مدیر پژوهش سرای خوارزمی پاکدشت:صیانت از وحدت ملی و انسجام اجتماعی از اهداف همایش نقالی و روایت گری است

پاکدشت ( پانا )- همایش ادبی استانی نقالی و روایت‌گری در مجتمع گل باغ روستای گلزار پایین شهرستان پاکدشت برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۱۰۴۸
لینک کوتاه کپی شد
مدیر پژوهش سرای خوارزمی پاکدشت:صیانت از وحدت ملی و انسجام اجتماعی از اهداف همایش نقالی و روایت گری است

تقوایی مدیر پژوهش سرای خوارزمی شهرستان پاکدشت اظهار کرد: هنر روایت گری و نقالی ذاتا جذاب است اما در برابر رسانه های مدرن برای کودکان و نوجوانان جذابیت کمتری دارد بنابراین برای آموزش هنر نقالی به دانش‌آموزان باید به دنبال روشی جذاب بود. نقالی برای خود حرفه محسوب می‌شود و هر که استعداد نقالی داشته باشد باید به آن ببالد و این هنرزیبا و دیرینه را به اطرافیان خود بیاموزد. نقال موظف است مردم را ارشاد کند به همین دلیل نقال را مرشد نیز می‌نامند و مخاطب خود را به روش نیک و یا به دیگر سخن متابعت از منش پهلوانان، جوانمردی و پاسداری از وطن راهنمایی می‌کند.

او در ادامه اظهار کرد: نقّالی آداب و اصول ویژه‌ای داشته و علاقه مندانِ به این فن در صورت بهره مندی از ویژگی‌هایی همچون حافظه تیز، فصاحت و خوش صدایی آن را نزد نقّالان پیش کسوت می‌آموختند و می توانستند پس از مدّتی صاحب طومار شوند و نقل بگویند.

وی بیان کرد:بعضی از این آیین‌ها عبارت است از ایستادن بر تختی در میان قهوه‌خانه یا نشستن بر صندلی، پیش خوانی، طلب صلوات در زمان های خاص، استفاده از حرکات سر و دست و هماهنگی اندامها و لحن گفتار، به کارگیری مَنتشا (عصا)، بیت‌خوانی در میان نقل منثور، اجرای عملی بعضی صحنه‌های روایات، دوران زدن، رعایت تسلسل در نقل می‌باشد که دانش2آموزان ما آن را فرا می‌گیرند و به گسترش دایره واژگانی می‌پردازند چرا که داشتن واژگان گسترده در حافظه و ذهن باعث می‌شود جذابیت در سخنوری نافذتر و تاثیرگذارتر شود.

تقوایی در ادامه ضمن تجلیل از حضور گروه پیشتازان و دانش‌آموزان هنرمند در حوزه روایتگری و نقالی افزود: هدف اصلی ما از برگزاری این همایش ایجاد فضا و محیطی است برای لذت بردن از شاهنامه و همین که دانش‌آموزانمان حداقل دریافت کلی از ابیات داشته باشند و شیوه خوانش ابیات در کلاس را به صورت نقالی گری فراگیرند برای ما ارزشمند است چرا که آشنایی دانش‌آموزان این مرزو بوم با شاهنامه باعث رشد هویت ایرانی اسلامی آنان می‌شود و این درحالی است که اساطیر ایران بیشتر و بهتر از هر کتابی در شاهنامه حفظ شده است و شاهنامه منبع بسیار غنی از میراث مشترک ایرانیان است که توان استمرار هویت ایرانی در آن آشکارا دیده می شود.

وی در ادامه ضمن تجلیل از حضور محمد سیلسپور رئیس آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت افزود: ایجاد سازوکار برای تقویت انسجام اجتماعی و وحدت ملی و احیاء افتخار آمیز هویت ایرانی، اسلامی در دانش آموزان و معلمان از اهداف برگزاری همایش نقالی و روایت گری است. با وجود تلاش و همت مسئولین امر و نیز حس خوب مردم نسبت به نقالی همچنان خطر بیگانگی نسل جدید با هویت ملی شان احساس می شود البته این موضوع جدید نیست و مرحوم جلال ال احمد این خطر را دریافته و پیشنهاد ایجاد درس جدید با موضوع قصص ملی و مذهبی برای سه سال از مقطع دبیرستان را ارائه داده بود.

مدیر پژوهش سرای خوارزمی شهرستان پاکدشت تصریح کرد: این همایش با هدف ترویج فرهنگ نقالی، پرده خوانی و آموزش آموزه های اخلاقی شاهنامه به عنوان نیای نمایش ایرانی البته با همکاری مسئولین آموزش و پرورش و نیز با حضور مهمان ویژه این مراسم میر جلال الدین کزازی برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار