«کروناویروس» کم‌خطرتر از آنفولانزاست

تهران (پانا) - یک متخصص ویروس شناسی با تشریح نوع و چگونگی «کروناویروس»، گفت کروناویروس از ویروس آنفولانزا بسیار کم‌خطرتر است و درصد مرگ و میر این ویروس هم بسیار کمتر است؛ پس مردم نباید تا این حد نگرانی داشته باشند.

کد مطلب: ۱۰۲۲۰۴۳
لینک کوتاه کپی شد
«کروناویروس» کم‌خطرتر از آنفولانزاست

دکتر طلعت مختاری آزاد ، استاد گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به کروناویروس جدید و با بیان اینکه ۷۰ درصد ویروس‌های نوپدید از حیوانات به انسان‌ها منتقل می شوند، گفت: کرونا به معنای تاج است و کرونا ویروس‌ها زیر میکروسکوپ به برگ شباهت دارند و به خاطر شباهت به تاج یونانی با این نام شناسایی و معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به نوع این ویروس، با بیان اینکه ویروس جدید کرونا به لحاظ ژنومی ۹۶ درصد شبیه به خفاش است، افزود: کرونا ویروس ۲۰۱۹، اندازه بسیار بزرگی دارد و ۸۰ درصد به ویروس سارس شباهت دارد.

ماهیت ساختاری کروناویروس

مختاری‌آزاد با بیان اینکه کروناویروس بین انسان و حیوان مشترک بوده و ماهیت ساختاری آن به گونه‌ای است که می‌تواند با تغییراتی همراه باشد، گفت: کروناویروس یک بیماری جدید و ناشناخته است که می‌تواند خطرناک باشد، ولی پس از شناسایی اطلاعات و جزییات این بیماری، ترس ناشی از آن هم کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه کروناویروس یک ویروس تنفسی بوده و به سرعت منتقل می شود، گفت: این مساله نشان دهنده آن است که کروناویروس قسمت فوقانی دستگاه تنفسی را نیز درگیر کرده و مانند سایر ویروس‌های تنفسی منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه کروناویروس از ویروس آنفولانزایی که پشت سر گذاشتیم بسیار کم‌خطرتر است، اظهار کرد: درصد مرگ و میر این ویروس هم بسیار کمتر است پس مردم نباید تا این حد وحشت‌زده باشند.

اعلام هشدار جهانی در رابطه با کروناویروس طبیعی است

وی با بیان اینکه اعلام هشدار و اخطارهای جهانی در رابطه با این ویروس طبیعی است، گفت: سرعت انتقال این ویروس بسیار بالاست و این اخطارها برای در نظرگرفتن تمیهدات لازم در کشورهای مختلف برای جلوگیری از انتشار بیماری است.

وی با بیان اینکه سیستم‌های مراقبتی در رابطه با این ویروس نوپدید به مرور تغییر پیدا می کند، تصریح کرد: با این حال سازمان بهداشت جهانی هنوز در رابطه با جابجایی‌های هوایی ممنوعیتی اعلام نکرده، ولی برخی کشورها همچون امریکا قوانین هوایی خود را اعمال می کنند.

بیماری‌های تنفسی را نمی‌توان کنترل کرد

مختاری‌آزاد با تاکید بر اینکه بیماری‌های تنفسی را نمی‌توان کنترل کرد، گفت: بخصوص در رابطه با این بیماری در حال حاضر نمی توان قطعا اعلام کرد که افراد زیر ۱۰ و یا حتی ۴۰ سال که تا کنون کمتر مبتلا شده‌اند، قطعا به این بیماری مبتلا نمی‌شوند، چراکه این ویروس بعضا بدون علامت بوده و مانند سایر ویروس‌ها همچون سرخک به این گونه نیست که در تمام مبتلایان با علایم بالینی ظاهر شود.

آمار کشندگی کروناویروس می‌تواند زیر یک درصد باشد

وی با اشاره به اعلام آمار کشندگی ۲ درصدی در رابطه با کرونا ویروس، گفت: این آمار با در نظرگرفتن افراد سن بالا و دارای بیماری‌های زمینه‌ای که در مراکز درمانی بستری شده‌اند، اعلام شده، ولی اگر همه افراد دارای علایم بالینی و یا بدون علامت را در نظر بگیریم، شاید این درصد کشندگی به زیر یک درصد برسد.

آیا زیر ۱۰ ساله‌ها مبتلا نمی‌شوند؟

وی با اشاره به اعلام مطالبی همچون عدم ابتلای زیر ۱۰ ساله ها به کروناویروس، اظهار کرد: بنده به عنوان یک ویروس شناس نمی‌ توانم با قطعیت این مساله را تایید کنم، چراکه امکان دارد این افراد مبتلا شده ولی بدون علامت باشند. به عنوان نمونه در بیماری فلج اطفال شاید ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر مبتلا شوند، ولی از این تعداد تنها یک نفر فلج شود. این به معنای عدم ابتلای دیگران نیست، بلکه به این معناست که سایرین هم مبتلا شده‌اند ولی بدون علائم بالینی. به عبارت دیگر کم داریم بیماری‌هایی مثل سرخک که تمام مبتلایان علایم بالینی داشته باشند.

این متخصص ویروس شناس همچنین با اشاره به گیرنده‌ها در کرونا ویروس، اظهار کرد: در حال حاضر گیرنده‌ها در دستگاه تنفسی و گوارشی است؛ به این معنا که فعلا بیماری به این دو بخش محدود بوده و به سایر نقاط بدن منتقل نمی‌شود.

مهمترین راه‌های جلوگیری از انتقال کروناویروس جدید

وی شست‌وشوی مکرر دست‌ها، ضدعفونی کردن سطوح و وسایل آلوده با استفاده از الکل ۷۰ درصد، وایتکس خانگی و استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه را مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از انتقال کروناویروس جدید عنوان کرد.

شهروندان به چه شرطی ماسک بزنند؟

به گزارش نمایندگی علوم پزشکی شهید بهشتی، مسوول آزمایشگاه ملی آنفولانزا در خاتمه استفاده از ماسک‌های جراحی را برای کادر درمان توصیه کرد و گفت: استفاده از ماسک برای شهروندان در صورت عدم رعایت نکاتی همچون مدیریت پسماند، تعویض به موقع و حفظ بهداشت، نه تنها کمک‌کننده نیست، بلکه ممکن است خود عامل انتقال بیماری باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار