اردبیل در توسعه واحد‌های گلخانه‌ای در کشور موفق عمل کرده است

اردبیل (پانا) - معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: استان اردبیل در توسعه واحد‌های گلخانه‌ای در سطح کشور بسیار موفق عمل کرده است.

کد مطلب: ۱۰۲۲۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
اردبیل در توسعه واحد‌های گلخانه‌ای در کشور موفق عمل کرده است

محمد علی طهماسبی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در جلسه کارگروه استانی تولید محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی گفت: قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی میزان تولید کل محصولات کشاورزی فقط ۳۶ میلیون تن بود در حالیکه این میزان در حال حاضر بیش از ۱۲۸ میلیون تن می‌باشد.

او افزود: در حال حاضر فقط در بخش کشاورزی قبل از انقلاب ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات سردرختی تولید در حالی که این میزان در حال حاضر بیش از ۲۳ میلیون تن می‌باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی بیان کرد: در زمینه تولید شیر نیز به خواست خداوند سال گذشته بیش از ۱۰ و نیم میلیون تن شیر تولید و روانه بازار مصرف شد.

طهماسبی افزود: یکی از مهمترین فاکتور‌هایی که در توسعه واحد‌های گلخانه‌ای بسیار حائز اهمیت است آب مورد نیاز برای واحد‌های گلخانه‌ای است. باید مدلی از آبیاری در واحد‌های گلخانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد که با آبچرخانی بتوانیم به میزان بیش از ۵۰ درصد مصرف آب صرفه جویی کنیم به عبارت دیگر با رعایت اصل بهره وری بتوانیم ۵۰ درصد آب را بازیافت نائیم تا حداکثر راندمان را باحداقل آب مصرفی داشته باشیم.

او با نگاه تخصصی به اصل استفاده بهینه از مصرف آب در واحد‌های گلخانه‌ای افزود: در سیستم آبچرخانی فقط تعرق در گیاه وجود دارد در واحد‌های گلخانه‌ای مقوله‌ای بنام تبخیر اصلا وجود خارجی ندارد به همین دلیل هم هست که در این واحد‌ها همه چیز منجمله آب تحت کنترل است و اساسا می‌توان گفت که هدف از احداث واحد‌های گلخانه‌ای صرفه جویی در آب مصرفی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: میزان تولید محصولات گلخانه‌ای ۱۰ برابر فضای باز است کشاورزی در گلخانه‌ها نسبت به کشاورزی در فضای آزاد و در زمین‌های کشاورزی دارای دردسر و مشکلات کمتری است؛ به علاوه بازده زمانی برای به ثمر نشستن و برداشت محصولات نیز نسبت به کشاورزی سنتی، کوتاه‌تر است، بنابراین با در نظر گرفتن این موارد می‌توان به این نتیجه رسید که کشاورزی گلخانه‌ای می‌تواند سودآوری بیشتری داشته باشد و می‌توان گفت که سود گلخانه گاهی ده‌ها برابر از کشاورزی معمولی است.

طهماسبی بیان کرد: برای تولید و پرورش تجاری گیاهان و میوه جات با کیفیت بالا و در تمام طول سال باید شرایط محیطی مطلوب به همراه کنترل عوامل خسارت زا نظیر باد، طوفان‌های ویرانگر، سرما و یخبندان و … در نظر گرفت که با رعایت و مدیریت آن‌ها می‌توان به محصول مرغوب و به تبع آن سودآوری مد نظر رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار