پور محمدی:آزاد راه تبریز-سهند تا پایان اسفندماه به بهره برداری می رسد

افتتاح ۴۰ مدرسه در استان همزمان با دهه فجر

تبریز (پانا) - استاندار آذربایجان شرقی گفت: طبق آخرین قول و قرارها، پروژه آزاد راه تبریز-سهند تا آخر اسفندماه به بهره برداری رسیده و عبور و مرور در آن جریان خواهد داشت اما یک سری اقدامات تکمیلی همچون روشنایی، ایستگاه پلیس، رمپ‌ها و... به تدریح ایجاد خواهد شد.

کد مطلب: ۱۰۲۰۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد
پور محمدی:آزاد راه تبریز-سهند تا پایان اسفندماه به بهره برداری  می رسد

استاندار آذربایجان شرقی در نشست خبری اصحاب رسانه که در سالن جمهوری استانداری برگزار شد، برنامه‌های دهه فجررا تشریح کرد و گفت: ۱۳۶۵ پروژه با بیش از شش هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری به بهره‌برداری می‌رسد. از این پروژه‌ها خط انتقال پلی اتیلن از میاندوآب به تبریز است که طی هفته آینده توسط یکی از مقامات عالی رتبه کشوری افتتاح می‌شودو بودجه ای بالغ بر 67 میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته است. برای بیش از ۵۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد

وی افزود: در بخش مخابرات نیز حدود ۷۵ پروژه به بهره برداری رسیده که شامل 40 ایستگاه جدید و 35 ایستگاه به روز رسانی شده است و ۲۵۰ کیلومتر فیبرنوری بین مناطق شهری و روستایی افتتاح خواهد شد.

پور محمد با تاکید بر اینکه8 هزارو 400 واحد مسکونی بهسازی شده و در دهه فجر به بهره برداری میرسد، افزود: در بخش آموزش نیز حدود ۴۰ مدرسه به بهره برداری‌ خواهد رسید؛ در حوزه آب و برق نیز کارهای خوبی انجام شده است.

وی با تشریح اقدامات انجام شده در استان طی سال اخیر گفت: بحث توسعه دیپلماسی و گسترش روابط ملی و بین المللی از جمله تلاش‌های ما بوده و در توسعه دیپلماسی نیز ورزش، علم، فعالیت‌های اقتصادی و... مدنظر هست و با این اوصاف تبریز را پایتخت دیپلماسی می کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی ، گفت: زمانی این استان، پل ارتباطی آسیا به اروپا بود و نباید از این نقش غافل شویم، چراکه آذربایجان شرقی با کشورهای آذربایجان، جمهوری نخجوان و ارمنستان ۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و اگر بنا باشد که کشورمان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا فعال باشد، باید آذربایجان شرقی محور و گرداننده این نقش باشد و استان ما امنترین و پاکترین استان کشور است.

وی با تاکید بر این‌که میزان صادرات استان از گمرکات کشوری ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده خاطر نشان کرد: از ۱۸ کشور در آذربایجان شرقی سرمایه گذاری شده و صادرات غیر نفتی به دو و نیم میلیارد دلار رسیده و تا پایان سال به سه میلیارد دلار خواهد رسید.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: کارآفرینان علی رغم مشکلات تلاش مضاعف کرده‌اند و نگذاشته‌ایم هیچ واحد تولیدی تعطیل شود. ۷۸ واحد تولیدی که دچار رکود شده وتعطیل شده بودند نیز راه‌اندازی مجدد کردیم و طی ده ماه گذشته از نظر واحدهای تولیدی جدید رتبه دوم کشوری و از نظر واحدهای توسعه ای، رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده‌ایم.

وی افزایش صدور جواز تاسیس واحدهای صنعتی را ۸۰ درصد و پروانه بهره‌برداری را ۲۴ درصد عنوان کرد و افزود: در بخش معدن که از مهم‌ترین مزیت‌های استان است از نظر صدور پروانه اکتشاف و بهره برداری رشد خوبی نداشته‌ایم اما دو اتفاق مهم "راه‌اندازی کارخانه ذوب و تولید کاتد و همچنین آغاز عملیات عمرانی نفلین سینیت سراب" در این حوزه رخ داده و باعث افزایش درآمدها از بخش معدن شده است.

وی با بیان این‌که ۱۷ پروژه پایین دستی مس سونگون و همچنین شهرک تخصصی مس نیز افتتاح شده است، افزود: تولید آلومینیا و نفلین سینیت نیز از اولویت‌های ما بود و بیش از پنج میلیارد تن ذخایر نفلین سینیت در سراب داریم که عملیات اجرایی آن شروع شده است.

پورمحمدی با تاکید بر این‌که ۳۰۰ مگاوات در سال جاری در بخش برق با افتتاح فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی هریس تولید شد، گفت: فاز دوم این نیروگاه را اردیبهشت ماه به بهره برداری خواهیم رساند و همچنین عملیات اجرایی نیروگاه سهند را نیز آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکید سال گذشته سال پرفراز نشیبی از نظر مدیریت بحران بود، گفت: معتقدم مدیریت زلزله سراب و میانه ، مدیریتی کم نظیر بود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که میزان کشت گلخانه ای استان را طی یک سال گذشته از ۱۶۰ هکتار به ۲۶۰ هکتار رساندیم، گفت: این میزان در سال بعد به ۴۰۰ هکتار خواهد رسید. 31 کیلومتر از قطعه ۴ آزاد راه تبریز-ارومیه به بهره برداری رسید و بزرگراه تبریز-اهر(به جز ۱۳ کیلومتر) تمام شده است؛ همچنین در حمل و نقل ریلی نیز خط ریلی میانه به بستان آباد افتتاح شده و ایستگاه خاوران هم کلنگ زنی شد تا با تاکید و تصریح رییس جمهور، قطار سال آِّینده به تبریز برسد.

وی با بیان این‌که صنعت تولید لوکوموتیو را در استان راه اندازی می‌کنیم، گفت: یک سرمایه گذار به شکل جوینت ونچر با شرکت اتریشی، آلمانی و چینی می‌خواهد خط تولید لوکوموتیو را در تبریز شروع کند و کارهای اولیه آن شامل تامین منابع مالی انجام شده است.

در کشور خط تولید لوکوموتیو نداریم و این موضوع به شدت مورد نیاز کشور است چرا که سیستم‌های لوکوموتیو فرسوده بوده و در کشور تولید نمی‌شود. ۹۰۰ لوکوموتیو در کشور داریم که ۵۰۰ مورد آن خراب است و با راه‌اندازی این خط تولید شاهد نتایج بسیار خوبی در این رابطه خواهیم بود

پور محمدی گفت:مترو تبریز نیز از میدان ساعت تا ایستگاه لاله هفته آینده افتتاح می‌شود. در قالب طرح بازآفرینی شهری نیز بیش از ۱۵۰۰ واحد مسکن مهر تمام شده و عملیات اقدام ملی ۷هزار واحد مسکونی در استان شروع شده است.

وی در مورد پروژه آزادراه تبریز-سهند اظهار کرد: طبق آخرین قول و قرارها، این پروژه تا آخر اسفندماه به بهره برداری رسیده و عبور و مرور در آن جریان خواهد داشت اما یک سری اقدامات تکمیلی همچون روشنایی، ایستگاه پلیس، رمپ‌ها و... به تدریح ایجاد خواهد شد.

پورمحمدی در پاسخ به سوالات خبرنگاران مبنی بر حواشی ایجاد شده در مورد مشکلات زیست محیطی معدن اندریان، گفت: هر واحد تولیدی که آلاینده باشد و مشکلات زیست محیطی ایجاد کند، هرکجا و وابسته به هرکه باشد قطعا جلوی فعالیتش را خواهیم گرفت، اما به شرطی که بر اساس شواهد علمی و مستدل اثبات شود که فعایت واحد سلامت مردم و محیط را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان این‌که با هیچکس عقد اخوت نبسته‌ایم، گفت: گزارشی هم که در مورد آلودگی معدن اندریان منتشر شده بود، مربوط به نمونه‌گیری از فاضلاب مجموعه بوده و نه بعد از پروسه تولید و استخراج که در این خصوص شورای تامین هیات شخص ثالث را جهت بررسی و نمونه‌گیری انتخاب کرد و یک هیات دانشگاهی موارد را بررسی کرده و اعلام کردند که میزان آلایندگی معدن اندریان بیش از حدمجاز نیست. البته هیاتی از فعالان زیست محیطی نیز در این رابطه بررسی کرده‌اند که گزارش خود را ارائه خواهند داد. اکنون گزارش‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که فعالیت معدن اندریان آثار مخرب زیست محیطی ندارد. در مورد آلودگی واحد کاوه سودا هم دقیقا همین مورد بوده است.این واحد آلایندگی و تاثیرات زیست محیطی که به مردم و محیط ضرر برساند، ندارد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد اظهارات یکی از مدیران گفت: در صورتی که دو فرد با شرایط و شایستگی‌های همسان باشند، انتخاب مدیر بومی اولویت دارد. اظهار نظر مذکور نیز خوب نبوده و همه از سابقه تبریز باخبر هستند، به هر حال هر شخص در استان خود می‌تواند تاثیربیشتری برای آن استان داشته باشد.

استاندار در ادامه گفت: بین دو هزار تا چهار هزار میلیارد تومان از حساب های مس سونگون به بانک های استان منتقل شده و به همین جهت در استان از لحاظ تامین منابع مشکلی نداریم.

وی در ادامه در مورد چالش‌های اصلی استان بیان کرد: علی رغم این‌که استاندار نماینده عالی دولت در استان است و باید همان اختیارات در مقیاس استانی را داشته باشد، اما اختیارات استاندار در بسیاری عرصه ها محدود است و عمده ترین چالش ما محدودیت اختیارات بوده و همچنین در مورد استان نیز باید آذربایجان شرقی را از حالت بن بست بودن خارج کنیم.

پورمحمدی با بیان این‌که آذربایجان شرقی دارای ۴۰۰۰ آثار تاریخی و فرهنگی است که ۱۰۰۸ مورد آن ثبت ملی شده است، افزود: مزیت سومی هم تحت عنوان "موقعیت جغرافیایی" داریم که ناشناخته مانده است؛ استان دارای موقعیت ترانزیتی شرق و غرب بوده و می‌توانیم نقش بزرگی در ترانزیت کالا، مسافر و... ایفا کنیم و باید استان را از بن بست خارج کنیم و همچنین از ظرفیت‌های خط ریلی و اتوبان تبریز-بازرگان که ۱۳۰ کیلومتر آن در استان م قرار گرفته، اگر خوب جا بیافتد می‌توانیم نقش اقتصادی استان و مراوات بین‌المللی را پررنگ کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد انتقال جلسات شورا به خانه هنر و جزئیات برگزاری یک جلسه در این مورد، گفت: این موضوع مربوط به تصمیم شورای حل اختلاف اداری نیست و تصمیم دستگاه قضایی است، چرا که شهرداری تبریز شکایت کرده که ساختمان خانه هنر که مورد استفاده ارشاد قرار می گیرد را نیاز داشته و باید تخلیه شود و دستگاه قضایی نیز حکم تخلیه داده است.

وی تشریح کرد: جلسه ای هم که در این رابطه برگزار شد، به این خاطر بود که هم شهرداری این ساختمان را لازم دارد و هم هنرمندان و موزه‌ها، بر این اساس وارد ماجرا شدیم تا موزه بهتونی، موزه کاریکاتور و کتابخانه موجود به جایی بهتر، پرترددتر و مناسب‌تر منتقل شود؛ بر این اساس تصمیم گرفته شد که موزه بهتونی به عمارت شهرداری، موزه کاریکاتور و کتابخانه نیز به مجموعه مقبره الاشعرا منتقل شوند. برای شهرداری تبریز نیز شرط گذاشتیم که تا برای موزه‌ها و کتابخانه جای بهتر فراهم نشود، امکان انتقال آنان را نخواهد داشت.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: در مورد دریاچه ارومیه نیز در جلسه اخیر تصویب شد که ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود تا با ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه که بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد انجام شود و همچنین ۴۰۰ میلیاردتومان نیز به تکمیل تصفیه خانه تبریز و ارومیه تزریق شود؛ بر این اساس نگرانی در مورد آینده دریاچه ارومیه وجود نخواهد داشت و اکنون نیز در نتیجه میزان بارندگی‌ها، وضعیت دریاچه خوب بوده و به بالای سه میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی در مورد پروژه مقبره الاشعرا نیز گفت: ردیف اعتباری این پروژه حذف شده بود که در سالجاری ۱۰ میلیارد تومان اعتبار از ردیف ملی اختصاص یافت؛ شهرداری تبریز نیز۳۵ میلیاردتومان اعتبار آورده و حدود ۱۰ هزار متر مربع زیربنا شاید در تابستان تمام شود، اما نباید پروژه به این شکل عملیاتی می‌شد و باید فاز به فاز پیش می‌رفت.

وی در مورد موزه مطبوعات استان نیز گفت: طبق آخرین برنامه‌ریزی‌ها این موزه در حیاط میانی خانه حریری ایجاد خواهد شد.

پورمحمدی در ادامه در مورد به سرانجام نرسیدن بیمارستان ۳۰۰ تخت خوابی تامین اجتماعی نیز گفت: مقرر شده این بیمارستان به شهر جدید سهند منتقل شود، مکان بیمارستان نیز مشخص شده و به زودی عملیات آن شروع خواهد شد؛ شهر جدید سهند بیش از ۱۴۰ هزار جمعیت دارد.

وی در مورد مشکلات آزاد راه تبریز-بازرگان نیز گفت: موقوفه بودن اراضی از جمله مشکلات در این رابطه بود که در نهایت تدابیری اندیشیده‌ایم تا با سازمان اوقاف مذاکره کرده و زمین‌های دیگری را در اختیارشان قرار دهیم تا مشکل مردم صوفیان حل شود.

وی با اشاره به اهمیت حضور پرشور در انتخابات نیز گفت: مردم سالاری دینی در کشور حاکم بوده و تنها کشوری هستیم که انتخابات با این کیفیت برگزار می‌شود. ستاد برگزاری انتخابات استان نیز کاملا بی طرف بوده و از هیچ کسی حمایت نخواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار