برگزاری کارگاه آموزشی کشوری پیشگیری انتخابی نوجوانان در معرض خطر

تهران (پانا) - کارگاه آموزشی کشوری پیشگیری انتخابی نوجوانان در معرض خطر با همکاری وزارت آموزش و پرورش، ستاد مبارزه با مواد مخدر و صندوق کودکان ملل متحد(یونیسف) با حضور یازده استان و به مدت سه روز در محل باشگاه فرهنگیان شهر تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۳۸۸۰
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری کارگاه آموزشی کشوری پیشگیری انتخابی نوجوانان در معرض خطر

عبدالرسول کریمی، معاون فرهنگی و پرورشی شهر تهران در افتتاحیه این کارگاه ها با اشاره به حساسیت سن نوجوانی گفت: در این سن نوجوان از خودش ارزیابی دارد و همچنین جامعه از او ارزیابی دارد. اگر تعادلی میان این دو ارزیابی نباشد، نوجوان دچار بحران هویت می شود.
وی افزود: در این راستا اداره مشاوره و آسیب های اجتماعی و امورتربیتی شهر تهران کارهای خوبی انجام داده و طرح هایی در دست اقدام دارد. یکی از کارهای بسیار خوب همین کارگاه هایی است که یازده استان را شامل می شود و استان های مختلف به میزبانی شهر تهران حضور دارند.
وی با اشاره به نام استان های حاضر گفت: از جمله استان هایی که در این برنامه حضور دارند عبارتند از آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، خراسان شمالی و جنوبی و رضوی و چهارمحال بختیاری در شهر تهران به عنوان میزبان در این کارگاه سه روزه که از ۲۷ بهمن آغاز شده است حضور دارند.
وی افزود: همچنین دو دوره کارگاه دیگر در ۴تا ۶ اسفند و ۱۱ و۱۲اسفندماه برگزار می شود و امیدواریم اطلاعات خوبی به مدرسین منتقل شود و مدرسین هم این اطلاعات را به شهر خود برده و قطعا می توانند اثرگذار باشند. هرچه بتوانیم دانایی و آگاهی خود را افزایش دهیم قطعا در برخورد با مشلات و آسیب ها موثرتر برخورد می کنیم.

همچنین تیموری، رییس پیشگیری از اعتیاد اداره کل امور تربیتی و مراقبت از آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با تشکر از میزبانی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: نقش واسطه ای که ستاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی برای دورهم جمع شدن نهادهایی چون ستاد مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش و یونیسف داشتند، قابل تقدیر است. وی با اشاره به موضوع آسیب های اجتماعی دانش آموزان گفت: این نوع آسیب در سه گروه برای دانش آموزان تعریف می شود. برخی دانش آموزان ما در معرض خطر اند، برخی دانش آموز عادی و برخی پرخطر هستند.
وی افزود: در سامانه ای که اجرا شد تعداد۲۴ هزار دانش‌آموز بود و از این تعداد طبق غربالی که انجام شده بود، تعداد شش هزار دانش آموز درمعرض خطر بودند و از این ها کمتر از یک درصد پرخطر بودند و از این میان برخی نیاز به خدمات و مداخله روانی داشتند. اگر ما کاری برای دانش آموزان انجام ندهیم و در مقابل خطرها توانمندشان نکنیم باید منتظر آسیب های اجتماعی بیشتر باشیم. این کارگاه برای مدارس و دانش آموزان درمعرض خطر است که باید برای شان برنامه های پیشگیری اولیه داشته باشیم و آن همان توانمندسازی است. درواقع سمت و سوی برنامه های پیشگیری اولیه به سطوح پایینتر می آید. یعنی برنامه های مداخلات روانی که برای دانش‌آموز پرخطر تعریف می شود اکنون به سمت دانش آموزان در معرض خطر و دانش آموزان عادی می رود. در دنیا هم این نوع برنامه ها به سمت دانش آموزان ابتدایی و پیش دبستانی رفته و ما هم باید در این حوزه فعال تر شویم. ما در نماد به همین سمت می رویم که هم مهارت های پیشگیرانه و هم محتوایی برای پیش دبستانی داریم. ما در این توانمندسازی ها توجه ویژه به پیش دبستانی داریم و همین مهم بلحاظ هزینه کرد به صرفه جویی بهتر کمک می کند.
در ادامه نشست حمیدی فر، نماینده اداره کل پیشگیری ازمواد مخدر گفت: طی تفاهم نامه سه جانبه ایجاد شده تلاش های اثرگذاری شد. ستاد مبارزه با مواد مخدر تنهایی کاری نمی تواند انجام دهد و قطعا این نوع کارگاه می تواند اثرگذار باشد. همچنین طاهری نخست، نماینده دفتر یونیسف در ایران گفت: فرصت ارزشمندی است که باید قدردان باشیم. این کارگاه دو ویژگی دارد. یکی راجع به نوجوانان است که معمولا فراموش شده اند و دیگری پیشگیری کودکان در معرض خطر که آموزش هایی داده می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار