اوپک معطل جواب مثبت روسیه 

تهران (پانا) - اوپک برای کاهش بیشتر تولید در واکنش به شیوع ویروس کرونا و افت تقاضا همچنان معطل عدم تمایل روسیه برای همراهی با این اقدام مانده است.

کد مطلب: ۱۰۲۲۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد
اوپک معطل جواب مثبت روسیه 

به گزارش ایسنا، منابع آگاه در اوپک به "اس اند پی گلوبال پلاتس" اظهار کردند که مسکو هنوز به شرکای اوپک خود درباره موافقت با کاهش جدید تولید که از سوی کمیته فنی اوپک پلاس پیشنهاد شده است، پاسخی نداده است.

کمیته فنی مشترک تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به این گروه متشکل از ۲۳ کشور تولیدکننده نفت مشاوره می دهد، هفته گذشته پس از سه روز مذاکرات فشرده در دبیرخانه اوپک در وین پیشنهاد کرد علاوه بر کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه که فعلا اجرا می شود، تولید نفت ۶۰۰ هزار بشکه دیگر از آوریل کاهش داده شود و این روند تا ژوئن ادامه پیدا کند. اما درباره نحوه تقسیم این کاهش اشاره ای نکرد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هفته گذشته اظهار کرده بود که آماده نیست با هیچ تغییری در تولید نفت موافقت کند. وی گفت: ما به زمان بیشتری برای بررسی وضعیت و تاثیر اپیدمی جدید بر بازار جهانی نفت نیاز داریم.

تاریخ نشست رسمی وزیران اوپک پلاس همچنان برای روزهای پنجم و ششم مارس در وین برنامه ریزی شده و منتظر چراغ سبز روسیه برای جلو انداختن برگزاری این نشست و اجرایی کردن کاهش تولید جدید بدون وقفه بیشتر است. هر گونه تغییری در سیاست تولید مستلزم موافقت همه اعضای گروه اوپک پلاس است که از اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک تشکیل شده است.

بر اساس گزارش پلاتس، پرویز شهبازوف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان که متحد نزدیک روسیه است، روز یکشنبه اظهار کرد که نشست زودهنگام اوپک پلاس احتمالا روی نخواهد داد. سمیر شریفوف، وزیر دارایی جمهوری آذربایجان نیز گفت: دلیلی ندارد بر سر ریزش قیمت نفت به وحشت بیافتیم.

گروه اوپک پلاس که بیش از ۴۰ درصد نفت جهان را تولید می کند از ابتدای امسال محدودیت تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و به ۱.۷ میلیون بشکه در روز رسانده است که معادل دو درصد از تقاضای جهانی برای نفت است.

گروه اوراسیا در گزارشی اعلام کرد اگر چه وضعیت تاثیر اپیدمی جدید بر تقاضا برای نفت روشن نیست اما اوپک به وضعیت بحران کوتاه مدت متمرکز شده است. گروه اوراسیا برآورد کرد که تقاضای چین برای نفت در سه ماهه نخست نسبت به مدت مشابه سال گذشته حداکثر سه میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار