رئیس دانشکده علوم پایه ‌دانشگاه تربیت‌دبیرشهید‌رجایی:کاوشگری مبنایی برای تفکر در آموزش اثربخش علوم پایه است

قرچک (پانا) - نمایشگاه تجارب یادگیری در کاوشگری دانش آموزان شهرستان قرچک با حضور رئیس دانشکده علوم پایه ‌دانشگاه تربیت‌دبیرشهید‌رجایی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۱۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس دانشکده علوم پایه ‌دانشگاه تربیت‌دبیرشهید‌رجایی:کاوشگری مبنایی برای تفکر در آموزش اثربخش علوم پایه است

در حاشیه این نمایشگاه ،میرزایی رئیس دانشکده علوم پایه ‌دانشگاه تربیت‌دبیرشهید‌رجایی در سخنانی بیان کرد: توجه به علوم پایه زیربنای پیشرفت درهرجامعه درمسیرتوسعه همه جانبه می باشدو آموزش علوم پایه در آموزش و پرورش از دوره ابتدایی شروع و تا پایان دوره دوم متوسطه ادامه می یابد و در صورتی که مفاهیم ارائه شده در علوم پایه توسط فراگیران به صورت عمیق فهمیده شده و یادگیری معنی دار در این مفاهیم رخ دهد ، می تواند زیربنای فکری خوبی را برای تحصیل در دانشگاه در رشته های مختلف فراهم نماید.

وی در ادامه افزود:ایجاد علاقه به یادگیری علوم پایه، با فراهم کردن نقش این علوم در فناوری و حضور آن در جامعه می تواند در دانش آموزان رخ دهد و کاوشگری مبنایی برای تفکر در آموزش اثربخش علوم پایه است که می تواند با فراهم کردن فضای نقد و اندیشه در فهم مفاهیم علوم پایه، یادگیری اثربخش در مفاهیم ارائه شده را با مشارکت خود دانش آموزان در فرآیند یادگیری فراهم نماید.

میرزایی عنوان کرد:علوم تجربی با تمرکز بر روش علمی و توجه به عینی سازی در فرآیند یادگیری، می تواند برای فراگیران ملموس شده و خود به ایجاد دانش در ارتباط با مفاهیم علمی اقدام نمایندو ارتباط مفاهیم با فناوری می تواند به ایجاد علاقه فراگیران در کاربست دانش یادگرفته در محیط جامعه به منظور رفع نیاز و فراهم کردن آسایش و رفاه انسان کمک نمایدو برای نیل به این منظور دانش‌آموزان ریاضیات و اصول مهندسی را در ایجاد تجربه یادگیری به کار می گیرند.

وی تصریح کرد:نمایشگاه تجارب یادگیری در کاوشگری، فضایی را برای ارائه رویدادهای آموزش مبتنی بر کاوشگری توسط دانش‌آموزان با استفاده از ابزار و امکانات ساده و در دسترس فراهم می کند که در طی آن دانش‌آموزان ضمن ارائه اثر خود به بحث و گفتگو با همسالان و معلمین در ارتباط با مفهوم ارائه شده در بستر یک فناوری می پردازند، که می تواند در روشن کردن نکات تاریک ذهن در ارتباط با مفاهیم آموخته شده کمک کرده و نسبت به ارائه راهکار جدید در کاربست مفهوم یادگرفته در نیل به فناوری جدید کمک نماید.

رئیس دانشکده علوم پایه ‌دانشگاه تربیت‌دبیرشهید‌رجایی افزود:در این نمایشگاه دانش آموزان با تجارب یکدیگر آشنا شده و ضمن ایجاد نگرش مطلوب به علوم پایه در آنان، امکان پرورش خلاقیت نیز رخ می دهد. با این حال آشنایی معلمان با کاوشگری و کاربست آن در یادگیری علوم پایه، گام اولی است که بایستی در مسیر کیفی بخشی آموزش علوم پایه رخ داده تا آنان بتوانند دانش‌آموزان را در این مسیر راهنمایی کرده و دانشمندان آینده را پرورش دهند.

وی تأکید کرد:توجه به آموزش معلمان علوم پایه در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از سال های قبل شروع شده و نمایشگاه های تجارب یادگیری در کاوشگری در یک ساختار پیوسته در تعامل با دانشکده علوم پایه این دانشگاه می تواند فضای خوبی را برای اشتراک اندیشه و پرورش خلاقیت و ایجاد شور، شوق و نشاط علمی در یادگیری علوم پایه فراهم نماید.

میرزایی بیان کرد:در این راستا اولین نمایشگاه که در آن تجارب یادگیری دانش آموزان ارائه شده ، بعد از برگزاری نمایشگاه تجارب یادگیری در دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، در شهرستان قرچک و در دبیرستان عرفان با فعالیت خوب معلم این دبیرستان خانم شهبازلو که از دانشجویان کارشناسی ارشدآموزش شیمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است برگزار گردیدو این فرایند می تواند در آینده درآموزش و پرورش ادامه یابد.

در ادامه مراسم از دانش‌آموزان برتر و فعال در نمایشگاه تجلیل بعمل آمد.

خبرنگار: زهرا اسماعیلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار