سازمان فضایی: بیش از ۹۵ درصد از اهداف طراحی شده برای پرتاب ماهواره ظفر محقق شد

تهران (پانا) - سازمان فضایی در اطلاعیه‌ای با توصیف فرآیند پرتاب ماهواره ظفر ۱ اعلام کرد: با توجه به تحقیقاتی بودن فرآیند پرتاب و تحقق بیش از ۹۵ درصد از اهداف طرح ریزی شده، لذا فرآیند پرتاب موفق بوده است.

کد مطلب: ۱۰۲۳۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
سازمان فضایی: بیش از ۹۵ درصد از اهداف طراحی شده برای پرتاب ماهواره ظفر محقق شد

به گزارش سازمان فضایی ایران، این سازمان با انتشار اطلاعیه‌ای به فرآیند پرتاب ماهواره ظفر ۱ و نتایج آن پرداخت.

متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:

«ماهواره ظفر با ماهواره‌بر سیمرغ در روز یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸، ساعت ۱۹:۱۵ از پایگاه پرتاب حضرت امام خمینی (ره) پرتاب شد. بعد از عملکرد موفق مرحله اول و جدایش مطلوب مرحله دوم، ماهواره بر و ماهواره به ارتفاع بیش از ۵۴۰ کیلومتر با سرعت بیش از ۶۵۰۰ متر بر ثانیه رسید.

‏۱) حین پرتاب: ماهواره ظفر به مدت ۸ دقیقه، اطلاعات موقعیت خود و سرعت حرکت را ارسال کرد که با کمک سه ایستگاه (یک ایستگاه سیار در پایگاه پرتاب و ایستگاه‌های قشم و بوشهر) دریافت شد.

‏۲) عمل جدایش توسط ماهواره تشخیص داده شد و ضمن پیوستگی در ارسال داده‌های موقعیت، داده‌های مانیتورینگ ماهواره شامل داده‌های سلامت تمام تجهیزات، حسگرها، وضعیت باس‌ها و مدیریت مودهای ماهواره به مدت ۶ دقیقه و ۴۵ ثانیه، از طریق لینک تله‌متری ماهواره ارسال و در ایستگاه قشم دریافت شد.

‏۳) موتور مرحله اول ماهواره‌بر: ‬

مدت زمان کارکرد: ۱۰۲ ثانیه، سرعت: ۲۴۰۰ متر بر ثانیه، ارتفاع: حدود ۸۵ کیلومتر، عملکرد: موفق

‏۴) موتور مرحله دوم‬ ماهواره‌بر:

مدت زمان کارکرد: ۳۷۳ ثانیه، سرعت: حدود ۶۵۰۰ متر بر ثانیه، ارتفاع: ۵۴۱ کیلومتر، رفع مشکل حرارتی پرتاب قبلی

مشاهده ایراد در عملکرد سیستم پیشرانش در ثانیه‌های نهایی پرواز و عدم دستیابی به سرعت ۷۴۰۰ متر بر ثانیه

نتیجه: با توجه به تحقیقاتی بودن فرآیند پرتاب و تحقق بیش از ۹۵ درصد از اهداف طرح‌ریزی شده، لذا فرآیند پرتاب موفق بوده است.

۵) ماهواره: ارتباط ماهواره با ایستگاه‌ها به مدت ۱۴ دقیقه و ۴۵ ثانیه و دریافت داده‌های موقعیت، صحت عملکرد تجهیزات و ماهواره

نتیجه: با توجه به عملکرد صحیح ماهواره و تجهیزات آن در شرایط خلا و فضا، ماموریت در این مرحله کاملاً موفق بوده و عملاً ۵۴ تجهیز از ۸۶ تجهیز، دارای سابقه عملکردی در فضا شدند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار