حاج علی اکبری: کتاب «آن مرد با باران می آید» خانواده‌محور، مدرسه‌محور و مسجدمحور است

تهران (پانا) - سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی همراه با انتشار تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «آن مرد با باران می آید» صبح امروز در فرهنگسرای اندیشه با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاجی علی اکبری، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، وجیهه سامانی، نویسنده کتاب و اسماعیل بحری زاده، قایم مقام وزیر در سازمان دانش آموزی کشور و اهالی ادبیات انقلاب اسلامی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۲۱۵۴
لینک کوتاه کپی شد
حاج علی اکبری: کتاب «آن مرد با باران می آید» خانواده‌محور، مدرسه‌محور و مسجدمحور  است

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری امام جمعه موقت تهران در این مراسم ضمن تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: فجر امسال با یاد یکی از فجرآفرینان حال و هوای خاصی دارد. دعا می‌کنیم خداوند لحظه به لحظه بر درجات حاج قاسم بیفزاید.

وی با اشاره به اینکه این کتاب برای نوجوانان بسیار حائز اهمیت است اظهار داشت: حضور نوجوانان، جوان‌ها در این جلسه‌ حال و هوای خاصی به آن بخشیده است چراکه مخاطبان اصلی برنامه امروز نوجوانان هستند و ما امروز گزارشی از دوران نوجوانی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این کتاب مشاهده می‌کنیم و از مصادیق ایام‌الله همین جلسه است، بنابراین آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مغتنم می‌دانم.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه این کتاب با سبکی روان به ارائه دلنشین و شیوا پرداخته است، گفت: از خانم سامانی شخصاً تشکر می‌کنم به اعتبار اینکه مطالعه اثر ایشان ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حال و هوای دوران مدرسه خودمان برد. این کتاب حکایت و قصه واقعی از زندگی نسل ما از سال‌های ۵۶ و ۵۷ است و به درستی توانسته حال و هوای انقلاب اسلامی، جلسات مخفیانه، شور و شوق تعطیلی مدارس، دلشوره‌های مادرها و پدرها و جنگ و گریز کوچه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به یاد آورد. آن روزها به نظر می‌رسد نسل ما زود بزرگ می‌شد و نویسنده به خوبی در کتاب خود این مسأله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه کرده است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبری گفت: سعادت‌مندی نسل ما این بود بیداری ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تماشا می‌کرد و خودش نیز سهمی در میان دیدارکنندگان داشت.

این مقام مسؤول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حال و هوای انقلاب دوباره برای ما زنده شد چراکه ما یک عشق بزرگ با شخصیتی به نام امام داشتیم که نسل ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تسخیر کرده بود، گفت: باز هم باید از خانم سامانی تقدیر کنم چراکه سراغ موضوعی رفته که کمتر مورد توجه بوده و به آن پرداخته نشده است که همان نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در انقلاب اسلامی است، اما او این خدمت بزرگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام داد و سراغ نقش‌آفرینی دانش‌آموزان و برجسته‌سازی این نقش رفته است.

امام جمعه موقت تهران همچنین با بیان اینکه جریان دانش‌آموزی از دهه ۲۰ نمایان شد اضافه کرد: این جریان در دهه ۲۰ با نواب صفوی نمایان شد، اما می‌توانیم آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دهه ۳۰ و ۴۰ با تحولات نهضت بیداری اسلامی دنبال کنید تا در دهه ۵۰ که به اوج خود رسید.

وی ادامه داد: پس از ۱۷ شهریور فضای سنگینی بر جامعه ما حاکم شد و حدود ۲ هفته‌ای حالت رکود در فضای انقلاب بود تا در نهایت مدارس باز شد و دوباره حضور جریان دانش‌آموزی، انقلاب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حرکتی مضاعف بخشید. درواقع هر کجا که دبیرستانی‌ها به میدان آمدند کار متفاوت شد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در خاطرم هست ما دبیرستانی‌ها وارد خیابان می‌شدیم و مردم نیز به ما ملحق می‌شدند، توضیح داد: ما شعار می‌دادیم «مردم به ما ملحق شوید، شهید راه حق شوید» و پس از این شعار وقتی پدرها و مادرها می‌دیدند فرزندانشان در میانه میدان هستند، آنها هم به بچه‌ها ملحق می‌شدند. در کتاب هم ابتدا شخصیت بهزاد وارد میدان می‌شود و بعد پدر و مادرش وارد صحنه شده و این جریان قابل مشاهده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های این اثر اشاره کرد و با بیان اینکه واقعاً کتاب خوب و خواندنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مقابلمان دارید، گفت: آن مرد با باران می‌آید، واقعا کتاب خوبی است؛ چراکه ویژگی داستان به لحاظ رعایت اختصار در فصل‌های آن رعایت شده است، پردازش شخصیت‌ها خصوصاً شخصیت بهزاد که اصلی است، به درستی صورت گرفته، با قلم روان نویسنده، روایتگری همراه با مطالعه از پیش داشته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه کرده و سعی شده موضوعات واقعی انقلاب از قلم نیفتد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبری گفت: این رمان بسیار جذاب، خوب و به اندازه نوشته شده، به علاوه آن میناکاری‌ها و زیبایی‌هایی در حوادث و شخصیت‌ها رعایت شده که مجموعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواندنی‌تر کرده است. خوشبختانه این کتاب نه مقدمه و نه فهرست دارد و با این تدبیر دست خیال خواننده باز گذاشته شده تا با جریان همراه باشد. این کتاب کاملا خانواده‌محور، مدرسه‌محور و مسجدمحور نوشته شده است و توانسته به درستی کنار هم بودن جریان دانش‌آموزی و دانشجویی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه دهد.

این مقام مسؤول به طلایه‌داری روحانیت و انعکاس جریان محرم در این رمان اشاره کرد و ابراز داشت: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نکته دیگر که باید درباره این اثر مطرح شود، این است که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شیطنت‌ها و شلوغ‌بازی‌ها و سربه‌هوایی‌های نوجوانان خوب توانسته به مخاطب منعکس شود و فضای داستان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دلنشین‌تر کرده است و نشان می‌دهد این اثر که جوان‌ها موتور پیشران انقلاب بودند و دیگران نیز با آنها همراه شده‌اند.

وی به بخش‌هایی از متن کتاب اشاره کرد و توضیح داد: حکایت از راه رسیدن نسل متفاوت در واقع همان سربازان نوزادی که در گهواره‌ها هستند در کتاب به خوبی آمده، پرداخت به نقش زنان در این اثر به عنوان جریان حمایت‌گر مورد توجه بوده است و نقش خواهر (بهناز) به خوبی نشان داده شده که حمایت‌گر است و خودش نیز به عنوان دختر دانش‌آموز فعال انقلابی است. این قصه حول محور خانواده می‌چرخد و نقش صیانت‌گر پدر، نقش حمایت‌گر مادر، نقش پرستاری خواهر و دلسوزی برادر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی به مخاطب منعکس می‌کند؛ چراکه ما به اینها نیازمندیم و علت آن هم این است که انقلاب ما، خانواده‌بنیان و مسجدمحور بود.

امام جمعه موقت تهران در پایان سخنان خود رمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسیار برجسته دانست و گفت: مثل همیشه ما سپاسگزار رهبر عزیزمان هستیم که با گوهرشناسی و عنایت تربیتی که دارند چنین گوهرهایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کشف می‌کنند و به جامعه معرفی می‌نمایند. این برای ما افتخار و مسؤولیت‌آفرین است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار