نگاهی به فیلم‌های بخش سوای سیمرغ؛

«خروج»: ماجرایی که حاتمی‌کیا را شوکه کرد

تهران (پانا) - «خروج» به کارگردانی حاتمی‌کیا یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های جشنواره فیلم فجر امسال است که فیلمنامه آن بر اساس یک ماجرای واقعی شکل گرفته است.

کد مطلب: ۱۰۲۱۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
«خروج»: ماجرایی که حاتمی‌کیا را شوکه کرد

ابراهیم حاتمی‌کیا امسال با فیلم خروج به جشنواره فجر می‌آید؛ فیلمی که از اوایل تابستان مراحل پیش‌تولید خود را آغاز کرد و بازیگران آن اواسط شهریور جلوی دوربین رفتند.

داستان فیلم درباره سفر تعدادی پنبه‌کار سیل‌زده به شهر تهران است؛ این پنبه‌کاران که بر اثر سیل محصولات‌شان را از دست داده‌اند با وعده‌هایی روبرو شده‌‌اند که دروغ از آب درآمده و برای اعتراض به نهاد ریاست جمهوری می‌روند. بعضی از بازیگران جدیدترین اثر حاتمی‌کیا همچون کامبیز دیرباز معتقدند خروج متفاوت‌ترین فیلم حاتمی‌کیا است.

دیرباز می‌گوید: «به‌عنوان یک دوستدار سینمای حاتمی‌کیا باید بگویم که او یک شاهکار جدید را رقم زده است. در فیلم «به نام پدر» هم که بازی کردم، تقریبا چنین چیزی را شاهد بودیم. آن موقع اعتراض به وضعیت بازماندگان جنگ و اثرات مخربی که جنگ داشت، بود، اما فیلم «خروج» به وضعیت فعلی و اعتراضی که مردم، مخصوصا قشر آسیب‌پذیرتر مانند کشاورز دارند، است. حاتمی‌کیا همیشه در فیلم‌هایش قهرمان دارد. قهرمانی که جامعه به آن نیاز دارد.»

روزنامه سازندگی در باره فیلم نوشت: «پاییز سال ۹۷، درست در روز‌هایی که به ‏نظر می‌‏رسید مسائل سیاسی و برجام و ترامپ مهم‏ترین مسئله‏‌ روز مردم و کشور است یکی از اعضای گروه فایلی صوتی را برای حاتمی‏‌کیا فرستاد که او را شوکه کرد. در جایی از ایران، در یک شهر کوچک، اتفاقی افتاده بود که انگار براساس طرح حاتمی‏‌کیا طراحی شده بود. آن دوست در فایل صوتی شرحی از ماجرا را به حاتمی‌‏کیا گفت و حاتمی‏‌کیا همان زمان تصمیم‏اش را گرفت. او باید خودش فیلمنامه‏‌ی این فیلم را می‏‌نوشت.»

جهانگیر الماسی، پانته‌آ پناهی‌ها، محمدضا شریفی‌نیا، فرامرز قریبیان، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی‌پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پورایمان و محسن صادقی‌نسب از دیگر بازیگران بیستمین فیلم سینمایی حاتمی‌کیا خواهند بود. الماسی از بازیگران خروج که حدود ۱۰ سال از سینما دور بوده است می‌گوید: «نمیخواهم از اصطلاح وسترن استفاده کنم اما فیلم حاتمی‌کیا مخاطب را به شدت به یاد آثار وسترن و سینمای کلاسیک هالیوودی و سینمای اروپا به خصوص لهستان و مجارستان می اندازد، فیلم خروج از نظر من به شدت در سینمای ایران سر و صدا خواهد کرد».

چالش‌های تولید

فیلم‌برداری خروج از یکی از روستاهای شهرستان گچساران شروع شده و در قم به پایان رسید. ویژگی متمایز مراحل تولید خروج در مقایسه با فیلم‌های دیگر حاتمی‌کیا، در شیوهٔ انتخاب بازیگران است. بازیگران این فیلم از بین افرادی انتخاب شده‌اند که طی سال‌های منتهی به تولید خروج، کمتر روی پرده سینما دیده شده بودند. سن و سال حدود ۱۲ نفر از این بازیگران، حداقل بالای ۶۰ سال بود. از طرفی، یکی از اجزای اصلی این فیلم، تراکتورسواری بود که چالش استفاده از تراکتور در گرمای بالای ۵۰ درجه و رطوبت بالا برای این بازیگران مسن، فیلم سختی به وجود آورد. یکی دیگر از مشکلات ساخت فیلم، عدم اجازهٔ ضبط صحنه‌های مربوط به حرم فاطمه معصومه بود و گروه تولید مجبور به تغییر لوکیشن شد. از نظر صداگذاری، خروج یک فیلم پر از صداست چون در آن تراکتور، کامیون و جاده وجود دارد که فضاهای صوتی زیادی ایجاد می‌کنند بنابراین در فضاسازی‌های فیلم، سکوت‌هایی نیز حاکم می‌شود تا ذهن بیننده، در کل مدت نمایش فیلم، آزار نبیند. خروج دارای ۴۸۰ نما است و بیش از ۵۰ دقیقه از مدت زمان فیلم دارای جلوه‌های بصری است.

حواشی خروج حاتمی‌کیا

سومین همکاری حاتمی‌کیا با موسسه اوج پس از فیلم‌های بادیگارد و به وقت شام در روزهای گذشته با برخی حواشی نیز همراه بوده است. ابتدای آذرماه بود که روزنامه‌ها خبر از مشکلاتی در روند تولید فیلم دادند. روزنامه فرهیختگان در این مورد نوشت: «موضوعی که در روزهای اخیر نسبت به فیلم جدید حاتمی‌کیا مطرح شده بود اینکه سنگ‌اندازی برخی مدیران دولتی نسبت به فیلمبرداری یک صحنه از فیلم، باعث به تعویق افتادن تولید فیلم در تهران شده است و گروه مجبور می‌شود، فیلمبرداری را جای دیگری انجام دهد».

موضوع دیگری که اخیرا توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد خبر ایفای نقش معاون اول رییس جمهور توسط محمدرضا شریفی‌نیا بود. براساس اخباری که در روزهای اخیر منتشر شده شریفی‌نیا از نظر گریم و بیان شباهت چندانی با اسحاق جهانگیری ندارد اما به شکل کلی‌تر و با توجه به اشارات سیاسی اثر می‌توان شریفی‌نیا را اسحاق جهانگیریِ ‌فیلم حاتمی‌کیا در نظر گرفت.

ابراهیم حاتمی‌کیا آخرین‌بار با فیلم سینمایی به وقت شام در جشنواره فجر حضور داشت. به وقت شام از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر ۳ سیمرغ بلورین در رشته‌های بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی متن و بهترین صداگذاری دریافت کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار