معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور: توجه خاص رهبری ودولت دربخش اشتغال روستاییان

اسلامشهر(پانا) - در نهمین روز از دهه مبارک فجر با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور، مدیر کل امور شوراها و روستاهای استانداری تهران ، فرماندار اسلامشهر و سایر مسئولین استانی و شهرستانی، مراسم نمادین افتتاح ۲۶۲ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر۱۲۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات ارزش افزوده در سطح استان تهران افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت

کد مطلب: ۱۰۲۲۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور: توجه خاص رهبری ودولت دربخش اشتغال روستاییان

محمد امیدمعاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور امروز در همایش بخشداران، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستایی شهرستان اسلامشهر در سخنانی اظهار کرد: توجه نظام مقدس اسلامی به روستاهادردولتها و ادوار مختلف به صورت مستمر ادامه داشته ودر زمان اوایل انقلاب در سال 57جهاد سازندگی و سپس عمران و آبادانی با همراهی معاون توسعه روستایی وامروز نیزهماهنگی دستگاههای مختلف نشان از توجه مستمر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به روستاها دارد.

او در ادامه بیان کرد:32000روستای بالای بیست خانوار در کشوربا ببرخورداری ازیست و یک میلیون نفر جمعیت داریم که ازبرق، آموزش و بهداشت صددر صدی برخوردار هستند و در زمینه سایر زیر ساختها هم از نعمت گازدرحدود 86درصد، آب 80 وراه نیز درحدود هشتاد درصد برخوردار هستند که منظور همان آب شرب سالم میباشد .

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور اذعان کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هم عنایت ویژه به روستاها دارند ودر موردی دولت در سال 97یک میلیارد دلار برای اشتغال روستایی از محل صندوق توسعه ملی نیاز داشت که پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تبدیل شدن به لایحه و ارسال مجدد به رهبری مبلغ به یک و نیم میلیارد دلار افزایش یافت و این نشان از توجه ایشان به مبحث اشتغال روستایی است.

او گفت: 400میلیون دلار جهت مجتمع آب روستایی هم در نظر گرفته شد و بیست میلیون دلار آن هزینه آب عشایر شد و مابقی در روستاها خرج آب سالم شد و در این راستا هر هفته ده روستا طرح آبرسانی کامل انجام می شود و در زمینه گاز رسانی تاپایان سال 99 اتمام گاز رسانی به تمام روستاها را خواهیم داشت و منطقه استثناهم سیستان و بلوچستان است که عملیات گاز رسانی با تأخیر انجام شد.

محمدامید تصریح کرد:علیرغم تمام تلاشها جمعیت روستاها در اوایل انقلاب ودر سال پنجاه و هفت 21میلیون نفر بود که شصت و پنج درصدجمعیت آن روز را شامل می شد و امروزهم باز بیست و یک میلیون نفر جمعیت در روستاها زندگی می کنند که 26 درصد جمعیت کل کشور است و این پیامی دارد که نتوانستیم ظرفیت‌های جدید را برای اشتغال روستائیان ایجاد کنیم وظرفیت جدید نداشتیم ودر راستای اشتغال بیشتر به دلیل آن که کشاورزی سنتی، عدم فناوری محصولات از جمله میوه وگندم نداشتیمواز کشاورزی مدرن بهر مند نیستیم و و جامعه روستایی به سمت سالمندی پیش رفت .

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری اظهار کردکرد: 18 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و به همین میزان از منابع بانکی با سود چهار تا شش درصد برای اشتغال‌زایی روستائیان اختصاص یافت تا تحولی از سال 97 در جهت ماندگاری در روستا و مهاجرت معکوس صورت گیرد.

محمدامیددر بخش دیگری از سخنان خود افزود:در بهترین شرایط سال 90 روستاها سهم پنج درصدی در سبد اشتغال کشور داشتند و این رقم در سال نود وهفت و 98 به بیست و پنج درصد افزایش یافت و نرخ بیکاری پایان سال 97 بهار و تابستان نود وهشت به بیش از 1.5 درصد در روستاها کاهش یافت و آهنگ مهاجرت معکوس در روستاها آغاز شده وآمار قطعی 12 استان کشور که استان تهران هم از آن جمله درکاهش مهاجرت نقش داردو بر اساس رصد مرکز آماربرگشت به روستا کلید خورده است.

او گفت: خدمات خوب زیربنایی در روستاها چشمگیر بوده، لیکن ،در برخی موارد عدم انسجام فعالیت دستگاه‌های دولتی در روستاها سبب شده که از جمله در بخش آموزش و پرورش 5 هزار کلاس درس که در ده سال اخیر ساخته شده، خالی بماند و اینکه این اعتبارات کجا هزینه می شود رصد درستی صورت نگرفته ومنابع در مسیری که اولویت شهرستان و استان نبوده هزینه شده است .

محمدامید اذعان کرد در حال حاضر در صددایجاد شورای عالی روستایی وعشایربا ترکیب دستگاه ها و تخصیص منابع درز محل مناسب هستیم و ادامه داد،اکنون دستگاههای حاکمیت متعددی از جمله ،سپاه ، آستان قدس، کمیته امداد امام خمینی (ره) و...در حال فعالیت در روستاها هستند و انسجام ندارند که باید برنامه ریزی اساسی صوذت گیرد و مراکز مردم نهاد هم در قالب خیریه مرکزی در توسعه روستایی با مجوز هماهنگ شوند وخاطرنشان کرد، تصمیم دولت این است روستا مرکز اشتغال، توسعه و صنعت کار آفرینی شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری اسلامشهر در بخش دوم برنامه خود با حضور در روستای حسن آباد خالصه اسلامشهر و بازدید از نمایشگاه دستاوردهای روستائیان در سخنانی اظهار کرد: اسلامشهر از ظرفیتهای خوب اقتصادی از جمله مبل وچوب ، پوشاک و شهرک کفش با 800واحد تولیدی برخوردار است که در کنار دسترسی به بازار تهران موقعیت بسیار عالی دارد.

او در ادامه بیان کرد:دولت در بخش اشتغال روستاها نگاه ویژه دارد که با اختصاص یک و نیم میلیارد دلار به عنوان تسهیلات اشتغالزایی وایجاد 150000فرصت شغلی در بخش های کشاورزی، گردشگری و توسعه خدمات صنایع روستایی تحول خوبی را بوجود آورده است.

امید افزود:سهم اشتغال روستاییان در کشور بیست درصد افزایش یافته و ما نیاز به نیروهای با تجربه و تخصیلکرده هستیم و اکنون فرصت بهره مندی از امکانات اشتغالزایی در روستاها است که در موردی با اختصاص وام بوم گردی از دویست و پنجاه واحد روستایی به 2200واحد با تضمین اشتغال و فروش محصولات روستایی افزایش پیدا کرده و در این زمینه استان تهران پیشرو است.

او تصریح کرد:دولت تا پشت در کارگاه امکانات را در اختیار افراد و متقاضیان قرار می دهد و تأمین امکانات و برند سازی با تولید کننده است .

او تأکید کرد:بر راستای برگشت افراد به روستا و اشتغالزایی دولت بیست هزار میلیارد تومان از محل ارزش افزوده و با همکاری دهیاریها و شوراها که برخلاف شوراهای شهر که ناموفق و ناهماهنگ هستند وشورای روستا خوب عمل کرده ،تخصیص داد.

خبرنگار:ساسان حق شناس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار