سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده‌های روح‌الله زم، جعبه سیاه بابک زنجانی، قالیباف و معاونش عیسی شریفی چه گفت؟

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضع پرونده عیسی شریفی گفت خبر آزادی ایشان دروغ است. این پرونده کیفرخواست خورده است و رسیدگی در حال انجام است و جلسات دادگاه هم به صورت مستمر در سازمان قضایی نیروهای مسلح در حال برگزاری است و نتیجه بعد از اتمام به اطلاع مردم خواهد رسید.

کد مطلب: ۱۰۲۰۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده‌های روح‌الله زم، جعبه سیاه بابک زنجانی، قالیباف و معاونش عیسی شریفی چه گفت؟

غلامحسین اسماعیلی در نوزدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تبریک ایام دهه فجر اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران که به رهبری امام به عنوان مهم‌ترین پدیده قرن اخیر اتفاق افتاد فریاد اسلام‌خواهی، استکبار ستیزی، مبارزه با ظلم و فساد و تحقق عدالت در جامعه ایران اسلامی بود. امروز همه ما وظیفه داریم در فرایند عملیاتی اجرایی شدن بیانیه گام دوم ترسیم شده از ناحیه رهبر معظم انقلاب تلاش خود را برای استمرار انقلاب قدم برداریم.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: مردم در تمامی برهه های حساس وظیفه خود را به نحو احسن و شایسته در طول انقلاب و بعد از آن نشان دادند.

وی افزود: در یک ماهه اخیر علی رغم تلاش‌های دشمن و با وجود مشکلاتی که شهروندان داشتند شاهد دو گردهمایی بزرگ بودیم. یک حماسه حضور مراسم تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش بودیم و حماسه دیگر ما اقامه نماز جمعه به امامت مقام معظم رهبری با حضور میلیونی مردم تهران بود. در ادامه دو حماسه دیگر را انتظار داریم، حضور در راهپیمایی سراسری مردم در سالگرد پیروزی انقلاب(۲۲ بهمن) است. انتظار بعدی ما در دوم اسفند و برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است که حتما در انتخابات مردم حضور خود را به نمایش خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: به داوطلبان نمایندگی مجلس و طرفداران آنها توصیه می‌کنم که به قانون عمل کنند و در فرایند تبلیغات خود از تخریب، اتهام زنی به رقیبان اجتناب کنند. امروز جامعه ما و مردم از اتهام‌زنی‌های بی‌مورد خاطره خوشی ندارند و عرصه انتخابات نباید عرصه اتهام زنی به رقیبان باشد.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در پایان این هفته، سفر بعدی ریاست قوه قضاییه و اعضای شورای عالی قوه قضاییه در استان بوشهر انجام خواهد شد. از موضوعات مهمی که از ابتدای دوره جدید قوه قضاییه مورد توجه قرار گرفته است موضوع زندان و زندانیان است. اگر به مجموع سخنرانی‌ها و پیگیری‌های ریاست قوه توجه کنید موضوع زندان و زندانیان بیشترین فراوانی را در سخنرانی‌ها و پیگیری‌های ایشان داشته است.
اسماعیلی ادامه داد: زندان محل نگهداری افرادی است که جداسازی آنها از افراد جامعه ضرورت دارد. زندان یک ابزار برای اینکه مجرم تنبیه شود نیست ما می‌توانیم تنبیه را با مجازات‌های جایگزین حبس عملیاتی کنیم. آمار جمعیت کیفری زندان‌ها سیر نزولی دارد.

خبر آزادی «عیسی شریفی» دروغ است

وی در ادامه درباره آخرین وضع پرونده عیسی شریفی گفت: خبر آزادی ایشان دروغ است. این پرونده کیفرخواست خورده است و رسیدگی در حال انجام است و جلسات دادگاه هم به صورت مستمر در سازمان قضایی نیروهای مسلح در حال برگزاری است و نتیجه بعد از اتمام به اطلاع مردم خواهد رسید.

آخرین وضع پرونده بازداشت برخی جاسوسان آمریکایی

وی درباره آخرین وضع پرونده بازداشت برخی جاسوسان آمریکایی توضیح داد: دشمنی آمریکا در ابعاد مختلف قابل رویت است و معتقدیم از هشت سال جنگ تحمیلی تا زدن هواپیمایی مسافربری تا اقدامات دیگر در این چهل سال از اقدامات آمریکا است و بهره گیری از جواسیس برای بهره بری از اطلاعات یکی دیگر از فعالیت‌های دولت آمریکا علیه ایران است. اما در هیچ یک از این زمینه‌ها توفیق آمریکا محقق نشده است و نظام علاوه بر اشراف اطلاعاتی برخورد قاطع خواهد کرد.

وی افزود: امیر رحیم پور که جاسوس سیا بود و علاوه بر ارتباط با سازمان جاسوسی از آنها دستمزدهای کلانی هم به عنوان حق الزحمه دریافت کرده بود و تلاش کرده بود اطلاعات هسته‌ای را در اختیار سازمان جاسوسی آمریکا قرار بدهد به اعدام محکوم شده است و اخیرا دیوان عالی کشور حکم اعدام را تأیید و به زودی به سزای اعمال خود خواهد رسید. دو جاسوس دیگر نیز به ۱۰ و ۵ سال حبس محکوم شدند و این دو نفر در قالب بنیاد خیریه فعالیت داشتند.

وی درباره بخشنامه رئیس قوه قضاییه و اخذ مجوز درباره مصادیق صوت و تصویر گفت: این موضوع جدید نیست و مسئولیت آن برعهده صداوسیما است و بخشنامه داخلی بود اما اشتباه نشود که هر فعالیت بارگزاری عکس و فیلم در شبکه های اجتماعی مشمول این بخشنامه نیست. امروز در کشور پیام رسان‌هایی داریم که در این حوزه کار می‌کنند. برای رسیدگی در پرونده‌ها و استعلام و اینکه مجوزهای لازم را دارند مورد بحث است بحث روشن شدن متولی امور صوت و تصویر بوده است.

آخرین وضع پرونده جعبه سیاه بابک زنجانی

اسماعیلی درباره آخرین وضع رسیدگی به پرونده علیرضا زیبا حالت منفرد(جعبه سیاه بابک زنجانی) گفت: این فرد با تاخیر دستگیر شد و پس از رسیدگی ها حکم در دیوان عالی کشور تأیید شد. این فرد به جرم مشارکت در اخلال عمده در نظام کلان اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه ای به مبلغ ۱.۲ میلیارد یورو از شرکت HKL به ۲۵ سال حبس، استرداد کلیه اموال منقول و غیر منقول و رد آن و پرداخت جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری شده، محکوم شده است.

پاکسازی قوه قضاییه از عناصر فاسد و برکناری قصات فاسد به کجارسید

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پاکسازی قوه قضاییه از عناصر فاسد و برکناری قصات فاسد بیان کرد: با وجود حجم بالای پرونده و وسوسه عناصر سودجو و فرصت‌طلب اما عزم و اراده قضات در احقاق حق تزلزلی ایجاد نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش تایید صلاحیت قالیباف با وجود پرونده اقتصادی چگونه امکانپذیراست، گفت: نسبت به پرونده شهرداری تهران در دوره گذشته که بیشتر مربوط به نیروهای مسلح است که در ارتباط با قایم مقام شهردار وقت بود که توضیح دادم. در این پرونده فردی که شما نام بردید (قالیباف) جزو متهمان نیست و اتهامی به ایشان نسبت داده نشده است. حدود ۸۰۰ پرونده در حوزه شهرداری رسیدگی شده و پرونده ها مختومه شده است، اگر کسی گزارش و دلایلی در ارتباط با اعمال مجرمانه دارد ما رسیدگی خواهیم کرد.

پروازها به چین لغو و قرار شد یک پرواز برای بازگشت دانشجو ها انجام شود

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که وزارت بهداشت در مورد لغو پروازها به چین هشدار داده بود اما باز هم در جریان است آیا مدعی العموم به این موضوع ورود می‌کند، اظهار کرد: تا جایی که ما خبر داریم و در آخرین خبرها هم آمد، پروازها به چین لغو و قرار شد یک پرواز برای بازگشت دانشجو ها انجام شود. ما به عنوان دستگاه قضا پیگیر عملیاتی شدن این موضوع هستیم و با مطالبه گری دستگاه قضا حسگرهای حرارتی در فرودکاه‌ها نصب شده است.

توضیح درباره احضار پروانه سلحشوری به دادسرا

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص احضار پروانه سلحشوری یکی از نمایندگان مجلس به دادسرا گفت: اینکه نمایندگان مصونیت دارند قانون اساسی در رابطه با رای و نطقی که در مجلس دارند، می‌گوید. اگر یک نماینده مجلس بیرون از مجلس تصادفی کرد نباید با آن برخورد کرد؟ قانون اساسی در راستای وظایف نمایندگی مصونیت فایل شده است. آیا وظایف نمایندگی اتهام و افترا و پول گرفتن از موکل است؟ البته اینها ناظر به شخص نامبرده نیست. ما از افتخاراتمان در نظام جمهوری اسلامی و در نظام قضایی این است که همه در برابر قانون مساوی باشند. تعجبم از برخی سیاسیون است که گاهاً یکی از مجموعه خودشان تحت تعقیب قرار می‌گیرد می‌گویند ما طبقه ممتازان هستیم اما در سایر موارد طور دیگر می‌گویند، اینها باید یک منطق داشته باشند. اتهامات این فرد نامبرده در مرحله بررسی است و به نتیجه نرسیده است.

وی درباره کشف انبار داروی شبنم نعمت‌زاده در کرج و تخلفات تعزیرات البرز گفت: تخلفات صنفی مربوط به خودشان است. اگر کسی از پرسنل تعزیرات عمل مجرمانه ای انجام دهد رسیدگی می‌کنیم اما اگر وصف مجرمانه نداشته باشد خود نظارت‌های صنفی ورود خواهد کرد.

اسماعیلی درباره پلمب منزل مسکونی یکی از مداحان و ربط آن به پرونده بابک زنجانی و طبری گفت: آنچه اتفاق افتاد ربطی به پرونده‌های قضایی نداشت. این ملک را بابت اخذ تسهیلات از یکی از بانک‌ها به‌عنوان رهن و تضمین ارایه کرده بودند گیرنده هم خود فرد نبود. دیگری از بانک وام گرفته بود و با ضمانتی که از مالک این ملک داشت این زمین را به‌عنوان وثیقه قرار داده بود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا خانواده سردار سلیمانی و یا وزارت امورخارجه شکایتی در رابطه با ترور داشتند؟ گفت: اقداماتی را قوه قضاییه و وزارت امور خارجه انجام دادند. این موضع باید در ایران عراق و در سطح بین‌الملل مطرح شود. به دادستان تهران برای تشکیل پرونده قضایی اعلام شده است. خانواده شهدا اعلام کردند که بعد از چهلم شکایت را مطرح می‌کند. در عراق هم پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شده است.

وی درباره عفو زندانیان به مناسب دهه فجر گفت: ما عفو را به رهبری پیشنهاد می‌دهیم و تصمیم گیرنده ایشان هستند. البته رهبری با رأفتی که دارند با عفو محکومان معمولاً موافقت می‌کنند. با این حال باید صبر کرد و ببینیم از ناحیه رهبری چه چیزی اعلام می‌شود ایشان ممکن است فراتر از پیشنهادهایی که می‌شود دستوراتی را صادر کنند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره طرح معامله قرن گفت: رییس قوه قضاییه به طرح ایرادات حقوقی در رابطه با این طرح پرداخت و مقرر شده معاون بین الملل قوه قضاییه در اجلاس‌های بین المللی این موضوع را مطرح کنند.

آخرین وضع پرونده «روح‌الله زم»

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه تا کنون چند جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده برادر معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل شده است؟ رسیدگی به این پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ گفت: رسیدگی به این پرونده ادامه دارد و تعداد جلسات دقیق دادگاه را نمی دانم.

وی درباره آخرین وضع پرونده روح الله زم و اینکه چه تعداد متهم در این پرونده مطرح هستند؟ گفت: در این پرونده کیفرخواست صادر و به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است. قبلاً هم در رابطه با این فرد در همین شعبه پرونده‌ای تشکیل شده بود. به موجب قانون باید به اتهامات این فرد در همین شعبه رسیدگی می‌شد. تعیین وقت نشده و شاید امروز تعیین وقت بشود. فواصل قانونی باید بین ابلاغ و برگزاری دادگاه رعایت شود. برای این دادگاه به زودی وقت تعیین می‌شود. به غیر از متهم اصلی پنج نفر در بازداشت هستند که هنوز برای آنها کیفرخواست صادر نشده است و شاید ظرف چند روز کیفرخواست صادر شود. افراد زیادی دیگری در این پرونده مطرح هستند در رابطه با سایر افراد تحقیقات در حال انجام است. البته برخی افراد هم در جریان رسیدگی با خود اظهاری و ابراز ندامت ارتباطات خود با این شبکه را اعلام کردند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضع رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی توضیح داد: این پرونده ابعاد مختلفی از جمله ابعاد اقتصادی، فنی و بین المللی و قضایی دارد. پرونده‌ای تشکیل شده و اقدامات مختلفی صورت گرفته و در حوزه قضایی از ۹ گروه کارشناسی برای بررسی زوایای مختلف آن بهره می بریم. قطعاً ابعاد دیگر پرونده هر کدام متولیان خاص خود را دارد. نتیجه کمیسیون سوانح به درد پرونده قضایی می‌خورد. تمام ابعاد این حادثه در حال بررسی است. تا الان علاوه بر تیم‌های کارشناسی از افراد مختلف تحقیقات فضایی انجام شده است. در مورد برخی متهمان قرارهای تامین صادر شده و برخی نیز منجر به بازداشت شده است. هر کدام از خانواده‌های شهدای این حادثه اگر شکایتی در رابطه با اصل حادثه و یا اموال مسافران دارند، می‌توانند با مراجعه به سازمان قضایی نیروهای مسلح خواسته‌های خود را اعلام کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تایید صلاحیت برخی رسایی و زاکانی در انتخابات و اینکه شایعه شده قوه قضاییه پرونده آنها را به شورای نگهبان ارجاع نداده است؟ گفت: ما بi عنوان نهادهایی که در مراجع چهارگانه استعلامات بودیم، تمامی استعلامات را بدون ملاحظه‌ای بررسی کردیم و در پاسخ به استعلامات نسبت به هیچ فردوجریانی ملاحظه‌ای نداشتیم و عین آنچه در پرونده قضایی مطرح بوده را به مراجع رسیدگی کننده صلاحیت منعکس کردیم و تشخیص با آنها یعنی هیات‌های اجرایی و نظارت است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه رد صلاحیت نمایندگان مجلس به دلیل مسائل مالی و اخلاقی و اینکه آیا قوه‌قضائیه برای برخورد با این افراد برنامه‌ای دارد یا خیر گفت: موضوع صلاحیت با موضوع اعمال مجرمانه، رابطه عموم و خصوص مطلق دارد. به عنوان مثال برخی موارد موجب نفی صلاحیت می‌شود اما وصف مجرمانه ندارد و همه موارد نفی صلاحیت، الزاما به معنای داشتن وصف مجرمانه نیست. مثلا ممکن است نماینده‌ای از یک طرح عمرانی باخبر باشد و بستگان خود را مطلع کند تا در آن منطقه زمین و ملک بخرند. این کار وصف مجرمانه ندارد اما ممکن است از منظر بررسی‌کنندگان، موجب نفی صلاحیت شود زیرا نماینده مجلس باید حامی منافع مردم باشد نه منافع خود و خانواده‌اش اما اگر از ما بپرسید می‌گوییم که این موضوع در قانون جرم‌انگاری نشده است لذا هر نفی صلاحیتی الزاما عمل مجرمانه نیست.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: نکته دیگر اینکه یک انتظاری از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان داریم. برخی از موارد را اگر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به موقع تذکر می‌داد کار به سلب صلاحیت و رد صلاحیت نمی‌انجامید. ما از اینکه افرادی رد صلاحیت شوند خوشحال نیستم و خواهان این هستیم که افراد مراعات کرده و صلاحیت‌های قانونی خود را حفظ کنند. ما از ضابطین و نهادهای مختلف خواستیم، آن بخشی که وصف مجرمانه دارد را برای ما بفرستند. هر آنچه که وصف مجرمانه داشته باشد، مطمئن باشید رسیدگی می‌کنیم.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آمادگی قوه قضاییه برای رسیدگی به جرایم سیاسی و انتخاباتی در انتخابات پیش رو چگونه است؟ گفت: ما تاکید کردایم هیات‌های اجرایی و نظارت برای پیشگیری از جرایم انتخاباتی نظارت کنند. ما دنبال این هستیم که جرم سیاسی اصلا اتفاق نیفتد. برای جرایم انتخاباتی شعب ویژه تعیین کرده‌ایم و شعب ویژه جرایم تشکیل شده و به آنها آموزش داده شده است و به این شعب تاکید شده که به جرایم انتخاباتی در حداقل زمان و با رعایت چهارچوب قانونی رسیدگی کنند.

وی افزود: ما جاهایی استثناهایی داریم که نمی توان قبل از انتخابات به آن رسیدگی کنیم. مثلا جرایمی که مستلزم بازداشت کاندیدا است را نمی توان قبل از انتخابات انجام داد. ما تاکید کرده‌ایم به سایر جرایم قبل از انتخابات رسیدگی شود. جاهایی زمان دست ما نیست و باید این تشریفات انجام شود. مثلا قانون بین زمان ابلاغ و زمان تشکیل جلسه فرصتی گذاشته است. ما نمی توانیم قانون را نقض کنیم. قانون بین زمان رسیدگی به اعتراض به رای مهلت گذاشته است و ما تاکید کرده ایم در چارچوب مقررات قانونی در شعب تخصصی و به صورت قانونی رسیدگی صورت گیرد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با رویکرد این دستگاه در مسئله سازوکار داوری گفت: علاوه بر فرمایشاتی که رئیس قوه قضاییه با هیات رئیسه اتاق تعاون داشتند در جلسه شورای عالی قضایی نیز موضوع داوری و استفاده از نهاد موثر برای اجرای آن مورد بحث قرار گرفت و سه گام برای آن تدوین شد.

وی ادامه داد: گام اول استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود است در قوانین موجود ظرفیت‌های است که ا ز آن استفاده نمی‌شود. گام بعدی ترویج فرهنگ داروی است و این که در قراردادهای تنظیمی حتما امر داوری پیش بینی شود و در نهایت گام سوم این است که با اصلاح قانون بتوانیم عرصه فعالیت داوری را در اختلافات بین اشخاص توسعه دهیم. هر سه گام در دستور العمل قضایی قرار گرفته است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا قوه قضاییه برنامه‌ای برای برخورد با گزارشاتی که از سوی شورای نگهبان در ارتباط با رد صلاحیت‌ها شدگان انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد گفت: موضوع صلاحیت با موضوع اعمال مجرمانه به اصطلاح منطقی‌ها ارتباط عموم و خصوص مطلق دارد. برخی موارد هم وصف مجرمانه دارند هم نافی صلاحیت است اما برخی موارد نافی صلاحیت است اما وصف مجرمانه ندارند. پس به این معنا نیست که همه موارد رد صلاحیت الزاما وصف مجرمانه داشته باشند.

اسماعیلی ادامه داد: انتظار ما از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این بود که برخی از این موارد اعلام شده را هیات نظارت رصد می‌کرد و جای فقط تذکر می‌داد چه بسا با همین تذکر موضوع مخدومه می‌شد و کار به رد صلاحیت نمی‌رسید. ما از این که تعداد رد صلاحیت شدگان زیاد شود خوشحال نیستیم.

اسماعیلی تاکید کرد: آن چه به دستگاه قضا مربوط است که از ضابطین خواسته‌ایم که آن بخشی از اعمال رد صلاحیت شدگان را که وصف مجرمانه دارد برای ما بفرستند و ما هر چه را که وصف مجرمانه داشته باشد رسیدگی می‌کنیم.

غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به این سوال که دستگاه قضا برای روشنگری در مورد طرح آمریکایی معامله قرن چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: مستحضر شدید که به محض اعلام طرح، رئیس قوه قضاییه از مظهر حقوقی به برخی از اشکالات و ایرادات این طرح پرداختند که هم ناقض حاکمیت سرزمینی مردم مسلمان و غیر مسلمان فلسطینی الاصل و هم ناقض حاکمیت از سرنوشت این مردم است.

وی افزود: رئیس قوه قضاییه موضع این قوه را اعلام کرده‌اند و معاونت امور بین الملل دستگاه قضا ماموریت پیدا کرد که براساس مباحث حقوقی و مغایرت‌های که بین این طرح با حقوق بین الملل وجود دارد در مجامع بین المللی این موضوع را با محوریت وزارت امور خارجه پیگیری کنند و این کار در دستور دستگاه قضایی قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار