لزوم جانمایی تاسیسات زیر سطحی تهران

تهران (پانا) -عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تاسیسات و عوارض زیر سطحی شهر تهران نیازمند نقشه و جانمایی دقیق هستند.

کد مطلب: ۱۰۲۰۶۴۴
لینک کوتاه کپی شد
لزوم جانمایی تاسیسات زیر سطحی تهران

افشین حبیب‌زاده در یکصد و نود و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری نسبت به لزوم شناسایی، نگاشت عوارض زیرسطحی و ضرورت استمرار آنها گفت: حدود ۱۷ گونه تأسیسات و عوارض زیرسطحی متنوع و گوناگون در سطح شهر تهران شناسایی شده که بسیاری از آنها فاقد نقشه و جانمایی مشخص هستند. از این‌رو شناسایی و مکان‌یابی آنها هم در ایمنی معابر شهری و هم در مطالعات اولیه و طراحی پروژه‌های شهری امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی با اشاره به فرو ریزش‌های متعدد در سطح شهر به ویژه مناطق قدیمی و نیز مناطقی که خاک بستر مستعد دارند، اظهار کرد: این فرو ریزش‌ها سبب آسیب جدی به زیرساخت‌های شهری و مهم‌تر از آن آرامش روانی و امنیت شهروندان شده است. در تمامی کشورها با پایش و اسکن مستمر معابر شهری نسبت به شناسایی حفره‌های زیرسطحی اقدام کرده و سپس اقدامات ایمن‌سازی را انجام می‌دهند و به دلیل ماهیت دینامیکی و شکل‌گیری مستمر این حفره‌ها، انجام پایش‌های دوره‌ای و با فواصل زمانی منظم ضروری است.

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه «شناسایی، نگاشت و نقشه‌برداری فضای زیرسطحی» حائز پیچیدگی‌های فناورانه و ماهیت چند رشته‌ای بوده و رفع چالش‌های آن مستلزم استمرار خط کاری و مطالعاتی است، ادامه داد: در صورت نیاز به برون‌سپاری این مسأله، شهرداری می‌بایست حائز دانش و توانایی علمی و فنی کافی برای تعریف، واگذاری، نظارت، ارزیابی، تست و آزمون و تحویل‌گیری فعالیت‌های واگذاری شده داشته باشد که در حال حاضر فاقد چنین توانمندی است.

حبیب‌زاده با اشاره به حساسیت‌های امنیتی و ملاحظات پدافندی عوارض و تأسیسات زیرسطحی، بر لزوم توسعه فناوری شناسایی در داخل کشور تاکید کرد و گفت: استفاده از خدمات خارجی به صلاح نیست. هرچند استفاده بهینه و مؤثر از این خدمات نیز خود، نیازمند آگاهی و اشراف به‌روز از توانایی‌ها و محدودیت‌های فناوری است.

وی گفت: نیاز است در این حوزه مهم و استراتژیک توجه و اهتمام ویژه ای شود و علاوه بر احیای گروه مطالعات زیرسطحی در ساختار سازمان مشاور فنی و مهندسی، نسبت به تقویت و تثبیت آن و توانمندسازی آن بیش از گذشته اقدام کنند.

حبیب زاده از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری خواست که طرح «شیوه نامه جامع شناسایی معارضین زیرسطحی در طرح‌های عمران شهری» را تکمیل کرده و اگر لازم است با اجرای پروژه‌های تکمیلی نسبت به تدوین شیوه نامه جامع پایش ایمنی معابر شهری به منظور کاربست در معاونت فنی و عمرانی و سایر نهادها و زیرمجموعه‌های شهرداری تهران که با مسأله عوارض زیرسطحی مواجهند، اقدام کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار