تشریح فعالیتهای مرکز تحقیقات پژوهش‌های کاربردی زیست‌محیطی دانشگاه آزاداسلامی واحد اسلامشهر

اسلامشهر (پانا) - مرکز تحقیقات پژوهش‌های کاربردی زیست‌محیطی دانشگاه آزاداسلامی واحد اسلامشهر سال ۹۳ مجوز خود را از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی دریافت و از سال 94 رسماً فعالیت خود را زیرمجموعه معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر آغاز کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۳۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد
تشریح  فعالیتهای مرکز تحقیقات پژوهش‌های کاربردی زیست‌محیطی  دانشگاه آزاداسلامی واحد اسلامشهر

سحر دهیوری رئیس مرکز تحقیقات پژوهش‌های کاربردی زیست محیطی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر عضو هیئت‌علمی این دانشگاه در سخنانی اظهار کرد: مأموریت‌های این مرکز به‌صورت کلان در حوزه زیست‌محیطی و در زیرمجموعه‌های عمران، زمین‌شناسی، جغرافیا، کشاورزی و دیگر بخش‌های مرتبط با فعالیت‌های زیست‌محیطی است.

او در ادامه افزود: محیط‌زیست ترکیبی از دانش‌های متفاوت در علم است که شامل مجموعه‌ای از عوامل زیستی و محیطی در قالب محیط زیستی و غیر زیستی (فیزیکی، شیمیایی) است که بر زندگی یک فرد یا گونه تأثیر می‌گذارد و از آن تأثیر می‌پذیرد.

او گفت: امروزه این تعریف غالباً به انسان و فعالیت‌های او مرتبط می‌شود و می‌توان محیط‌زیست را مجموعه‌ای از عوامل طبیعی کره زمین، همچون هوا، آب، اتمسفر، صخره، گیاهان و... که انسان را احاطه می‌کنند، خلاصه کرد و به‌طورکلی پژوهش‌هایی که باعث ارتقا و بهبود شرایط زیست‌محیطی می‌شوند را نیز می‌توان از جمله اهداف این حوزه به‌حساب آورد.

دهیوری اذعان کرد: به‌عنوان‌مثال در اکثر شهرستان‌های همجوار کلان‌شهرها، بحث‌های حاشیه‌نشینی، مشکلات زیرساختی، فنی، منابع انسانی و زیست‌محیطی فراوانی دارد که این مرکز با طرح ایده‌های نوآورانه در قالب شناسایی نیازها، درصدد برطرف کردن آنها برمی‌آید.

او تصریح کرد: در این مرکز تحقیقات تاکنون چند طرح‌ برون‌دانشگاهی در حوزه‌های آب، عمران و زمین‌شناسی انجام‌ و پیشنهادهای تحقیقاتی نیز برای برطرف کردن مشکلات منطقه ارائه شده و به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در جنوب غرب استان تهران و به‌ویژه در اسلامشهر احساس می‌شود، بوی بدی در منطقه است. برای رفع این مشکل دو طرح به اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان تهران و سازمان محیط‌زیست کشور با عنوان شناسایی کانون‌های آلاینده بو و دیگری راهکارهای کاهش و برطرف کردن این بوی نامطبوع ارائه‌شده و در حال بررسی است.

رئیس مرکز تحقیقات پژوهش‌های کاربردی زیست محیطی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلات مطرح در جنوب غربی تهران، فرونشست زمین است و برای این مشکل طرحی برای آبفای تهران، تعریف، ارائه و انجام شد و در این طرح پژوهشگران مرکز میزان فرونشت زمین را در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ شناسایی کرده‌اند.

دهیوری خاطر نشان کرد: طرح‌های دیگری مانند «طراحی اطلس آسیب‌های اجتماعی» و «مانیتورینگ واحدهای تولیدی مشکل‌دار» به فرمانداری اسلامشهر پیشنهاد شده که هزینه‌های پیش‌بینی‌شده در این طرح‌ها، متناسب با فعالیت‌هایی است که ارائه می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار