کتاب پژوهشی رادی شناسی تا امروز منتشر شده و به زودی ۳ عنوان کتاب دیگر شامل مقالات پژوهشی درباره اکبر رادی منتشر خواهد شد.
صدیقی همچنین درباره زمان مراسم اختتامیه این رویداد هنری نیز، گفت: مراسم پایانی روز شنبه ۳ اسفند در تالار استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر برگزار میشود.
وی درباره تعویق زمان برگزاری جشنواره اکبر رادی،گفت: بعد از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی به منظور ابراز همدردی با خانواده های درگذشتگان این جشنواره اجرای خود،را به تعویق انداخت. امید ما این است که این جشنواره در تقویت جریان نمایشنامه نویسی در ایران بتواند در حوزه فرهنگ و هنر این سرزمین اثرگذار باشد. ما همچنین ۲ برنامه مهم در معرفی اکبر،رادی را پیگیری میکنیم یکی ترجمه آثار رادی به زبانهای خارجی و دیگر راه اندازی خانه موزه اکبر رادی است.
دومین جشنواره تئاتر اکبر چهارشنبه ۳۰ بهمن تا شنبه ۳ اسفند ۹۸ به دبیری بهزاد صدیقی در تهران برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار