جهانگیری: ادعای آمریکایی‌ها درباره تحریم غذا و دارو دروغ است

همه می دانند تحریمی که مبدع، ‌مصوبه و پشتیبان شورای امنیت باشد تحریم سخت‌تری است، به دلیل این که تمامی کشورها ملزم به اجرای تحریم می شوند و کشوری نمی‌تواند از آن تخطی کند

تهران (‌پانا) - معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه در ده ماهه امسال ۳ میلیارد دلار دارو وارد کشور شده است، گفت: آمریکایی‌ها دروغ می کنند که برای دارو و مواد غذایی محدودیت ایجاد نمی کنند.

کد مطلب: ۱۰۲۰۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری: ادعای آمریکایی‌ها درباره تحریم غذا و دارو دروغ است

به گزارش پانا به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری صبح روز سه شنبه در آیین رونمایی همزمان از طرح های عمرانی ورزشی، رفاهی و نیروگاه های خورشیدی دانشگاه فنی و حرفه ای در سراسر کشور در دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی در تهران، اظهار داشت: انقلاب در زمان خودش یکی از بزرگترین رخدادهایی بود که در دنیا اتفاق افتاد. ملت بزرگ ایران با دست خالی ولی با اتحاد، همدلی و انسجام و تحت رهبری، رهبر بزرگ انقلاب اسلامی به یک انقلاب بزرگ و مردمی انقلاب را به پیروزی رساندند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: انقلاب با جهت‌گیری اسلامی به دنبال خواسته‌هایی بود که ملت ایران در طول یکصد سال گذشته همواره در نهضت‌های مختلف و در حرکت‌های مختلف به دنبال آزادی، استقلال و پیشرفت و حاکمیت قانون بودند. همه اینها به عنوانی شد که هم بر زبان رهبر انقلاب و هم بر زبان مردم در شهرها، روستاها و اقصی ‌نقاط کشور تکرار می‌شد.

جهانگیری اضافه کرد: حتماً بعد از گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب همچنان ما به دنبال همان برنامه هستیم. ما همچنان به دنبال استقلال، آزادی و توسعه و پیشرفت ایران عزیز هستیم و باید نسبت به نسل اینها دنبال شود که بتوانیم این آرمان‌ها را محقق کنیم.

معاون اول رییس جمهوری بیان کرد: در منطقه‌ و جهانی که ما قرار داریم یعنی در میان کشورهای جهان سوم یا کشورهای در حال توسعه‌ای که بتوانند به این آرمان‌ها و خواسته‌ها برسند، به معنای واقعی آزادی و حق تعیین سرنوشت با مردم باشد و مردم احساس کنند که روز به روز به سمت آرمان‌هایی که برای نظامشان در بخش آزادی داشتند بیشتر دسترسی پیدا کنند و اینکه نقش آنها در اداره کشور تعیین کننده می‌شود. اداره کشور با اراده مردم محقق می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: این در واقع معنای آن این است که ما یک قدم به آن آرمان‌های اولیه نظام و انقلاب نزدیک شویم و هر چند اگر خدای نکرده در مردم این احساس در مردم به وجود بیاید که آزادی و حرکت به سمت آزادی و دخالت مردم و تعیین سرنوشت به دست مردم کمرنگ تر می‌شود. مردم مایوس می‌شوند و احساس می‌کنند که از آرمان‌ها فاصله گرفته‌اند.

وی گفت: همه می دانند تحریمی که مبدع، ‌مصوبه و پشتیبان شورای امنیت باشد تحریم سخت‌تری است، به دلیل این که تمامی کشورها ملزم به اجرای تحریم می شوند و کشوری نمی‌تواند از آن تخطی کند و در این صورت با مصوبات شورای امنیت روبرو می شود.
جهانگیری اضافه کرد: خیلی از کشورها در تحریم هستند به همین دلیل ممکن است تفاوتی در نحوه اجرای تحریم‌ها باشد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: موضوع دوم این است که این تحریم که وضع شود چه تحریم آمریکا باشد، چه اتحادیه اروپا یا شورای امنیت وضع می کند، چه کسی چه دستگاهی چه سازمانی پیگیری اجرای این تحریم‌هاست. در مقاطعی ما خودمان باآن مواجه بودیم. می‌گویند نفت ایران تحریم است بعد رها می کند. نفت ایران از اول انقلاب تحریم بود ما هیچ وقت احساس نمی کردیم که برای تولید و فروش نفت‌مان مانعی هست. آمریکایی ها نمی‌خریدند برخی کشورهای اروپایی نمی‌خریدند ولی ده‌ها و صدها مشتری دیگر می‌آمدند و می خریدند برخی از شرکت‌ها نمی‌آمدند در نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند ده‌ها شرکت دیگر می‌آمدند سرمایه‌گذاری می کردند و کسی هم متعرض آنها نمی شد پس ساختاری که این را پیگیری می‌کند مهم است.

امروز آمریکا تقریباً بزرگترین و قویترین سازمان و تشکیلات را در سرتاسر دنیا وضع کرده است که روزانه و لحظه‌ای پیگیری کنند تا تحریم ها علیه ایران اجرا شود. یک کشتی نفتی بخواهد تعقیبش می کنند، اگر بتوانند شناسایی کنند با شرکت هدف تماس می‌گیرند که این نباید جابجا شود این بی سابقه‌ترین تحریم هست

جهانگیری میزان پیگیری نظارت و دنبال کردن تحریم را مسئله دیگر در این زمینه عنوان کرد و گفت: تا این مرحله جدید این موضوع دیگر خیلی در دستور کار دولت ها نبود، گاهی اوقات در برخی کشورها ساختارهای ایجاد می شد برای مثال در دروه عراق می گفتند پول نفت عراق در حسابی برود و سازمان ملل از محل آن اجازه داده می‌شود برای مردم عراق غذا تهیه کند. همه آن در کنترل بود. نفت عراق فروخته می شد پول آن در حسابی در سازمان ملل می رفت از محل آن پول فقط اجازه داده می‌شود یک سری کالا برای عراق خریداری شود.

وی اضافه کرد: امروز آمریکا تقریباً بزرگترین و قویترین سازمان و تشکیلات را در سرتاسر دنیا وضع کرده است که روزانه و لحظه‌ای پیگیری کنند تا تحریم ها علیه ایران اجرا شود. یک کشتی نفتی بخواهد تعقیبش می کنند، اگر بتوانند شناسایی کنند با شرکت هدف تماس می‌گیرند که این نباید جابجا شود این بی سابقه‌ترین تحریم هست از این منظر که اتفاقات بسیار بد که در عرصه بین‌الملل اتفاق می افتد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: آمریکایی ها واقعاً دروغ می گویند که می گویند برای دارو و مواد غذایی ایران محدودیت درست نمی کنیم. ما خودمان میلیاردها دلار پول در کشورهای مختلف داریم در کره جنوبی ژاپن و خیلی از کشورها داریم از محل پول خودمان یک دلار نمی‌توانیم جابجا کنیم و برای خرید دارو و مواد غذایی و آمریکایی ها اجازه نمی‌دهند.
وی گفت: این همه تبلیغات راه انداختند، سوئیسی ها که بانکی چند میلیون دلاری که در آن داشتیم زحمت کشیدند و دو میلیون دلار داروی بیمار سرطانی اجازه دادند از آن محل بانک بتواند تسویه کند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: ما در سال جاری تا الان نزدیک به ۳ میلیارد دلار دارو وارد کشور کردیم. اعدادی که می‌گویید شوخی است یا کشور ایران را نشناختید و یا اقتصاد ایران متوجه نیستید چیست.
وی گفت: در همین شرایط تحریم که به این سختی اعمال می شود، مسئولین ایران، مخصوصاً بخش خصوصی و فعالان اقتصادی حجم تجارتی که الان با دنیا دارد در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۷۰ میلیارد است. بالاخره روش هایی داریم اقتصاد ایران اقتصاد بزرگی است و این اقتصاد بزرگ را نمی شود حبس کرد نمی‌توان با آن مبارزه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار