خوان پنجم انتخابات مجلس و آغاز تبلیغات کاندیداها

خرم آبا(پانا)- پس از اعلام نهایی نتایج بررسی های شورای نگهبان داوطلبانی که قصد نمایندگی مردم را دارند اکنون به طور رسمی کاندیداها هستند و خوان پنجم را از ۲۴ بهمن با انجام تبلیقات انتخاباتی آغاز کرده اند.

کد مطلب: ۱۰۲۳۲۸۵
لینک کوتاه کپی شد
خوان پنجم انتخابات مجلس و آغاز تبلیغات کاندیداها

به گزارش پانا؛ هرچند تا پیش از این تبلیغات غیررسمی و غیرمجاز کاندیداها و طرفداران آنها به وفور در فضای مجازی و مجلس چهره به چهره صورت می گرفت اما امروز 24بهمن ماه تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز رای گیری فعالیت های قانونی تبلیغاتی آغاز شده است.

ثبت نام در انتخابات؛ بررسی های هیات اجرایی و دو مرحله بررسی شورای نگهبان برای تایید صلاحیت کاندیداها و عبور از خوان چهار گانه اکنون منجر به آغاز رقابت رسمی در گود انتخابات شده تا پس از این خوان تبلیغاتی دو مرحله انتخابات و شمارش آرا باقی مانده باشد.

۶۲ کاندیدا در حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی؛ ۳۶نفر در بروجرد و اشترینان؛ ۳۷ نفر در کوهدشت و رومشکان؛ ۲۲ نفر در سلسله و دلفان و ۱۷ کاندیدای حوزه الیگودرز؛ ۲۲ نفر در دورود و ازنا و ۲۲ نفر در پلدختر برای کسب ۹ کرسی نمایندگی مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی رقابت می کنند که سهم خرم آباد - چگنی و بروجرد - اشترینان هرکدام ۲ و مابقی یک نماینده است.

فرماندار خرم آباد در خصوص تبلیغات انتخاباتی گفت:‌ حساب نامزدهای انتخاباتی در راستای اجرای قانون شفافیت مالی باید تا پایان وقت امروز افتتاح شود تا صورت اسناد مالی این حساب حداکثر تا ۲۰ روز پس از برگزاری انتخابات به فرمانداری تحویل تا نسبت به بررسی آن اقدام شود.

جعفر طولابی با بیان اینکه استفاده از منابع خارجی در تبلیغات انتخاباتی ممنوع است ادامه داد: چنانچه شخصیت های حقیقی، تشکل ها و احزاب قصد حمایت مالی از نامزد خاصی را دارند باید به این حساب واریز کنند و البته اسناد پرداختی و هزینه ای نیز باید شفاف و روشن باشد.

فرماندار خرم آباد همچنین خواستار ایجاد امید و نشاط در جامعه شد و افزود: رفاه و آسایش مردم در تبلیغات مراعات شود تا ترافیک، فعالیت های بدموقع و آلودگی صوتی موجب تضییع حقوق شهروندی نباشد.

طولابی با بیان اینکه مکان های تبلیغاتی باید با هماهنگی شهرداری تعیین شود بیان کرد: همچنین قبل یا بعد از برگزاری انتخابات نباید به آمارهای غیرواقعی فضای مجازی استناد و فضای انتخابات را متشنج کنید چراکه باعث تشویش اذهان و تحریک احساس عموم می شود.

وی اضافه کرد: جرائمی که از سایر نامزدها و طرفداران آنها مشاهده می کنید با مستندات به مراجع قانونی اعلام و از تقابل بی مورد خودداری نمایید.

وی تاکید کرد: طرفداران نامزدها در روز برگزاری انتخابات و یا هنگام شمارش آرا از تجمع بی مورد در محل شعب و یا فرمانداری پرهیز کرده و آن دسته از داوطلبانی که موفق به کسب رای مردم نشده اند نباید تجمع و راهپیمایی کنند چراکه این رفتار مطابق قانون جرم محسوب می شود.

طولابی افزود: از میدان امام خمینی(ره) شهرستان خرم‌آباد تا پل انقلاب و خیابان های منتهی به این محور ایجاد ستاد ممنوع و هرگونه دیوار نویسی، راه اندازی کاروان خودرویی، نصب بلندگوی سیار و تهیه پوستر و عکس در ابعاد غیر قانونی به هر شیوه ای ممنوع است.

به گفته وی در انتخابات ۲ اسفند امسال افراد متولد دوم اسفند سال ۸۰ و ماقبل آن حق رای دارند.

* ماده ۶۵ قانون انتخابات کدام اقدامات را در تبلیغات جرم می داند؟

مطابق ماده ۶۵ قانون انتخابات مصادیق زیر در فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات توسط نامزدها، احزاب و گروه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جرم است و متخلفان علاوه بر مجازات‌های مقرر در قوانین مربوطه به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس نیز محکوم می‌شوند:

۱_ اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر تفرقه قومی و مذهبی.

۲_ دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی توسط نامزدها.

۳_ هرگونه تخریب، هتک حرمت و حیثیت نهادها، افراد و یا نامزدها از سوی نامزدهای انتخاباتی.

۴_ نوشتن، اظهار و انتشار مطالبی که در قوانین مربوطه جرم شناخته شده است.

۵_ دیوارنویسی.

۶_ تخریب یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته باشد.

۷_ نصب یا توزیع کلیه اقلام و آثار تبلیغات انتخاباتی تهیه شده بدون رعایت مفاد این قانون و فاقد نام و هویت تهیه‌کننده.

۸_ استفاده از آثار تبلیغاتی متضمن موارد مغایر عفت عمومی و یا موازین شرع.

۹_ اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها.

۱۰_ استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج از محیط سخنرانی.

۱۱_ استفاده از حمایت و امکانات بیگانگان اعم از مالی و غیرمالی در تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار