ارائه گزارش اقدامات آموزش و پرورش در سومین جلسه شورای عالی نماز

تهران (پانا) - معاونان و مدیران کل وزارت آموزش و پرورش در سومین جلسه شورای عالی نماز این وزارت‌خانه که بعدازظهر امروز در این وزارت‌خانه برگزار شد، اقدامات انجام شده حوزه خود درباره امر نماز را تشریح کردند.

کد مطلب: ۱۰۲۰۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
ارائه گزارش اقدامات آموزش و پرورش در سومین جلسه شورای عالی نماز

حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در سومین جلسه شورای عالی نماز وزارت آموزش و پرورش بر حل مشکلات حق‌القدم ائمه جماعات تاکید کرد و خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: «جوانان باید مهارت فرا گیرند. به نظر من افرادی باید در آموزش و پرورش باشند که به دانش‌آموزان آیه، حدیث و علوم غیر نافع را آموزش دهند.»

او ادامه داد: «کتابی درباره شیوه‌های دعوت به نماز نوشتم. معلمان باید شیوه دعوت به نماز را بدانند.»

مجتبی زینی‌وند، رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی نیز در ادامه این جلسه گفت: «درباره اقامه نماز دستورالعمل نظارت بر مدارس غیردولتی را تدوین کردیم و از حدود ۱۰۰ امتیاز مدارس ۲۵ امتیاز را برای مباحث تربیتی و پرورشی درنظر گرفتیم. یکی از عوامل تعیین میزان شهریه وجود مراکز پرورشی و فرهنگی، نمازخانه و کتابخانه است که برای اولین در این مدارس اجرا شد.»

زینی‌وند افزود: «کتابچه راهنمای فعالیت فرهنگی نیز تدوین شده است و در مرحله اجرای آزمایشی ۵۰۰ برنامه بعد انقلاب شناسایی شده و با ۴۰۰ مربی پرورشی مصاحبه شد که در نهایت ۳۰ برنامه با رویکرد نماز انتخاب شد. طرح مبین در مدارس با آموزش مدیران و موسسان مدارس غیردولتی را داشتیم و در راستای اجرای سند تحول توجه به نماز جماعت در مدارس غیردولتی را تاکید کردیم.»

فاطمه مهاجرانی، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان هم در این جلسه گفت: «در مدارس ما علاوه بر طرح امین، طرح روشنا ۹ سال است که دنبال می‌شود که یک روحانی به شبهات دانش‌آموزان پاسخ می‌دهد. نماز جماعت در هر سه مقطع مدارس استعدادهای درخشان حتی در مدارس عشایری برگزار می‌شود. دوبار نیز از این مدارس مقام معظم رهبری تقدیر کردند و پارسال نیز انگشتری ایشان به دلیل برگزاری نماز در مدارس استعدادهای درخشان اهدا شد. دانش‌آموز مدال‌آور المپیاد ریاضی نیز که نماز خود را در لندن خواند مورد استقبال قرار گرفت.»

شاپور محمدزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی هم در ادامه گفت: «در این سازمان طرح کلید بهشت از سال ۹۶ اجرا می‌شود که در سال ۹۶، ۱۰ درصد، در سال ۹۷، ۵۰ درصد و سال ۹۸، ۱۰۰درصد پوشش داشته است. آموزش صحیح‌خوانی به فراگیران و سوادآموزان صورت می‌گیرد. ما نیز از افرادی که در این طرح زحمت کشیدند تقدیر کردیم. همچنین آشنایی سوادآموزان با نحوه حضور امام جماعات در نماز جماعت از دیگر فعالیت‌هاست.»

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: «تربیت‌بدنی تربیت بدن نیست، تربیت بدنی یعنی شرکت در فعالیت‌ها. در جلسات مختلف نیز بر روی موضوع تربیت‌بدنی تاکید می‌شود. در تمام اردوها و المپیادها نیز نماز جماعت یکی از ارکان اصلی رویداد است. در المپیادهای درون مدرسه‌ای نیز سرود هویت‌بخشی اسلامی ایرانی، تهذیب ورزش پخش می‌شود.»

زهرا مظفر، رئیس اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در ادامه با تاکید بر اینکه توسعه و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در دستور کار است گفت: «براساس تفاهم‌نامه اداره کل ما و معاونت پرورشی ۱۸ شاخص مورد ارزیابی قرار گرفت. این سامانه با دوهدف آشنایی مدیران با شاخص‌های نماز و بهره‌گیری از آنان برای اجرای موثر و حضور داوطلبانه راه‌اندازی شد.»

مظفر ادامه داد: «در سال ۹۸، ۲۳ شاخص برای این کار به مدارس ابلاغ شده که از این شاخص‌ها در حال برش‌های استانی، مدرسه‌ای و منطقه‌ای هستیم که نتیجه آن اعلام می‌شود.»

در ادامه عسگری، نماینده معاونت توسعه، مدیریت و پشتیبانی نیز درباره پرداخت حق‌القدم ائمه جماعات که نیاز به اعتبار دارد توضیحاتی داد و بر تعیین سرانه نماز تاکید کرد.

مرضیه مسگرزاده، مدیرکل دوره متوسطه اول نیز گفت: «یکی از برنامه‌های معاونت متوسطه برنامه الگوی تعالی مدرسه است، در این برنامه ۷ معیار کلیدی پیش‌بینی شده است. درج زنگ نماز در برنامه هفتگی مدرسه با هماهنگی معاونت پرورشی صورت گرفته است که اگر این موضوع در مدرسه صورت نگرفته باشد باید پاسخگویی صورت گیرد. اکنوت بیش از ۳۷ هزار مدرسه متوسطه مجری این برنامه و شاخص‌ها بودند.»

سیداحمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور هم در این نشست گفت: «اگر مشکلات آموزش و پرورش حل شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود، مدرسه به عنوان اصلی‌ترین کانون تربیتی و آموزشی است و باید بر روی مدارس متمرکز شویم. در هر مدرسه باید یک روحانی آموزش دیده برای اقامه نماز جماعت حضور یابد، هر مدیر مدرسه باید دوره آموزشی مورد نظر را ببیند، هر دانش‌آموز روش درست خواندن نماز را یاد بگیرد، در هر مدرسه باید یک نماز جماعت برگزار شود.»

زرهانی بر برگزاری دوره‌ای برای مبحث نماز، معارف و فلسفه نماز تاکید کرد تا دانش‌آموزان این موضوعات را بیاموزند و یک پوشش سراسری برای این موضوع داشته باشیم.

سعید اوحدی، معاون حقوقی وزازت آموزش و پرورش نیز گفت: «با ظرفیت خوب وزارت آموزش و پرورش امیدواریم بتوانیم کارها را در این حوزه پیش ببریم.»

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز ادامه داد: «تفاهم‌نامه دوسالانه ما با ستاد اقامه نماز منعقد می‌شود ما سال گذشته ۱۶ هزار و ۹۰۷ ائمه جماعت داشتیم که امسال ۱۵ هزار و ۹۰۰ داریم. امسال ۱.۶ درصد در بحث اقامه پیشرفت داشتیم و در بیش از ۷۰ هزار مدرسه نماز جماعت برگزار می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار