رئیس دانشگاه فرهنگیان: دو سوم معلمان تا سال ۱۴۰۴ بازنشسته خواهد شد

دعوت به عبور از یک بحران شده‌ایم، گذشته محمل تجربه و آینده محل رقابت و توسعه است و حال هم زمان عمل و نباید از آن غفلت کرد

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان در هشتمین گردهمایی کارشناسان هوشمندسازی  دانشگاه فرهنگیان، ضمن  تبریک دهه فجر در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تسلیت عروج جانسوز سردار حاج قاسم سلیمانی، با اشاره به تحولات در دهه‌های اخیر که زندگی را دستخوش دگرگونی کرده است، به بیان جایگاه آموزش‌های الکترونیکی و مزایا و معایب آن پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۲۲۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس دانشگاه فرهنگیان: دو سوم معلمان تا سال ۱۴۰۴ بازنشسته خواهد شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حسین خنیفر در این گردهمایی بر اهمیت تامل در لزوم یا غیرضروری بودن ورود آموزش‌های الکترونیکی به ویژه در عرصه تربیت معلم تاکید کرد و خطاب به کارشناسان به عنوان کسانی که مستقیم با این حوزه مواجه هستند گفت: «شما به عنوان متخصصین این بخش باید تامل کنید و به این نکته بپردازید که آیا این آموزش‌ها خوب هستند یا خیر و صحیح یا نادرست است؟ لازم و یا غیرضرور است؟ می‌تواند عام شود یا خاص بماند؟ و تجارب دنیا در این عرصه چه می‌گوید به ویژه در زمینه تربیتِ معلم آیا این آموزش‌ها آسیب‌زا است یا خیر؟ و موارد نیاز به توجه، پیشنهادات یا در صورت لازم اصلاحات را برای ارتقای این بخش ارائه دهید.»

رئیس دانشگاه فرهنگیان نهاد آموزش را اولین نهادی برشمرد که پس از سال ۱۹۷۰ و ورود به پارادایم جدید عصر اطلاعات دستخوش تغییراتی اساسی شد. او افزود: «عصر جدید عصر ظهور رقبای آموزشی، عبور از دنیای خطی به دو فضایی، از دنیای دانش به دیتا و از فضیلت به تخصص است. عصر آموزش‌های از راه دور و جهش‌های لحظه‌ای. در عصر جدید ظرفیت مغزی دانش‌آموزان و دانشجویان ما رشد طولی کرده است. اکنون مرزهای دانش نسبت به نسل در حال جابه‌جایی است، مدارس و دانشگاه‌های بی‌مکان و بی‌زمان و دسترسی به اساتید خبره، امکان رخ دادن آموزش در همه جا را از ویژگی‌های دنیای کنونی کرده است.»

خنیفر به ورود کامپیوتر و فضای مجازی به حیات بشر و پیشینه تغییرات و تحولات در این عرصه و اثر آن بر آموزش و پدید آمدن موج‌های آموزشی در دوره‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «اکنون مواجه با آموزش‌های الکترونیکی دارای دو دیدگاه موافق و مخالف است؛ موافقان آموزش الکترونیک که مدیریت سبز، کاهش انرژی و کاهش هزینه‌ها، عدالت آموزشی و تکرارپذیری آموزش را از ویژگی‌های آن می‌دانند بر ورود بر این عرصه تاکید می‌کنند. حال اگر بخواهیم طبق آنچه وزارت علوم اعلام کرده و ۱۰ درصد دروس الکترونیکی شوند نقد کنیم که آسیب‌های آن برای تربیت معلم چه می‌تواند باشد، مناسب است یا خیر چه نواقصی دارد نیاز به اصلاح دارد؟.»

رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه ایراد اصلی یادگیری‌های الکترونیکی را عدم ارتباط دانشجو با این شیوه از آموزش و عدم تسلط بر کاربری آن برشمرد و بر ضرورت برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، فرهنگ‌سازی برای ورود آی‌تی، ارتقای آموزش‌های الکترونیکی، مقایسه با دنیا به ویژه در عرصه تربیتِ معلم و برگزاری کارگاه برای دانشجویان و انتقال تجارب و مهارت‌ها به آنان تاکید کرد.

او با بیان اینکه اگر معلم شایسته تربیت شود نفت حذف و عادت خام‌خواری تمام می‌شود و روحیه خوداشتغالی و رونق تجارت و اقتصاد ایجاد می‌شود، با طرح این سوال که چگونه این معلم شایسته باید تربیت شود، افزود: «توجیه و نقد آموزش‌های الکترونیکی، ایجاد زمینه برای شناخت و آگاهی افراد در این خصوص، بررسی آسیب‌ها آن برای تربیتِ معلم و رفع موانع و ایرادها از سوی کارشناسان هوشمندسازی راهگشا خواهد بود و در پیرامون آن درنگ و تامل لازم است.»

حسین خنیفر همچنین بر ارتباط قوی استان‌ها با ستاد و ارائه نظرات و بیان مسائل تاکید کرد. او همچنین با بیان اینکه دو سوم معلمان تا سال ۱۴۰۴ بازنشسته خواهد شد، گفت: «ما دعوت به عبور از یک بحران شده‌ایم، موانع بسیار هجمه‌ها و نقدها بسیار است ولی باید با تمام این وجود تلاش کنیم و ناامید نشویم و باید با کمک یکدیگر این دوره‌ها را که دوره بحرانی است، پشت سر بگذاریم. گذشته محمل تجربه و آینده محل رقابت و توسعه است و حال هم زمان عمل و نباید از آن غفلت کرد.»

در این گردهمایی همچنین با اهدای لوح تقدیر از سوی رئیس دانشگاه فرهنگیان از کارشناسان نمونه هوشمندسازی در پردیس‌ها و مراکز، مدیر پردیس استانی برای همراهی و نگاه مثبت به آی‌تی و کارشناسان سازمان مرکزی برای راه‌اندازی و پشتیبانی سامانه‌های مختلف قدردانی شد.

تکریم یکی از همکاران دانشگاه فرهنگیان در حوزه هوشمند‌سازی که به افتخار بازنشستگی نائل آمده بود از دیگر برنامه‌های این گردهمایی بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار