شهری که با "سیمان" رسماً ورزشی و با "گهر" بین‌المللی شد

لرستان(پانا) - دورود یکی از ۱۱ شهرستان استان لرستان بوده که در شرق این استان واقع شده است. دورود همواره در ورزش، یکی از شهرستان‌های موفق لرستان بوده و رسماً از حدود ۶۰ سال پیش به واسطه کارخانه سیمان فعالیت‌های ورزشی در پایتخت طبیعت ایران آغاز شد.

کد مطلب: ۱۰۲۱۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
شهری که با "سیمان" رسماً ورزشی و با "گهر" بین‌المللی شد

سال‌ها قبل تیم‌هایی از این شهرستان با نام کارخانه سیمان دورود در لیگ رشته‌های مختلف شرکت کرده‌اند، اما متاسفانه با توجه به مشکلات این کارخانه نیز از سال‌ها پیش عطای تیمداری را به لقایش بخشیده است.

علیرضا دلیخون نخستین ورزشکار ملی‌پوش دورودی بود که سال ۷۳ به تیم ملی فوتبال دعوت شد و ۹ بازی ملی دارد. دلیخون در واقع نخستین دروازه‌بان لرستانی بود که پیراهن تیم ملی را پوشید و بعد از آن ابراهیم میرزاپور و علی‌رضا بیرانوند نیز دو لرستانی دیگر بودند که وظیفه حراست از دروازه تیم ملی فوتبال کشورمان را برعهده داشته‌اند.

دورود برابر آخرین آمار، بیش از ۶۰۰۰ ورزشکار سازمان‌یافته دارد، سرانه فضای ورزشی این شهرستان ۵۹.۱۵ سانتی‌متر بوده و از میانگین این سرانه در لرستان که ۵۸.۲۰ سانتی‌متر بوده، بیشتر است.

۶۰ باشگاه خصوصی فعال و مجوزدار و ۳۵ هیات فعال ورزشی در این شهرستان به فعالیت می‌پردازند.

رشته‌های فوتبال، کشتی، رزمی، کوهنوردی، پرورش‌اندام و انجمن‌های ورزشی از ظرفیت‌های خوبی در این شهرستان برخوردارند و همواره ورزشکاران دورودی در این چند رشته حرف‌های زیادی برای گفتن داشته‌اند.

در عرصه ورزش نام دورود با گهر که نخستین تیم لرستانی لیگ برتر فوتبال بود در کشور خیلی شنیده شد و یکی از دلایل آن تماشاچی‌های خوب دورودی بودند که عنوان بهترین تماشاگران لیگ برتر دوازدهم را به خود اختصاص دادند.

هرچند با توجه به مشکلاتی که گهر داشت، لقب عجیب‌ترین تیم تاریخ لیگ برتر را همچنان یدک می‌کشد و در پایان آن فصل به لیگ دسته اول سقوط کرد، اما هواداران این تیم همواره در یاد و خاطر علاقه‌مندان فوتبال مانده‌اند.

به هر حال، دورود رسماً با کارخانه سیمان ورزشی شد و شش دهه بعد با تیم گهر مشکلات زیرساختی این شهرستان را همگان دیدند. با این حال ورزشکاران پایتخت طبیعت ایران نشان داده‌اند اگر مورد توجه بیشتری قرار بگیرند، می‌توانند دست به کارهای بزرگی بزنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار