برگزاری همایش هدایت تحصیلی در منطقه7

تهران ( پانا) - اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در همایش هدایت تحصیلی آموزش و پرورش منطقه 7گفت: هدایت تحصیلی یعنی شفاف سازی جریان یادگیری به سمت اولویت ها بر اساس دو مولفه ی مهم استعداد دانش آموز و نیازهای کشوراست.

کد مطلب: ۱۰۲۲۵۸۹
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری همایش هدایت تحصیلی در منطقه7

به گزارش کارشناسی اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش منطقه 7 شهر تهران، همایش هدایت تحصیلی با حضور اسفندیار چهاربند، پانته آ درّی معاون متوسطه اداره کل شهر تهران ، نادیا دواری، مدیر منطقه7, بهمن حق شناس، معاون متوسطه و حضور مدیران مدارس دولتی و غیر دولتی در هنرستان آزادی فلسطین برگزار شد.

در ابتدای جلسه نمایندگان مدیران ضمن خیر مقدم به چهاربند، به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پیرامون مفهوم هدایت تحصیلی در دوره های متوسطه نظری و فنی و حرفه ای پرداختند .

در ادامه چهاربند با بیان اینکه بحث یاددهی و یادگیری پیچیده ترین موضوعی است که در طول تاریخ به آن پرداخته شده است، گفت: همه ی دانش های و فناوری های به دست آمده ناشی از تعلیم وتربیت است. در تعلیم و تربیت باید مستعدترین و زبده ترین افراد به خدمت گرفته شوند. سخت ترین معیار باید برای تاسیس مدرسه و جذب نیروهایی باید باشد که در این حوزه فعالیت می کنند مسئولیت امانت سنگینی چون دانش آموزان به ما داده شده که باید منصفانه عملکرد خود را قضاوت کنیم.

هدایت تحصیلی و فرستادن بچه ها از پایه ی نهم به دور دوم متوسطه موضوع بحث ماست که البته براساس آیین نامه ها و دستورالعمل ها ، این فعالیت اجرایی و فرایند آن باید انجام شود. اما باید به برخی نکات مجریان این فرایند توجه و تأمل بیشتری داشته باشند.

فرایند هدایت تحصیلی پیامد اختلاف بین تقاضا و عرضه ای است که در انتخاب رشته پیش روی دانش آموزان است. سوالاتی باید دراین خصوص مطرح و بر اساس بررسی های به عمل آمده مثلاً طی 5 سال نتایج بررسی شود و این فرایند تصحیح و برای شکاف هایی که با اصل انتخاب و آزادی در تعلیم وتربیت در تضاد است چاره اندیشی شود. و بگوییم واکنش ما در برابر این شکاف و تحمیل چیست؟ اقدام ما برای رفع این نا بسامانی چیست؟

مهم ترین و زیر بنایی ترین واژه درحوزه ی تعلیم وتربیت و در مکانیسم هدایت تحصیلی، واژه ی استعداد است که به نظر می رسد در خصوص آن دچار ظلم شده ایم. ما برای مشروعیت بخشی به فرایند هدایت تحصیلی ادعای محور قرار دادن استعداد را داریم. ولی در واقع نسبت به آن بیگانه هستیم. مغزهای سالم بستر رشد استعداد هستند. مدرسه از طریق بکارگیری روش های شناختی باید کارکردهای مغز را در نظر داشته باشد و مغز سالم را قبل از تعلیم و تربیت ارزیابی وبررسی می کنیم. اختلالات ناشی از ناسالم بودن کارکرد مغز است که باید رفع شوند امروزه با استفاده از 4 فناوری جدید اختلالات کارکرد مغز برای ایجاد مغزهای سالم که منجر به سرمایه گذاری انسانی و متضمن تحقق جامعه ی سالم براساس تولید ثروت ملی و اقتصاد پایه دار است ، شناسایی و برطرف می شود . این ماموریت اصلی و اساسی نظام تعلیم و تربیت است که فعالیت های مرتبط با آن زیر ساخت توسعه کشور در آینده است.

کشورهای مختلف دنیا که منابع خاصی ندارند و برای اداره خود با چالش های زیادی روبرو هستند ، امروز به دنبال مغز سالم هستند، پروژه ملی آنها ، سرمایه گذاری روی منابع انسانی با محوریت کارکرد مغز سالم است که نوآوری و توسعه و استعدادهای حاصل مغز سالم توسعه پایدارو آینده کشورشان را تضمین می کند.

" پروژه تحقیقات مغز اروپا "مصوب سال 2018 پارلمان اروپا نیز برهمین این پایه است.

دنیا اجماع دارد بر این که توسعه پایدار و زندگی بهتر مردم در آینده و رشد نرخ اقتصادی بر اساس استعداد پروری است که پیامدکارکرد مغز سالم خواهد بود. چین پیشرفت های اخیرخود را مدیون " سرمایه گذاری شناختی بر روی مغز دانش آموزان و توانمندی شناختی " است . آنها مدیون توانمند سازی شناختی کودکان هستند چرا که بستر استعداد، شناسایی و هدایت استعداد پس از بررسی های شناختی و شناسایی اختلالات امکان پذیر است.

براستی ما کارکرد مغز دانش آموزان را در طول تحصیل مورد بررسی قرار می دهیم؟ تا اطمینان حاصل کنیم که مغز سالم دارد بسیاری از اختلالات ناشی از کارکرد نامناسب مغز است.

تعریف یادگیری تغییر تدریجی رفتار است این تغییر چه رابطه ای با استعداد دارد. استعداد را برای این می خواهیم که بدانیم دانش آموز در کدام زمینه برای پیشرفت و یادگیری مستعدتراست. بر اساس کدام مستندات ما به دانش آموز می گوییم این استعداد را دارد یا ندارد با کدام شناخت به این نتیجه رسیدیم .اگر قرار است استعدادها منشأ توسعه ی کشور باشند ،نباید از اختلالات غفلت کنیم.

کاش روی اکتشاف استعداد هابیش از این سرمایه گذاری کنیم. قوی شدن در همه ی حوزه ها بر اساس استعدادپروری است. و محصول استعداد است. سرمایه گذاری روی مغزها با این روندی که تا امروز داشته ایم ، هیچ نسبتی ندارد.

هدایت تحصیلی یعنی شفاف سازی جریان یادگیری به سمت اولویت ها بر اساس دو مولفه ی مهم استعداد دانش آموز و نیازهای کشور به طوری که توازن بین رشته ها با نیاز کشور برقرارگردد و توازن تا زمانی که ارتباط منطقی با نیازها وجود نداشته باشد، بی معناست.

یکی از مبتلا به های ما در هدایت تحصیلی ناشی از عملکرد غلط و سنتی و غیر علمی در آموزش عالی است . امروز در دنیا هدایت ها از دیپلم فاصله گرفته و به دوره دانشگاهی و 4 سال جلوتر برده شده است. به دو عنصر مهم استعداد ونیاز کشور و ارتباط میان این دو و اجتناب از هدر دادن سرمایه ها توجه منطقی و واقعی می شود .

در خصوص کلمه استعداد اول باید سراغ علوم شناختی رفت و نحوه عملکرد مغز بررسی شود مشکل بزرگ آموزش و پرورش ماتوسعه نیافتگی است .کلیه ی آموزش ها باید بر اساس شایستگی باید باشد که در سند تحول بر آن تاکید می شود .

کتاب های درسی ، روش های تدریس ،سنجش و ارزشیابی ، هدایت تحصیلی و ... بایددر جهت شایستگی که ترکیبی از دانش، مهارت، باورها و نگرش ها است، قرار بگیرد ما در تبیین فلسفه تعلیم و تربیت مشکلی نداریم و مبانی نظری خودمان را در چیستی و چرایی تعلیم و تربیت داریم اما در بحث چگونگی یعنی استفاده از ابزار و روش ها نباید خود را از دستاورد علمی جهانی بی نیاز بدانیم این هیچ منافاتی با مبانی و فلسفه تعلیم و تربیت ما ندارد.

فلسفه تعلیم و تربیت اختصاصی است ولی دستاوردها علمی حاصل دانش متراکم بشری و ابزارها وروش های موثر و اثبات شده است . باید فناوری های دنیا را بیاوریم عدم توسعه یافتگی ما مربوط به چگونگی است نه فلسفه تعلیم و تربیت باید در چگونه­گی سرمایه گذاری جدی کنیم چرا که روش ها و دستورالعمل ها به شدت وابسته به فناوری ها هستند.

برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، باید در حوزه چگونگی ها قدم برداریم و مدارس اثربخش داشته باشیم تا از تحقق هدایت تحصیلی اثر بخش در جهت پرورش استعدادهای دانش آموزان بر اساس کارکرد سالم مغز مطمئن شویم . روش های تربیت معلم، مدیر، روش تدریس و یادگیری بر اساس دستاوردهای علمی و فناوری های جدید بسیار مهم هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار