تعداد متولدین جدید تالاسمی در سیب و سوران سیستان وبلوچستان به صفر رسید

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از به صفر رسیدن تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی در سیب و سوران سیستان وبلوچستان خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۱۲۰
لینک کوتاه کپی شد
تعداد متولدین جدید تالاسمی در سیب و سوران سیستان وبلوچستان به صفر رسید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دکتر سید محمد هاشمی شهری آموزش همگانی، جلب مشارکت مردم، همکاری بین بخشی و تدارک خدمات درمانی را برای به صفر رساندن موارد بروز تالاسمی ماژور ضروری برشمرد و گفت: جای خوشحالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرستان سیب و سوران هیچ مورد جدیدی از بیمار تالاسمی شناسایی نشده است.

او جلب موافقت و همکاری علماء دینی و صدور فتاوای شرعی در زمینه سقط جنین مبتلا به بیماری تالاسمی را یکی از مهمترین دلایل موفقیت برنامه های نظام بهداشت و درمان در این زمینه برشمرد و گفت: علماء و مراجع دینی انجام سقط قانونی قبل از دمیدن روح به دلیل وجود خطر جدّی برای سلامت مادر و یا جنین را مجاز اعلام کرده اند.

هاشمی شهری افزود: در حال حاضر علاوه بر مرکز تشخیص قبل از تولد تالاسمی در زاهدان، امکان انجام سقط قانونی نیز برای زوجین مبتلا به تالاسمی مینور فراهم است و با استقرار زنجیره فعالی از بیماریابی، شناسائی زوج های ناقل باردار، تشکیل پرونده و متقاعد سازی آنان برای تشخیص قبل از تولد جنین، روند قابل قبولی در زمینه تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژور در استان داشته باشیم.

او همچنین تاکید کرد: تولد نوزاد تالاسمی ماژور در بقیه نقاط کشور تقریبا به صفر رسیده است و امیدواریم با تشریک مساعی و همکاری گسترده بین بخشی علاوه بر به صفر رساندن موارد بروز تالاسمی ماژور در استان سیستان بلوچستان، شاهد ترویج سایر رفتارهای ارزشمند مانند اهداء عضو نیز باشیم.

رئیس مرکز بهداشت سیب و سوران هم گفت: در حال حاضر 134 بیمار مبتلا به تالاسمی در شهرستان سیب و سوران شناسائی شده اند و خدمات لازم از قبیل دریافت خون، معاینات دوره ای و سایر خدمات مورد نیاز بیماران خاصّ را دریافت می کنند.

ایوب کرد تمینی افزود: از ابتدای سال 1398 تعداد 7 جنین مبتلا به تالاسمی در شهرستان سیب و سوران شناسایی شدند که با رضایت والدین سقط قانونی و در شرایط بهداشتی انجام شد.

او همچنین در تشریح فرایند توجیه خانواده ها برای سقط درمانی گفت: پس از شناسائی زوجین مبتلا توسط کارکنان بهداشت و درمان، شخصا به اتفاق علما، معتمدان، ریش سفیدان و اعضاء شورای هر منطقه به منزل خانواده های مبتلابه تالاسمی در مناطق روستایی و حاشیه نشین سیب و سوران رفته و در خصوص عواقب ناشی از تولد نوزاد مبتلابه تالاسمی آنان را توجیه کرده ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار