لاریجانی: بیانیه گام دوم انقلاب کلان‌ترین جهت‌گیری کشور را مد نظر قرار داده است

تهران (انا) - رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد یأس در مردم ایران هستند.

کد مطلب: ۱۰۲۱۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد
لاریجانی: بیانیه گام دوم انقلاب کلان‌ترین جهت‌گیری کشور را مد نظر قرار داده است

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در همایش بین المللی گام دوم انقلاب، الگوی نظام انقلابی تمدن‌ساز که صبح امروز (چهارشنبه)در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: اگر به صحنه اجتماع و بین الملل نگاه کنید می‌بینید که آمریکایی ها بر ایجاد یأس و شکاف بین حاکمیت و مردم تمرکز کرده‌اند، این شگردی است که آنها دنبال می‌کنند و مقام معظم رهبری هم در بیانیه گام دوم انقلاب اشاراتی به آن دارند.

وی بیانیه گام دوم انقلاب را جزء اسناد استثنایی و مهم کشور عنوان و خاطرنشان کرد:‌ پس از دوره چهل ساله انقلاب این بیانیه تنظیم شده، معمولا ۴۰ سالگی سن پختگی برای فرد و جامعه است. لذا یک تجربه غنی پشت آن وجود دارد و در واقع حاصل ۴۰ سال گذشته در این منظومه وجود دارد و توسط شخصی تنظیم شده که خود جزء استوانه های انقلاب قبل و بعد از پیروزی آن بوده و همه زوایای کشور تسلط دارد.

لاریجانی با بیان این که بیانیه گام دوم انقلاب کلان‌ترین جهت گیری کشور را مد نظر قرار داده، یادآور شد: این بیانیه همچنین بسیار خیرخواهانه است و منظومه حکمت انقلاب اسلامی در آن دیده شده است و کار را برای حکمرانان و مردم سخت کرده است. خطاب این بیانیه هم حاکمیت و هم مردم هستند ولی محور آن جوانان هستند. در جلساتی که با مقام معظم رهبری درباره‌ی گام دوم صحبت کردم، ایشان نقطه ثقل گام دوم را جوانان می‌دانند. در واقع آن کسی که نگارنده حکمت است توجه اصلی‌اش به تحولی است که جوانان باید ایجاد کنند، گام دوم قرار است نفس و جان جدیدی به انقلاب بدهد و محور آن هم جوانان هستند که انگیزه کافی برای تحول دارند.

لاریجانی با اشاره به نقش جوانان در ساماندهی حکومت از پیروزی انقلاب و شکل گیری نظام گفت: باید توجه کرد که چطور می‌توان جوانان را آماده کرد که هم در صحنه مدنی و هم در صحنه حکمرانی نقش آفرینی داشته باشند.

وی همچنین گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم می‌فرمایند: ترس و ناامیدی را از خود برانید که ریشه‌ای ترین امر در جهاد فعلی ما است اگر هر تحولی بخواهد در کشور رخ دهد در فضای امیدوار کننده امکان پذیر است. در انقلاب اسلامی هم امید به تحول بود که تحول را رقم زد و امام (ره) روحیه امیدواری را ایجاد کرد.

لاریجانی با بیان اینکه فضای کشور باید فضای حرکت به سوی هدف متعالی و امید به تحول باشد، در نقش رسانه‌ها در این زمینه تاکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری بر دفاع ابدی از نظام انقلاب اسلامی تاکید دارند. از ابتدای انقلاب عده‌ای می‌گفتند نظام جمهوری اسلامی شکل گرفته و باید به دنبال ساختار نظام برویم. دیگر انقلاب معنایی ندارد و باید داخل نظام حیات سیاسی داشته باشیم. گاهی از زبان سیاسیون هم این را می‌شنویم اما انقلاب اسلامی حرکتی زنده است و امتداد زمانی دارد. زیرا نظام همیشه نیاز به حرکت انقلابی دارد و آنچه به نظام محتوا می‌دهد انقلاب اسلامی است. اگر تاکید رهبری بر این است که انقلاب اسلامی باید تداوم و حیات داشته باشد، برای این است که یکی فرم و دیگری محتواست و باید زنده بماند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش، ارزش‌های اسلامی را گمشده انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: مقام معظم رهبری روی اصول و ارزش‌های انقلاب تاکید دارند که جاودانه هستند و این به ماهیت انقلاب ما بر می‌گردد.

صنعت و معدن ما مردمی نیست. اصل ۴۴ هم آنقدر بد اجرا شد که باز هم مردمی نشد و رقابتی که باید در اقتصاد وجود داشته باشد و آن را بارور کند طبیعی است که وقتی انحصاری انجام شود جلوی مسابقه گفته می‌شود

وی با اشاره به تاکید بیانیه گام دوم بر نظام مردم سالاری دینی خاطرنشان کرد:‌ نظام مردم سالاری دینی بخش مهمی از خواست انقلاب و نقطه اوج آن بود. باید قبول کنیم که این کمال در حوزه سیاسی است. مردم سالاری دینی مثل نظام‌های قبلی نیست. بلکه به این معناست که انسان‌های دارای استعداد و کمال جویی هستند که بخشی هم مربوط به حوزه سیاست است و باید زمینه رشد فراهم شود. مردم سالاری دینی از متن تفکر دینی برخاسته است و باید دید که چطور می‌شود آن را تقویت کرد. یکی از موضوعات مهم در مردم سالاری دینی ایجاد نظام‌های مدنی لازم برای آن است، زیرا مردم سالاری دینی بدون ساختار و تشکیلات مدنی حالت خام پیدا می‌کند و در این صورت هیجانات سیاسی بر عقلانیت غلبه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این که ساختار حزب جمهوری در اوایل انقلاب دچار مشکل شد، در عین حال گفت: پایه گذاری این حزب درست بود. برخی می‌گویند ما نیاز به نظام حزبی نداریم اما آیا می‌شود مردم سالاری دینی بدون تشکل‌های مدنی داشت؟ عوارضش چیست؟ من فکر می‌کنم در این صورت عوارضی ایجاد خواهد شد که زمینه برای پرش در گام دوم ایجاد نمی‌شود.

لاریجانی موضوع علم و فناوری را در بیانیه گام دوم مورد توجه عنوان و خاطرنشان کرد:‌ یکی از نقایصی که وجود دارد این است که بخش نخبگانی جامعه ما با نیازهای جامعه پیوند نخورده است و شاید یک ایرادش پیوند بودجه به نفت است. در کشورهای دیگر عموما دانشگاهها به وسیله‌ بودجه دولتی اداره نمی‌شوند و غالب آنها با پژوهش‌هایی که از بیرون می‌گیرند اداره شود. خیلی از این کشورها در لبه علم کار می‌کنند اما ما به ادارات بودجه می‌دهیم و به دانشگاهها هم بودجه می‌دهیم و به تحقیقات هم بودجه می‌دهیم. این که رتبه‌ ما در علوم و مقالات بالا برود موضوع کم اثری نیست ولی مساله‌ مهمتر این که تحقیقات ما مربوط به نیازهای کشور در همه‌ زمینه‌ها باشد و دانشگاهها احساس نیاز کنند که تحقیقاتشان را به سمت تولید و نیاز جامعه ببرند. ما باید مدلی را فراهم کنیم که این دو بخش به هم متصل شوند.

رئیس مجلس با بیان این که سمت گیری کشور بیشتر به سمت واردات است، تا تکیه بر تولیدات درون زا، یادآور شد: این برای ما سهل‌تر است که یک پکیج را از خارج بیاوریم اما اشتباه استراتژیک در بخش فناوری است. اگر بخواهیم اشتغال ایجاد کنیم و تحقیقات رشد کند باید درون زایی را مد نظر داشته باشیم.

وی با اشاره به دوران ریاست خود در سازمان صدا و سیما گفت: در آن زمان فرستنده و تجهیزات از خارج می‌آمد و ما ترس داشتیم که به سمت تولید داخل برویم اما این ترس را از بین بردیم. شرکت‌های داخلی وارد شده اند و خیلی هم موفق بوده‌اند. الان هم خیی از این تجهیزات در داخل تامین می‌شود.

لاریجانی ایستادگی در مقابل استکبار و استقلال سیاسی را از دستاوردهای مهم انقلاب عنوان و خاطرنشان کرد: کارنامه جمهوری اسلامی با هدایت رهبری دستاوردهای بزرگ داشته و این مسیر باید ادامه یابد. همین که آمریکایی‌ها تمرکزشان بر این است که چرا موشک‌هایشان این طور است و یا چرا ایران در منطقه دخالت می‌کند؟ ( که دخالت نمی‌کنیم) به خاطر قدرت نظام جمهوری اسلامی است و راه درستی است که رفته ایم.

وی اقتصاد قوی را نقطه سلطه ناپذیری از نگاه رهبر انقلاب عنوان و خاطرنشان کرد: شهید مطهری هم گفته بودند رسیدن به اهداف عالی حکومت بدون اقتصاد سالم ممکن نیست. مادر این زمینه چالش‌هایی پیدا کردیم. اولین مساله نداشتن نظریه روشن توسعه است. این که رهبری توصیه کردند گروهی روی پیشرفت ایرانی اسلامی کار کنند به خاطر این خلاء است. زمانی که شهید مطهری به شهادت رسید چیزی به همراه ایشان بود و مقاله‌ نیمه تمامی درباره‌ی نظام اقتصاد اسلامی در کیف ایشان بود. این یک ضرورت بود اما این فکر در کشور ما پخته نشد.

رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت مردمی کردن اقتصاد گفت‌: البته در حوزه تجارت و کشاورزی تا حد زیادی این امر محقق شده ولی صنعت و معدن ما مردمی نیست. اصل ۴۴ هم آنقدر بد اجرا شد که باز هم مردمی نشد و رقابتی که باید در اقتصاد وجود داشته باشد و آن را بارور کند طبیعی است که وقتی انحصاری انجام شود جلوی مسابقه گفته می‌شود.

وی با اشاره به ساختار ناقص نظام بودجه ریزی کشور گفت: ما همچنان درگیر روش دیوانی بزرگ هستیم و تئوری آمایش سرزمین نداریم. در حالی که بدون آن نمی‌توان توسعه هماهنگی و متناسب داشته باشیم. این موضوع در همه قوانین برنامه هم پیش بینی شده ولی هیچ کدام اجرایی نشده.

لاریجانی با اشاره به دو عامل معنویت و اخلاق آن را در حوزه فردی و اجتماعی تاثیر گذار توصیف کرد و گفت: البته معنویات اخلاق دستوری نیست. و اجبار، تکامل اخلاقی ایجاد نمی‌کند بلکه باید کاری کنیم خود افراد را بپذیرند.

وی با اشاره به نگاه مقام معظم رهبری به استقلال و آزادی به عنوان عطیه الهی گفت: باید برایمان جا بیفتد که اگر آزادی نباشد استعدادها هم شکوفا نمی‌شود. در حوزه استقلال هم ما کرسی‌هایی در زمینه کالاهای اساسی داریم در حالی که این می‌تواند عامل نفوذ دیگران شود و به استقلال سیاسی ما لطمه بزند. البته بخش‌هایی است که نیازمند داد و ستد بین‌الملل است.

رئیس مجلس در پایان تشکیل دبیرخانه دائمی برای بیانیه گام دوم انقلاب را ضروری دانست و گفت: این نیازمند کار پژوهشی و دانشگاهی است و باید ضعف‌ها دیده شود و راه علاج نیز به صورت واقع بینانه و معقول پیش بینی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار