در مراسم رونمایی از پوستر چهارمین دوره اکسپو تبریز؛

محمد پور: حضور ۱۴۲ هنرمند با ۲۳۱ اثر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: در اکسپو سه دوره قبل، ۲۱۰ نفر با 80 اثر و با فروش۱۸۰ اثرحضور داشتند. امسال ۱۴۲ هنرمند با ۲۳۱ اثر در رشته‌های نقاشی، عکس، مجسمه، خط نقاشی و خوشنویسی شرکت کرده اند.

کد مطلب: ۱۰۲۲۰۰۸
لینک کوتاه کپی شد
محمد پور: حضور ۱۴۲ هنرمند با ۲۳۱  اثر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در مراسم رونمایی از پوستر چهارمین دوره اکسپو تبریز،گفت: در سه دوره گذشته تعداد کل هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه، 205 نفر با فروش حدود ۸۰ اثر بود، در حالی که در دوره فعلی ۱۴۲ هنرمند از سراسر کشور با ۲۳۱ اثر در رشته‌های "نقاشی، عکس، مجسمه، خط نقاشی و خوشنویسی" شرکت کرده اند که در نوع خود رخداد نویی در کشور است.

وی افزود:این اکسپو نسبت به دوره های گذشته از رشد کمی و کیفی بیشتری برخورداراست. در اکسپو درسه دوره قبل با ۲۱۰ نفر با فروش۱۸۰ اثرحضور داشت.امسال ۱۴۲ هنرمند با ۲۳۱ اثر در رشته‌های نقاشی، عکس، مجسمه، خط نقاشی و خوشنویسی شرکت کرده اند.

محمد پور خاطر نشان کرد: همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه وظیفه صیانت از میراث فرهنگی را دارند و به عنوان یک دستاورد فرهنگی و تاریخی همه وظیفه داریم که هویت فرهنگی استانمان را حفظ کنیم.

وی افزود: کتابخانه ملی تبریز نیز از این میراث هاست که باید آنرا حفظ کنیم، چرا که پس از زحمات فراوان این کتابخانه در فهرست آثار ملی ثبت شده و حذف این مجموعه از این محل، مساوی با حذف آن از فهرست آثار ملی کشور است؛ کتابخانه ملی در سال ۱۳۳۵ تاسیس شد و این مجموعه در سال ۱۳۴۴ نیز به عنوان کتابخانه دوستدار کتاب در یونسکو به ثبت رسیده است. ادعای مالکیت در رابطه با این مجموعه نکرده‌ایم، هرچند لازم بود که مالکیت آن نیز به تدریج منتقل شود. ۷۰ هزار کتاب مرجع در این کتابخانه در حال استفاده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی خازر نشان کرد: کتابخانه ملی در هر کشوری فقط یک مجموعه می‌تواند باشد، از این رو نام کتابخانه را به "برادران نخجوانی" تغییر داده و به خاطر کاربردهایی که داشت، نام این مجموعه را در سال 85 تحت عنوان "خانه هنر تبریز" معرفی کردیم؛ در این مجموعه هویت کتابخانه ملی حفظ شد و هنوزهم هیات امنای کتابخانه ملی تبریز حی و حاضر بوده و هر ماه جلسه برگزار می‌کنند. همچنین با پیگیری‌های انجام شده پنجمین موزه کاریکاتور بزرگ دنیا نیز در سال 85 و همچنین موزه بهتونی نیز در این مجموعه افتتاح شد.

وی گفت: در رابطه با این مجموعه هرگز ادعای مالکیت نکرده‌ایم و به حکم دستگاه قضایی نیز در این رابطه تمکین می‌کنیم؛ اما کتابخانه ملی تبریز با آثار کم نظیر در سال 63 به این مجموعه منتقل شده و هویت خود را در این مجموعه حفظ کرده است. به عنوان فردی قانونمند، به حکم قانونی تمکین می‌کنم، اما این روند خارج از چارچوب‌های قانونی صورت گرفت، چراکه طبق ابلاغیه‌های معاون اول رییس جمهور وقت، دستگاه‌های اجرایی باید در هیات حل اختلاف استانداری مسائل خود را حل کنند؛ در این رابطه سه بار جلسه هیات حل اختلاف برگزار شده و بر حفظ هویت این مجموعه تحت نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکید شد. از این رو معتقدم که بعد از سه دوره جلسه هیات حل اختلاف، رجوع به دستگاه قضایی کاری غیرمدبرانه بود.

محمد پور افزود: علی‌رغم بی‌مهری‌ها حکم قضایی اتفاق افتاده و ما نیز تمکین می‌کنیم؛ اما توصیه و پیشنهاد می‌کنم که شورای اسلامی شهر تبریز که سابقه تصمیمات فرهنگی بسیاری دارد، اجازه دهد تا این مجموعه با همان هویت، فعالیت‌های خود را ادامه دهد. به حکم قضایی نیز نهایت احترام را قائلیم و دستگاه قضا نیز همواره از حوزه فرهنگ و هنر دفاع کرده است.

وی برگزاری این نمایشگاه را در راستای توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و همچنین کسب و کارهای فرهنگی عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه قدم بسیار مثبتی است.پیوست فرهنگی همه اتفاقاتی که در سطح استان در تمامی بخش‌ها می‌افتد را با جدیت دنبال می کنیم و خوشبختانه همه مجموعه‌های دولتی و خصوصی منابعی را در مجموعه خود به امو فرهنگی اختصاص می‌دهند و امروز اهتمام به فعالیت‌های فرهنگی و هنری دیده می‌شود.

وی در پایان افزود: سرانه فرهنگی و هنری استان در حوزه فضاهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دو سانتی متر است و در این خصوص با استاندارد جهانی فاصله بسیاری داریم، افزود: طی ۴۰ سال اخیر 70 الی 80 هزار مربع در حوزه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فضای فرهنگی ایجاد شده است؛ در این خصوص باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی هم استفاده شود.

قایم مقام معاون فرهنگی شهردار تبریز نیز در این نشست، اظهار کرد: مالکیت محل "خانه هنر تبریز" متعلق به شهرداری تبریز بوده و این نهاد نیز وظیفه تعیین تکلیف اماکن خود را دارد؛ از زمانی که شهرداری‌ها از نهادی خدماتی به نهادی اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده‌اند، دوشادوش سایر نهادهای متولی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیز انجام داده و در حقیقت کمک حال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

منصور برادران در ادامه افزود: معاونت فرهنگی شهردایر تبریز نیز پشنهاد می‌کند که "خانه هنر تبریز" در هر شرایطی کاربری فرهنگی و هنری داشته باشد؛ چنانچه که جمعی از اعضای شورا نیز در این خصصو عکس العمل نشان داده و در مقابل اینکه این محل یمس اختمان اداری شود، مقاومت کردند؛ ما نیز خواستاریک که این مکان در کاربری فرهنگی و هنری باقی بماند.

مدیرعامل مجموعه لاله پارک نیز در این نشست با بیان این‌که "اکسپوی آثار هنری" فرصتی برای نمایش خلاقیت‌های هنرمندان است، افزود: از فعالیت‌های فرهنگی و به ویژه اکسپوی هنری تبریز، حمایت می‌کنیم.

حسین جداری در ادامه به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مجموعه لاله پارک اشاره کرد و افزود: مجموعه لاله پارک در کنار فعالیت‌ها اقتصادی، مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی را نیز پیگیری کرده و توانسته گام‌های خوبی در این حوزه بر دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مجموعه لاله پارک، اظهار کرد: مجموعه لاله پارک تبریز به حوزه‌های ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و همچنین امور خیریه توجه داشته که حمایت از مرکز ماده 16 تبریز، اختصاص 14 روز فروش بلیت سینما برای زلزله زدگان استان، حمایت از رویداد ۹:۳۳ دقیقه در حوزه فناوری اطلاعات، حمایت مستمر از تور دوچرخه سواری اذربایجان از سال ۹۲، مسابقات شطرنج جام رمضان و... نمونه ای از این فعالیت‌هاست.

وی با بیان این‌که در مجموع برای چهار سالن سینمایی در مجموعه لاله پارک، 10 میلیارد تومان هزینه کرده است، افزود: خوشبخانه مجموعه لاله پارک به عنوان مرکز برتر کشوری توانسته مسئولیت‌های اجتماعی را نیز پیگیری کند.

دبیر چهارمین دوره آرت اکسپو تبریز نیز در این نشست اظهار کرد: تلاش ما در راستای تداوم اکسپوی تبریز بوده و در این دوره نیز نمایشگاه را بصورت سراسری با مشارکت ۹ گالری برگزار می‌کنیم؛ در برنامه داریم تا در دوره‌های بعدی، گالری‌های تهران را نیز در این نمایشگاه مشارکت دهیم، چراکه خرید و فروش آثار هنری متمرکز در تهران است.

محمد محمودی با تاکید بر این‌که بصورت حرفه‌ای تر فعالیت‌های خود را ادامه خواهیم داد تا تا سال‌های آینده بتوانیم "حراج هنری تبریز" را هم راه اندازی کنیم، افزود: این نمایشگاه طی چهار دوره، با رشد کمی و کیفی خوبی روبه رو بوده است.

بر اساس این گزارش، چهارمین دوره فروش آثار هنری(آرت اکسپو تبریز) به صورت ملی از 24 تا 28 بهمن ماه در محل هتل لاله پارک برگزار شده و 231 اثر هنری در قالب این نمایشگاه در معرض فروش قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار